זאת הכלכלה, טמבל: הסוגיות הכלכליות שיעמדו בלב העימות הנשיאותי
מחר לפנות הבוקר (4:00 שעון ישראל) צפוי להיערך העימות הטלוויזיוני הראשון בין נשיא ארצות הברית המכהן, ג'ו ביידן, לבין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לקראת הבחירות לנשיאות שיערכו בתחילת חודש נובמבר הקרוב. לצד סוגיות מעוררות מחלוקת כמו הגירה, הפלות ומדיניות החוץ של ארצות הברית, גם הכלכלה האמריקאית צפויה לזכות למקום משמעותי בעימות בין המועמדים.
"זאת הכלכלה, טמבל", קרא סלוגן הקמפיין של המועמד לנשיאות ביל קלינטון, בשנת 1992. למרות שהרבה מים זרמו בנהר המיסיסיפי במהלך שלושים השנים האחרונות, דבר אחד נשאר, וזה מעמדה של הכלכלה כנושא מפתח בבחירות לנשיאות בארצות הברית. סקר שערכה לאחרונה רשת ABC גילה, כי קרוב ל-90% מהמשיבים הצביעו על כך שהכלכלה היא הנושא החשוב ביותר עבורם, בעת שהם מחליטים למי יעניקו את קולם. על כן, זאת לא תהיה הפתעה אם הנושא הכלכלי יזכה למקום מרכזי בעימות הנשיאותי לפנות בוקר.
אינפלציה מתקררת, אבטלה נמוכה ושוק דיור במשבר
נתחיל מהנתונים, בכל הקשור לאינפלציה, בחודש שעבר חלה ירידה איטית מהצפוי, כשהאינפלציה ירדה לרמה של 3.3%, לעומת 3.4% באפריל. לשם השוואה, בתקופה זו בשנה שעברה עמדה האינפלציה על 4%, ולפני שנתיים היא אף הגיע לשיעור של 9%. ההאטה באינפלציה, הבנק הפדרלי החליט להשאיר בפעם השמינית את הריבית על כנה, 5.25% - 5.5%, הנתון הגבוה ביותר ב-22 השנים האחרונות.
עד לחודש שעבר, שיעור האבטלה במדינה נותר מתחת לרף ה-4% במשך 27 חודשים ברציפות, הרצף הארוך ביותר מאז שנות ה-60. הרצף הזה הסתיים בחודש שעבר, כאשר שיעור האבטלה עלה מ-3.9% ל-4%. במקביל, מספר המשרות החדשות ירד לאחרונה לשפל חדש של שלוש שנים, מה שמסמן התקררות נוספת בשוק העבודה, שכן המשמעות היא שלמחפשי עבודה יהיה קשה יותר להתקבל לעבודה.
נושא נוסף שמעסיק את האמריקאים הוא מחירי הדירות, שנמצאים בשיא ומטפסים כבר 11 חודשים רצופים, בזמן שהמחסור בדיור נמשך. משכנתאות ממוצעות בריבית קבועה ל-30 שנה הגיעו לאחרונה לרמה הגבוהה ביותר של השנה. למרות שהחלו לרדת, שיעורי המשכנתאות עדיין גבוהים מכל מה שנראה בעשור שלפני 2022. מה שמביא לכך שרבים מהרוכשים הפוטנציאליים שוכרים לזמן ארוך יותר ממה שתכננו, מה שמעלה גם את שכר הדירה.
האינפלציה במרכז אבל לא רק
שלא במפתיע הסוגייה המרכזית בעימות, בכל הקשור לכלכלה, צפויה להיות סבחב נתוני האינפלציה. הנשיא המכהן, ביידן עשוי לטעון, כי המדיניות הצפויה של טראמפ תחמיר את האינפלציה, אפשרות שזכתה בתקופה האחרונה לכינוי "טראמפפלציה" (Trumpflation). בבסיסה של טענה זו, שהולכת וצוברת תאוצה בעיקר בחוגים אקדמיים ופוליטיים, ההנחה שמדיניותו של טראמפ, ובעיקר תוכניות המכסים שלו (הרחבה בהמשך), לצד הדחיפה שלו להפחתת מסים וחזרה למדיניות הגירה קשוחה, עלולה להוביל לאינפלציה גבוהה יותר ולערער את כלכלת ארה"ב.
התמיכה בטיעון זה הגיעה מכיוונם של 16 כלכלנים זוכי פרס נובל שחתמו השבוע על הצהרה שמזהירה כי המדיניות של טראמפ עלולה להאט את הכלכלה האמריקאית והעולמית ו"להצית מחדש" את האינפלציה. מי שעטו על ההצהרה כמוצאי שלל רב, הם אנשי הקמפיין של ביידן, כאשר דובר הקמפיין ג'יימס סינגר סיפק מיד הצהרה כי "באמריקה של דונלד טראמפ, העשירים משלמים פחות, והאמריקאים העובדים משלמים יותר".
מנגד, טראמפ צפוי גם הוא להתייחס לאינפלציה ולנצל את הבמה הלילה כדי לתקוף את ביידן על עליית המחירים. "אנחנו יודעים שג'ו ביידן ינסה להפיל הכל על הנשיא טראמפ", אמר השבוע היועץ הבכיר של טראמפ, ג'ייסון מילר. "האמריקאים די חכמים, הם יודעים שהאינפלציה הייתה רק ב-1.9%, בעצם כלום, כשהנשיא טראמפ עזב את תפקידו", הוא הוסיף.
בהתאם, קמפיין הפרסום של טראמפ, הדף את הטענות ל"טראמפפלציה", וציין שבתקופה שהוא כיהן בתפקיד, ויישם מדיניות שכללה מכסים גבוהים והפחתת מסים, זה לא לווה בזינוק באינפלציה. במענה לשאלה בנושא, כחלק מראיון שנערך עמו לאחרונה ב-Time, אמר הנשיא לשעבר כי המומחים מאחורי המחקרים הללו אינם "יודעים על מה הם מדברים". "אני לא מאמין שזו תהיה אינפלציה", הוסיף לגבי השפעות המדיניות הפוטנציאלית שלו לקדנציה השנייה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות המחלוקות ישנם גם נושאים עליהם מסכימים שני המועמדים, לפחות מעט. הן ביידן והן טראמפ, נקטו במהלך כהונתם מהלכים להעלאת מכסים על הייבוא מסין כחלק ממלחמת הסחר המתנהלת בשנים האחרונות בין המעצמות. אם כי הנשיא לשעבר העלה את המכסים בצורה הרבה יותר אגרסיבית. בזמן שטראמפ מדבר על העלאת המכס על כלל הייבוא מסין, ביידן מציע גישה ממוקדת יותר, המתייחסת לתעשיות ספציפיות. כך למשל, מוקדם יותר השנה, ביידן העלה את המכסים על מוצרים כמו פלדה סינית, רכבים חשמליים וסוללות. מנגד, במהלך הקמפיין הצהיר טראמפ על רצונו להחיל מכס חדש בגובה של 60% על כל היבוא הסיני, לצד מס כללי של 10% על כל היבוא. על חלק מהדיווחים, טראמפ אף הציע להשתמש בהכנסות ממכסים כדי להחליף את מס ההכנסה - אם כי מומחים רבים מיהרו להדגיש שמדובר במהלך "לא סביר".
נושא נוסף עלייו קיימות הסכמות מסוימות לצד ויכוחים, אשר צפוי לעלות בעימות הוא נושא המיסים. בשנה הבאה, יפוג תוקפן של הקלות המס שחוקקו על ידי הרפובליקנים בתקופת כהונתו של טראמפ. ללא צעד אקטיבי מצד הקונגרס, החוק, המכונה TCJA, אשר כולל מדרגות מס הכנסה פדרליות נמוכות יותר, זיכוי מס להורים לילדים ושורה של הקלות אחרות עשויים לפוג. כך שעל פי ההערכות, יותר מ-60% ממשלמי המס בארצות הברית עלולים להתמודד בשנת 2026 עם מסים מוגדלים, במידה ותוקפו של ה-TCJA יפוג.
למרות ששני הקמפיינים רוצים לחדש את הוראות ה-TCJA, הם חלוקים באופן שבו הדבר צריך להיעשות. ביידן מצדו רוצה להטיל מסים גבוהים יותר על עשירים, במיוחד על חברות ותאגידים כדי לממן את הרחבת ה-TCJA. בעבר קרא ביידן להעלות את שיעור מס ההכנסה העליון של יחידים על רווחים של מעל 400,000 דולר, תוך דחיפה של רווחי הון לשיעורי מס הכנסה רגילים עבור משקי בית המרוויחים יותר ממיליון דולר ומס מינימום של 25% על עושר העולה על 100 מיליון דולר.
- 4.כתבה מיותרת 28/06/2024 10:02הגב לתגובה זוהפעם הנושא היחידי כמעט זה הגיל המופלג של המועמד????!!!! הדמוקרטי,מעניין שאין מועמד נוסף,אולי ביביהו??
- 3.אני 28/06/2024 09:58הגב לתגובה זולכולם זכור המענה של טראמפ לעיתונאי שראיין אותו לגבי נתניהו: FUCK HIM. זה מסמל את יחסו לנתניהו. מעבר לכך, הוא איש עסקים קשוח, ולא נותן מתנות חינם כמו ביידן. הוא תמיד רוצה תמורה למה שהוא נותן, ותמורה רצינית. ביידן אוהב ישראל אמיתי, הרבה יותר מנתניהו שלא סופר את העם בישראל, ועושה במדינה כבתוך שלו. השנאה של טראמפ לנתניהו תהיה על גב מדינת ישראל, ואנו נסבול מאד ממנו.
- 2.בקיצור ולעניין 27/06/2024 21:51הגב לתגובה זומימון אובמהקר עולה הרבה.גם הם רוצים תוספות שכר.הרפובלקנים רוצים צמיחה והפסקת הגירה.
- 1.אאאא 27/06/2024 21:28הגב לתגובה זואלה ניסיון השתלטות על הבנק המרכזי. אז באמת תהייה קטסטרופה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
