סולאראדג' נופלת ב-20%: הבעיות נמשכות
מניית סולאראדג' סולאראדג' נסחרת בירידות שערים חדות לאחר שחברת הפאנלים הסולאריים הודיעה כי אחד מלקוחותיה PM&M Electric, החייב לה 11.4 מיליון דולר, הכריז על פשיטת רגל. המשמעות היא שסביר להניח ש-PM&M לא תוכל לשלם את מלוא הסכום וכל תשלום יגיע ככל הנראה בעיכוב משמעותי.
אמש לאחר המסחר הכריזה סולאראדג' על הנפקה פרטית של אגרות חוב להמרה לפקיעה בשנת 2029, בהיקף של 300 מיליון דולר. במסגרת ההנפקה תינתן אופציה להרחיב את ההנפקה ב-45 מיליון דולר באותם תנאים. המשקיעים לא אהבו את המהלך והפילו את מניית החברה ב-17% באפטר.
התנאים הסופיים של ההנפקה, כולל מחיר ההמרה, גובה הריבית ותנאים נוספים עדיין לא נקבעו, ויקבעו בהמשך בהתאם לתנאי השוק. החברה הודיעה כי היא מתכננת להשתמש בכספי ההנפקה לצורך תשלום על אופציות קול מוגבלות (capped call transactions), פדיית אגרות חוב להמרה שעתידות להיפרע בשנת 2025 ולשימוש כללי לעסקי החברה.
במידה וכל החדשות הללו לא הספיקו, סולאראדג' אמרה גם כי היא צופה כעת תזרים מזומנים חופשי שלילי של כ-150 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, בשל "הון חוזר גבוה מהצפוי הקשור לתנופת הייצור בארה"ב וקצב איטי יותר של תשלומים של חשבונות חייבים", עם זאת, החברה אישררה תחזית ההכנסות שלה לרבעון השני.
- למה הירידה במניית סולאראדג' מתמתנת?
- חדשות רעות לאנפייז - האם אלו חדשות טובות לסולאראדג'?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרישת סמנכ"ל הכספים של סולאראדג'
בתחילת החודש דווח כי סמנכ"ל הכספים של החברה רונן פייר פורש מתפקידו. פייר יעזוב את סולארדג' לאחר כ-13 שנים בתפקיד. מדובר בצעד חריג שכן בכירים בחברות ציבוריות לרוב לא פורשים בשפל אלא ממתינים כי העסק יתייצב. במקומו של פייר יכנס אריאל פורת, שיצטרף תחילה כסגן נשיא ולאחר מכן ימונה לסמנכ"ל הכספים.
פורת כיהן בעברו כמנכ"ל וסמנכ"ל כספים בסימנס ישראל וכן מנהל איזור אירופה בסימנס העולמית. פורת צפוי לקבל שכר חודשי של 155 אלף שקל, עם בונוס מבוסס יעדים של 80% משכרו השנתי, כמו גם 1.4 מיליון מניות חסומות שיבשילו החל מאוגוסט 2025.
המלאי הרב שצברה סולאראדג' הכביד עליה בתקופה האחרונה. לדברי ההנהלה ברבעון השני המצב צפוי להשתנות, כאשר סמנכ"ל הכספים היוצא אמר כי המלאי יצטמצם, אבל זה חייב להיות במהירות, אחרת יהיו לסולאראדג' מלאים לא רלוונטיים לשוק. הנהלת סולאראדג' סבלה מקשיחות עסקית וקושי גדול להתגמש למצב, משלמת מחיר גדול - הרווחיות שלה נמוכה, השקעות שעשתה במאות מיליונים הולכות לפח, השקעה ענקית במפעל לייצור סוללות בדרום קוריאה, בסימן שאלה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הורדת הדירוג של ג'יי פי מורגן והדוחות האחרונים
חברת הסולאר קיבלה לאחרונה הורדת דירוג מג'יי פי מורגן על רקע הביקושים באירופה. בבנק הורידו את מחיר היעד שלהם לסולאראדג' מ-73 ל-59 דולר, מה שעדיין מהווה אפסייד של 78% על המנייה, למרות שמדובר בהורדת מחיר יעד בשיעור של 20%.
סולאראדג' דיווחה על הכנסות של 204 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה והפסד של 1.9 דולר למניה עם תחזית נמוכה לרבעון הבא - הכנסות של 240 עד 280 מיליון דולר, כשהאנליסטים ציפו למעל 300 מיליון דולר.
דיברנו על בעיית המלאי ברבעון הקודם והיא התעצמה. החברה מייצרת יותר משהיא מוכרת, המלאי עלה למעל 1.5 מיליארד דולר וזו גיבנת אדירה כי הרווחיות על המלאי הזה אפסית ואפילו שלילית - כפי שהיה ברבעון הראשון. המלאי הזה מספיק למכירות של שנה-שנה וחצי בקצב הנוכחי ועל הדרך הוא כמובן יכול להתיישן ולהימחק.
בעיה נוספת היא המזומנים - קצב שריפת המזומנים הוא מעל 200 מיליון דולר ברבעון. זה אמור היה להשתפר, במקביל לצמצום המלאי, זה לא קרה ברבעון הראשון. בקופת החברה מזומנים נטו של מעל 320 מיליון דולר (קרוב ל-950 מיליון דולר במזומן ואגרות חוב ב-630 מיליון דולר). למרות שצפוי שיפור בהכנסות, ברווחיות ובתזרים, עוד שניים-שלושה רבעונים חלשים והחברה בבעיה גם במישור המזומנים. היא כבר לא תחייה על המזומנים שלה, אלא על חובות.
החברה הודיעה לאחרונה על השקה של מוצרים חדשים, כולל מוצר לשוק הביתי באירופה ולפני חודשיים סולאראדג' רכשה את יתרת המניות של חברת Wevo הישראלית, המייעלת טעינת רכבים חשמליים בסך של 13.3 מיליון דולר.
- 9.פריאל 28/06/2024 06:09הגב לתגובה זוהחברה שורפת מזומנים, אין פיתוח מוצרים חדשים והעובדים זה הזמן למכור ולהציל חלק מההשקעה.
- 8.Kashmin 26/06/2024 09:25הגב לתגובה זוחברה על הקצה (edge)
- 7.רק אם החברה תימכר תימנע קטסטרופה (ל"ת)דודו 26/06/2024 09:03הגב לתגובה זו
- 6.צבי לנדאו פח אשפה 26/06/2024 00:02הגב לתגובה זומקווה שתוגש תביעה ייצוגית נגד המנכל הכושל והעלוב הזה
- 5.יוסי ג 25/06/2024 21:46הגב לתגובה זוצבי חייב לפרוש, לקחת חברה של 20 מיליארד והקריס אותה. חוסר היכולת להכיר את השוק והמתחרים ניכר. את המוצר שלהם הסינים העתיקו מזמן ואין מוצרים פורצי דרך.להתרחק לפני השווי נופל בעוד 30 אחוז עד סוף השנה
- לכלא (ל"ת)אנונימי 26/06/2024 00:00הגב לתגובה זו
- 4.אנפייז אהובתי 25/06/2024 21:43הגב לתגובה זוכבר לא מחייך ככה. כבר לא החברה הישראלית הכי הכי אה?.
- 3.אני 25/06/2024 21:01הגב לתגובה זומי חתך קופון? לבדוק.
- 2.לא מזמן, ב-160$ "גאון" האתר, שלמה גרינברג, המליץ עליה (ל"ת)כרגיל, כרגיל 25/06/2024 20:55הגב לתגובה זו
- 1.נסחרים ב-1x על ההכנסות. אין דברים כאלה. 25/06/2024 20:08הגב לתגובה זונסחרים ב-1x על ההכנסות. אין דברים כאלה.
- אבי 26/06/2024 09:36הגב לתגובה זולמכור מוצר בעלות ייצור שיותר גבוהה מהמחיר, יש פה בעיה רצינית
- מחר ב 0.9 הכנסות. עוד חודש 0.2 הכנסות (ל"ת)חחח עוד אהבל 26/06/2024 08:26הגב לתגובה זו
- הכנסות כן אבל לא רווחיות (ל"ת)Mi 25/06/2024 21:29הגב לתגובה זו
- יוסי2 25/06/2024 23:10חברה לא רווחית , לא צומחת, ושורפת מזומנים. מה יגרום לך לקנות?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
