נתוני המסירות של חברות ה-EV הסיניות טובים, אבל הם לא מה שהשוק צריך
שוק הרכב החשמלי נעצר בחודשים האחרונים כאשר נתוני המסירות של הרבה חברות נתקעו ושיעורי החדירה האטו. עם זאת, החברות הסיניות ממשיכות להתבלט מעל השאר ומספקות נתוני מסירות שכנראה מעודדים את המשקיעים בתחום.
נתוני המסירות ליוני ולרבעון השני
NIO NIO INC דיווחה כי מסרה 21,209 מכוניות בחודש יוני, מעל לצפי שהיה 19,000 יחידות בלבד. מדובר בשיא חודשי חדש ל-NIO כאשר את השיא הקודם היא קבעה רק בחודש שעבר. ברבעון, מסרה החברה 57,373 מכוניות, מעל לתחזית שניתנה ביוני למסירות של בין 54,000 ל-56,000 יחידות. ברבעון השני של 2023, NIO מסרה 23,520 מכוניות. מניית NIO, עולה ב-5% במסחר המוקדם, אך עדיין במינוס 54% מתחילת השנה.
בעוד ש-NIO עקפה את הצפי, Li LI AUTO INC דיווחה על מספרים התואמים את הצפי. ביוני, Li מסרה 47,774 מכוניות. המשקיעים ציפו לכ-47,000 רכבים. ברבעון, Li מסרה 108,581 יחידות, לעומת תחזית שניתנה במאי לכמות מסירות של בין 105,000 ל-110,000 יחידות. ברבעון השני של 2023, Li מסרה 86,533 מכוניות. ברבעון הראשון של 2024 מסרה החברה 84,000 רכבים. מניית Li עולה ב-3% במסחר המוקדם, אך מתחילת השנה המנייה ירדה ב-52%.
XPeng XPENG מסרה 10,688 מכוניות ביוני. הצפי היה לכ-11,000 יחידות. ברבעון, XPeng מסרה 30,207 יחידות, לעומת תחזית שניתנה במאי לכמות מסירות של בין 29,000 ל-32,000 יחידות. לפני שנה, XPeng מסרה 23,205 מכוניות. מניית XPeng עולה ב-1.4% במסחר המוקדם, והמנייה שלה צנחה ב-50% מתחילת השנה.
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- דאונסייד של 19% - בגולדמן זאקס מורידים המלצה ל-NIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלוש החברות ביחד מסרו כ-196,161 רכבים ברבעון השני, עלייה של כ-47% ביחס לשנה שעברה ועלייה לעומת 132,000 המכוניות שנמסרו ברבעון הראשון של השנה.
שיפור בתוצאות, אבל האם יש בשורה?
בקצרה, לא.
הנתונים שהציגו החברות אומנם תואמים או מעל לצפי שהיה בשוק, והם כן מציגים שיפור לעומת השנה שעברה, אבל המניות משקפות את הלך הרוח האמיתי בתחום. כמעט כל המניות שהוזכרו כאן צריכות להכפיל את עצמן כעת בכדי לחזור לאיפה שהן היו בתחילת השנה, ובשביל שזה יקרה המשקיעים צריכים לראות נתונים באמת מרשימים או לפחות נתונים טובים לאורך זמן.
מה גם שהתמונה אל החברות הסיניות שונה מאוד מאצל החברות האחרות. ממשלת סין נותנת סובסידיות גדולות לרוכשים במדינה וגם לחברות שעומדות במכסות ייצור מסוימות כך שלחברות הסיניות יש כרית ביטחון שלחברות אחרות אין. טסלה TESLA INC למשל אומנם לא דיווחה עדיין על נתוני המסירות שלה אבל הצפי בוול סטריט הוא למסירות של 420,000 כלי רכב ברבעון, ירידה מ-466,000 רכבים ברבעון השני של 2023, כאשר לצד זאת הסנטימנט השלילי של המשקיעים משתקף גם אצלה עם ירידות של 20% מתחילת השנה.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מניית טסלה מתחילת השנה
בנוסף, בעוד טסלה לא חושפת את נתוני המסירות של הסייברטראק, לפי הריקול האחרון ניתן להניח שגם שם הנתונים מאכזבים - טסלה חשפה כי בחודש דצמבר, החודש בו השיקה את הדגם, היא מסרה 1,163 רכבים, מה שאומר שב-2024 היא מסרה 10,525 רכבים שמעמיד ממוצע של 1,754 רכבים בחודש. לפי המספרים האלה טסלה צפויה למכור סדר גודל של 23,500 סייברטראקים עד סוף השנה, מספרים יפים, אבל לא בהשוואה לאלה שאילון מאסק הציג בכנס המשקיעים של החברה לפני שבועיים. בכנס מאסק אמר שהייצור הגיע לקצב של 1,500 סייברטראקים בשבוע כאשר המטרה היא להגיע ל-2,500 רכבים עד סוף השנה.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.

