איש עשיר
צילום: Freepik
מעבר לים

איך העשירים משקיעים ומה השינויים המשמעותיים בתיק שלהם בשנה האחרונה?

מאקרו: לקראת נתון ה-PCE - מהן המגמות האחרונות בנתוני המאקרו? שוק הסחורות: המוסדיים מקטינים פוזיציות - מה זה אומר על האינפלציה? שוק המניות: הראלי מצומצם בצורה חריגה השקעות: מחקר שבודק אלוקציית נכסים של העשירים מגלה מגמות מעניינות
גיא טל | (1)

מאקרו: לקראת פרסום ה-PCE

שבוע עני יחסית בנתוני מאקרו עד כה, מה שצפוי להשתנות בימים הקרובים. הנתונים הכלכליים שבכל זאת התפרסמו ממשיכים להיות מעורבים ולא מושכים לשום צד בצורה מובהקת. הדרישות לדמי אבטלה ראשוניים הגיעו מעט מתחת לרף של ה-240 אלף, אלו של החודשים הקודמים עודכנו כלפי מעלה מעט. המספר של 240 אלף מעיד היסטורית על החלשות שוק העבודה.

נשיאת הפד' בסן פרנסיסקו מארי דאלי הביעה את דאגתה ביחס לנתונים המגיעים משוק העבודה. "האטה נוספת בשוק העבודה עלולה להיות מתורגמת לאבטלה גבוהה יותר. בנקודה הזו, האינפלציה היא לא הסיכון היחידי איתו עלינו להתמודד". דאלי היא חברה מצביעה בוועדת השוק הפתוח, ודבריה נתפסים כיוניים, אך לא מאפיינים את כל חברי הפד' כדלקמן. בעוד נתוני האבטלה היו מעט חלשים, נתוני הייצור ומדד מנהלי הרכש הפתיעו לטובה, ודווקא מצביעים על כלכלה בריאה. 

במצב כזה של לא שחור ולא לבן, כל נתון חדש שיוכל לשפוך אור על צעדי הפד' בהמשך ייבחן בשבע עיניים. בינתיים חברת פד' אחרת, מישל באומן, טענה שהריבית צריכה להישאר ברמתה המגבילה הנוכחית עד סוף השנה. באופן כללי הטון הכללי מבכירי הפד' הוא עדיין שנדרשים נתונים נוספים שיאשרו את מגמת הירידה באינפלציה לעבר היעד כדי להוריד ריבית.

בהמשך השבוע צפויה התעוררות רבתי בתחום פרסום הנתונים שעשויה להגדיל את התנודתיות בשוק. ביום חמישי יפורסם העדכון הסופי של התמ"ג ברבעון הראשון, אבל האירוע העיקרי יתרחש למחר. ביום שישי צפוי גל של נתונים חשובים, החל ממדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת משיגן, דו"ח המדיניות המוניטרית של הפד' ועוד, אבל בעיקר ומעל הכל מדד ה-PCE, המדד החשוב יותר למדידת האינפלציה. נזכיר, שכשהפד' מדבר על יעד של 2% הוא מדבר על מדד הליבה של ה-PCE יותר מכל דבר אחר. הפתעה בנתון הזה לכל כיוון, ובעיקר במדד הליבה יכולים להשפיע על התנודתיות בשוק בצורה חזקה מאד. 

הצפי כעת הוא שמדד הליבה השנתי ימשיך להתמתן ל-2.6% לעומת 2.8% בחודש הוקדם, ושהמדד החודשי ירד אף הוא ל-0.1% לעומת 0.2% בחודש הקודם. מדד הגג אמור לרדת ל-2.6% בשיעור שנתי לעומת 2.7% בחודש הקודם, והמדד החודשי אמור להתאפס (0%) לעומת 0.3% בחודש הקודם. אם הנתונים האלו יתאמתו הרי שהאינפלציה ממשיכה במסעה האיטי להחריד אל עבר היעד, והפד' ימשיך לחכות ל"יותר בטחון" בנוגע לחזרת האינפלציה לדעת. הפתעה לטובה, כלומר אינפלציה נמוכה יותר, תזניק את ההערכות לשתי הורודת ריבית השנה, ותזניק ככל הנראה השווקים. הפתעה לרעה לעומת זאת עלולה להביא לירידות חדות. 

 

 שוק הסחורות: אינדיקטור חיובי לאינפלציה?

על פי סקר של בנק אוף אמריקה מנהלי הקרנות הורידו לאחרונה את הפוזיציות שלהם בשוק הסחורות ובשוק האנרגיהלעומת החודש הקודם. במונחים היסטוריים הקרנות כרגע במשקל חסר משמעותי בשוק האנרגיה אך קרובים לרמה הממוצעת בשאר הסחורות.

ייתכן שזו דווקא אינדיקטור חיובי ביחס להתמתנות האינפלציה, אם מנהלי הקרנות צודקים מהבחינה הזו. בדו"ח שפרסמו בבנק המתחרה גולדמן זאקס קבעו הכלכלנים שאם האינפלציה תחזור לטפס מחירי הסחורות יכו את שוק המניות ואת שוק אגרות החוב. המשמעות היא שגם להיפך, אם האינפלציה תרד שוק הסחורות יניב פחות משוק המניות, וזה מה שצופים ככל הנראה מנהלי הקרנות.

קיראו עוד ב"גלובל"

שוק המניות: הראלי מצטמצם עוד יותר

הראלי בשוק המניות מצטמצם יותר ויותר. מדדי המשקל שווה של ה-SP500 והנאסד"ק (RSP ו QQEW) עלו רק ב-4.3% ו-ו-5.59% בהתאמה, לעומת 14.63% ו-17.06% במדדים לפי שווי שוק, ה-SPY וה-QQQ.הנה עוד נתון שמעיד על הצטמצמות העליות בשוק. מספר החברות ב-SP500 שנמצאות מעל הממוצע הנע של 200 יום נמצא במגמת ירידה חדה, למרות שהמדד בכללותו נסחר במחירי שיא.

אחוז גבוה במיוחד של הראלי מיוחס באופן יוצא דופן למניה אחת – אנבידיה. כך כתבו בדויטשה בנק על התופעה: "מעולם לא היה כלל השוק כל כך חשוף לביצועים של מניה אחת. ואז אנחנו מרחיבים את הניתוח הזה לסקטור הטכנולוגיה ול-7 המופלאות באופן כללי יותר. בחודשים האחרונים קשה להמעיט בערך ההשפעה שהעליה המאד מרוכזת הזו על התנאים הפיננסיים... זה יוצר הזדמנויות וסיכון לשני הכיוונים".

בימים האחרונים היה נראה שהסיכון הזה מתחיל לההתממש. הקטר של שוק המניות, אנבידיה, חוותה מימוש של 13%, לפני שזינקה בחזרה ב-6% ביום המסחר האחרון, ובכל מקרה נראה שהיא לא תוכל למשוך את השוק עוד הרבה זמן, או לפחות לא מאד גבוה. נראה שהשוק נהיה יותר ויותר מוכן לתיקון נוסף, בדומה לזה שחווינו באפריל.

 

גורם נוסף עשוי להשפיע על השווקים בקרוב – הדיבייט הנשיאותי הראשון בין הנשיא ג'ו ביידן לנשיא לשעבר דונלד טראמפ. מבלי להיכנס לנושאים פוליטיים שנויים במחלוקת, מבחינת נקודת המבט של השווקים נאמר שנצחון של טראמפ נחשב טוב יותר לשווקים מצד אחד שכן הוא אמור להביא למיסי חברות נמוכים יותר וגישה פרו עסקית, ומצד שני החשש הוא מפני רמה מסוימת של חוסר וודאות מצדו של המועמד הבלתי צפוי. ביידן עשוי להביא למיסים גבוהים יותר והמשך הכאוס העולמי, ומצד שני הוא נחשב לצפוי יותר. הדיבייט עצמו צפוי להיות מעניין מאד מבחינה כלכלית, שכן דיבייטים כאלה מתאפיינים בעיסוק רחב בנושאים כלכליים וייתכן שהוא ישפוך אור על המדיניות הצפויה שמציגים המועמדים.

 

גם אנחנו שוב מככבים ברשימת הגורמים שעלולים להשפיע על השווקים, ודווקא בכיוון השלילי – המלחמה המתרקמת לה בין ישראל לחיזבאללה עלולה להיות ברמה אחרת מזו שבעזה, ולזעזע או שווקי הסחורות, ובמיוחד את מחיר הנפט. כל הגורמים הבנלאומיים פועלים בכל הכוח למנוע התרחשות כזו, אך מנקודת מבט ישראלית נראה שהמלחמה בצפון היא בלתי נמנעת.

השקעות: איך השקיעו העשירים בשנה האחרונה

לא תמיד עשירים משקיעים טוב יותר מאנשים אחרים, אבל בכל זאת רבים היו רוצים לדעת מה העשירים עושים עם כספם. זה בדיוק מה שבדקו בחברת המחקר Capgemini Research Institute. הדו"ח שפרסמה חברת המחקר מגדיר עשירים כיחידים עם הון של לפחות מיליון דולר. לא מדובר במאד עשירים אם כן, אלא באנשים עם הון מעל הממוצע. במחקר הם מכונים HNWI  - Hige Net Worth Individuales. בדו"ח מתייחסים ל"שימור עושר" כאסטרטגיית השקעה שמרנית יותר שנועדה למנוע הפסדים, ול"צמיחת עושר" כאסטרטגיה שנועדה ליצור רווחים גבוהים יותר. הנתונים המתפרסמים ביוני מתייחסים לינואר אותה שנה. 

אז איך משקיעים ה-HNWI, ובעיקר מהם השינויים שהם ביצעו לאחרונה? בתחילת שנת 2023 אותם אנשים החזיקו במזומן או בשווי ערך למזומן ה-34% מנכסיהם, 23% במניות, 15% באג"ח, 15% בנדל"ן ו-13% בהשקעות אלטרנטיביות (קריפטו, קרנות גידור, מוצרים מובנים ועוד). שנה לאחר מכן, בינואר אחוז המזומן ירד ל-25%, אחוז המניות ירד מעט אף הוא ועמד על 21%. ההשקעה באג"ח עלתה ל-20%, הנדל"ן ל-19% והשקעות אלטרנטיביות ל-15% מכלל הנכסים.

לדברי אחד מעורכי המחקר הירידה באחוז המזומן מעידה על אסטרטגייה של מעבר להשקעה בהגדלת העושר על חשבון הקטנת הסיכון (שימור העושר). "אנשים עוברים לאט אבל בטוח משימור עושר ו"בואו נשאר בטוחים" להגדלת העושר", לדבריו. 

מצד שני אחוז המניות בתיק הנכסים בירידה. אם נרחיב את המבט נגלה ירידה חדה אף יותר. בשנת 2006 אחוז המניות היה 31%, ובמרבית העשור הקודם בסביבות ה-30%. מדובר אם כן בשפל, אך לא כזה שמעיד בהכרח בירידה בסיבולת לסיכון, שכן מכשירי ההשקעה אליהם הוסט הכסף מהמזומן ומהמניות לאו דווקא פחות מסוכנים. 

ההשקעות האלטרנטיביות, בעיקר, במגמת עלייה רציפה מאז  שנת 2008. בשנת 2002, תחילת עריכת המחקר, הן הוו 10% מהנכסים. הן עוד ירדו עד 7% בשנת 2008 ומאז עולים בהתמדה. 

מנהל נוסף שצוטט במחקר אמר ביחס לשנת 2024 (כזכור, המחקר נערך בתחילת השנה ופורסם רק כעת): "שנת 2024 לא צפויה להיות שנה של צמיחה ענקית, למרות ששיעורי הריבית אמורים להתחיל לרדת, והאינפלציה תחת שליטה. אגרות החוב והאשראי הפרטי צריכים להיות אטרטקטיבים לשימור עושר. לצורך צמיחת העושר קרנות השקעה פרטיות צפויות להיות אטרקטיביות יותר מאשר שווקי המניות עקב התנודתיות". בינתיים, לאחר כחצי שנה, דבריו מדויקים למדי. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה לא ברור 27/06/2024 08:25
    הגב לתגובה זו
    אנשים עשירים "משמרים" בשוק גבוה ומגדילים בשוק נמוך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.