אנלייט
צילום: אנלייט

ספקיות החשמל נהנות מצמיחה בביקוש: איזו מנייה ישראלית תרוויח?

הביקוש הגובר לחשמל בארצות הברית, תומך במניות סקטור התשתיות בחודשים האחרונים; להערכת בית ההשקעות IBI מי שעשויה להרוויח היא אנלייט הישראלית אשר "ממוקמת בצורה מעולה לניצול המגמות הללו"
איתן גרסטנפלד | (3)
נושאים בכתבה IBI אנלייט

מניות ספקיות החשמל בארצות הברית חוות בחודשים האחרונים צמיחה בצל לביקוש הגובר לחשמל, שנובע מהתרחבות מרכזי הנתונים ואימוץ נרחב של רכבים חשמליים. מי שעשויה להרוויח מהמגה היא חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט אנלייט אנרגיה 0% שלהערכת בית ההשקעות IBI, "ממוקמת בצורה מעולה לניצול המגמות הללו ולהצגת ביצועים תוצאות חזקות".

לפי רועי שביט, אנליסט, במחלקת המחקר של IBI, שתי סיבות מרכזיות מניעות את הצמיחה בספקיות החשמל בארצות הברית - רכבים חשמליים ומרכזי נתונים. לדבריו רכבים חשמליים הופכים ליותר ויותר נפוצים בשנים האחרונות על רקע המאמצים לעבור לתחבורה ירוקה. על פי נתונים של IEA מסוף 2023, אחוז צריכת החשמל של רכבים חשמליים עמד על ממוצע עולמי של כ-0.53%, כאשר אירופה מובילה עם אחוז צריכה של 1.1%, וארה"ב עומדת רק על 0.6%. עם זאת, עד שנת 2035, הנתונים הללו צפויים לעלות משמעותית. על פי המדיניות המוצהרת, המספרים צפויים לעלות לממוצע עולמי של 8.65%, כאשר ארה"ב תוביל את המהפכה עם אחוז צריכה של 14.2%. תרחיש ההבטחות המוצהרות מציג תחזיות עוד יותר גבוהות, ומעיד על המחויבויות הממשלתיות והתאגידיות החזקות כלפי חשמול ענף התחבורה.

גורם קריטי נוסף להרחבת הביקוש לחשמל הם מרכזי הנתונים. צמיחת שוק הענן, שוק עיבוד הנתונים (big data) ועידן ה-AI דורשים כוח מחשוב משמעותי, נקודה שמובילה לעלייה ניכרת בביקוש לאנרגיה. מחקר של גולדמן זאקס מציין כי מרכזי הנתונים יתרמו 0.9% לביקוש החשמל בארה"ב מ-2022 עד 2030 (מהווה 37.5% מסך ה-CAGR המשוער), ובכך מייצג את המגזר הכי משמעותי עבור עתיד צריכת האנרגיה.

מ-2015 עד 2019, הביקוש לחשמל ממרכזי הנתונים נשאר יחסית יציב לאור שיפורי יעילות בצריכת החשמל. אך ההאטה בהתייעלות הצריכה והדרישות הגוברות לכוח מחשוב צפויות לשלש את ביקוש החשמל עד 2030 בהשוואה לרמות של 2020. ה-AI מחזק עוד יותר את המגמה הזו, וצפוי לתרום משמעותית לביקושי החשמל.

הנתונים האזוריים תומכים בצמיחה זו, כאשר צפון וירג'יניה היא השוק הגדול ביותר למרכזי נתונים בארה"ב, ואחריה אזורים מרכזיים אחרים כמו שיקגו, דאלאס ופניקס. תחזית של חברת דומיניון מציינת כי הצמיחה המהירה הזו לא תאט בעתיד הקרוב, ותציג CAGR של 9.6% בביקוש למרכזי נתונים עד שנת 2030.

אנלייט ממוקמת בצורה מעולה

מי שעשויה להרוויח מהמגמה לדברי שביט היא אנלייט, שמבדלת את עצמה משאר תעשיית תשתיות החשמל בארה"ב על ידי 4 נקודות עיקריות:

ראשית, בשונה מהחברות האמריקאיות בתחום, אנלייט מתפקדת כיצרנית חשמל (IPP) וגם כיזמית פרויקטים, מודל עסקי שמאפשר לחברה למנף ולנצל פרויקטים מבוססים אנרגיה מתחדשת שמציגים פוטנציאל לצמיחה ורווחיות. זה בשונה ממרבית חברות תשתיות החשמל בארה"ב, שמחזיקות בנכסים מסורתיים בעלי פוטנציאל צמיחה ורווחיות נמוך יותר.

שנית, פוטנציאל צמיחה גדול יותר: המודל של אנלייט, אשר מתרכז בפרויקטים מבוססים אנרגיה מתחדשת, מעמיד את החברה בנקודה מצוינת להצגת צמיחה איתנה על רקע מגמת הביקושים לאנרגיה ירוקה. לחברה יש פרויקטים אסטרטגיים באזורים עם ביקוש גבוה כמו למשל PJM, שמייצג את שוק הביקושים הגדול ביותר בארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

שלישית, פרויקטים באנרגיה מתחדשת, בשונה מפרויקטים באנרגיה מסורתית, מציגים שיעורי רווחיות חזקים יותר כתוצאה מעלויות תפעוליות נמוכות יותר, פיתוחים טכנולוגיים, מדיניות ממשלתית תומכת, תנאי מימון נוחים יותר ועלויות CAPEX שיורדים לאורך זמן. היעילות שבה אנלייט מנהלת את הפרויקטים שלה, יחד עם טכנולוגיה מתקדמת ותנאים פיננסיים נוחים ממקם את אנלייט בנקודה הרבה יותר רווחית לעומת מתחריה.

לבסוף, פוטנציאל גיאוגרפי: אחוז גדול מהפרויקטים של אנלייט (1.4GW ו-2.24GWh של אגירה) ממוקמים ב- PJM, טריטוריה שכוללת את רוב מזרח ארה"ב, וכמובן את צפון וירג'יניה, אשר צפויה לחוות עלייה ניכרת בביקושי החשמל, לאור הביקוש המשמעותי של מרכזי נתונים באזור.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בן בסט 26/06/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים כותבים לפי פוזימיה של המעסיק שלהם
  • 2.
    דנן 25/06/2024 08:51
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו לפמפם הכישלון הזה
  • 1.
    אלוף 24/06/2024 21:20
    הגב לתגובה זו
    בעלי יכולת מטורפת בתחום החשמל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.