איך Temu ו-Shein עזרו לדחוף את מניית אמזון למעל 2 טריליון דולר?
למרות שמתחרות חדשות כמו Shein ו-Temu בולטות בתקופה האחרונה בתחום המסחר המקוון, אמזון AMAZON היא עדיין המלכה שלו. העלייה של אותן מתחרות מאלצת את אמזון לחזור ולהשקיע בתחום שהפך אותה למפלצת שהיא, והמשקיעים שמעריכים את החזרה למקורות תומכים במהלך כאשר המנייה עלתה כבר ב-29% מתחילת השנה.
מניית אמזון ב-12 החודשים האחרונים
כעת אמזון מתכננת להשיק מחלקה חדשה באתר שלה שתתמקד בפריטי אופנה ולייף סטייל במחירים נמוכים, ממש ראש בראש עם Temu ו-Shein. מדובר בצעד התוקפני ביותר של אמזון עד כה במטרה להתמודד עם התחרות הגוברת מצד החברות הללו.
אמזון משנסת מותניים
Temu ו-Shein הגדילו את נוכחותן בארה"ב בשנים האחרונות והן תופסות נתח הולך וגדל בשוק בזכות המחירים הנמוכים במיוחד שלהן על בגדים, מוצרי אלקטרוניקה, כלי בית ומוצרים אחרים. על פי מצגת שהוצגה למוכרי אמזון, בחנות החדשה יוצעו מגוון פריטים ללא מותג, שרבים מהם יעלו פחות מ-20 דולר. דוגמאות למוצרים שנראו בתצוגה המקדימה של החנות כוללות כלי עיסוי לפנים, משקולות יד ומגנים לטלפון.
- הכנסות החברה האם של Temu עלו, אך הרווחיות נשחקת
- חברת האם של TEMU יורדת 19% בטרום לאור ירידה בהכנסות הרבעוניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמזון תשלח את המוצרים ישירות מסין לארה"ב, כאשר המטרה היא להעביר אותם לקונים תוך 9-11 ימים. בעבר, סמכו המוכרים הסינים באמזון על שירותי האחסון והמשלוח של החברה, הידועים בשם Fulfillment by Amazon, כדי לשלוח סחורה למחסנים בארה"ב לפני שהיא נשלחת ללקוחות.
החברה הציגה את התהליך החדש כחיסכון בעלויות עבור מוכרים סינים באמזון, וציינה כי סוחרים יוכלו לבחון פריטים חדשים באמצעות ייצור בקנה מידה קטן. Shein משתמשת במודל דומה, המכונה ייצור לפי דרישה, המייצר כמות מוגבלת של סחורה ומייצר יותר ככל שהביקוש עולה. דוברת אמזון, מריה בושטי, אמרה בנוגע למהלך: "אנחנו תמיד מחפשים דרכים חדשות לעבוד עם שותפי המכירות שלנו כדי לשמח את הלקוחות עם יותר מבחר, מחירים נמוכים ונוחות רבה יותר".
לא ברור מתי אמזון מתכוונת להשיק את החנות החדשה, אך המצגת מציינת שהיא תחל לקבל מוצרים כבר בסתיו הקרוב.
סוחרים סינים מהווים חלק ניכר משוק המוכרים של אמזון כבר שנים רבות, אך החברה פועלת לחיזוק הקשרים עמם לנוכח התחרות הגוברת. בדצמבר, הודיעה אמזון על פתיחת "מרכז חדשנות" בעיר שנזן בסין, ובכך הפחיתה את העמלות שהיא גובה ממוכרים שמוכרים בגדים במחיר נמוך מ-20 דולר. אמזון ציינה ב-2023 כי מספר הפריטים שנמכרו על ידי מוכרים סינים באתר שלה גדל ביותר מ-20% בשנה, בעוד שמספר הסוחרים הסינים עם מכירות העולות על 10 מיליון דולר גדל ב-30%.
הענן הוא עדיין העתיד
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אולי חלק מכם שכחו לאור ההצלחה של עסק הענן שלה, אבל אמזון בליבה היא חברת אי קומרס, למרות שזה לאט לאט משתנה. היא התחילה במכירת ספרים ולאט לאט צמחה והפכה לאימפריה שהיא היום. עם זאת, כיום תחום הענן הוא הדומיננטי בחברה וכנראה שכך יישאר - ההכנסות ממגזר הענן AWS של החברה ברבעון הראשון עמדו על 25.04 מיליארד דולר, עלייה של 17%, ומעל צפי האנליסטים ל-24.11 מיליארד דולר.
- 1.מעניין 28/06/2024 10:06הגב לתגובה זועם העתיד שניבויו נועד לשוטים,והשוטים מתעקשים,לא להאמין!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.

