חשש בוול-סטריט: הרובוטקסי לא יעמוד בציפיות המשקיעים
אילון מאסק לא הפסיק בתקופה האחרונה להתלהב מהרובוטקסי ומכך שהנהיגה האוטונומית תאפשר לבעלי טסלות להרוויח כסף מהרכב שלהם בזמן שהם ישנים. עם זאת, פיתוח הטכנולוגיה הוא רחוק מלהיות דבר פשוט וגם היום הרכבים לא באמת יודעים לנהוג בעצמם ויותר מכך, לא בטוח שזה יעזור לחברה למכור יותר רכבים.
טסלה TESLA INC תערוך ב-8 לאוגוסט כנס סביב הרובוטקסי והמשקיעים מצפים לראות איך זה יראה ולשמוע על ההתקדמות הטכנולוגית שהחברה עשתה עד כה. חדשות שלא יעמדו בציפיות צפויות להפיל את מניית החברה היות ומאסק עורר התלהבות רבה סביב הרובוטקסי בקרב המשקיעים והציב לעצמו רף גבוה.
יצרנית הרכבים החשמליים מוכרת כיום מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה, אבל כאמור, טסלות לא באמת מסוגלות עדיין לנהוג בעצמן. המנכ"ל אילון מאסק מאמין שיצירת מכונית אוטונומית לחלוטין תייצר רווחים מדהימים לטסלה. אם זה יקרה האפשרויות הן אינסופיות. החברה תוכל לייצר צי רכבים אוטונומיים משלה שיוכל לעבוד כמו אובר רק ללא הנהגים. בנוסף, טסלה תוכל להציע לבעלי הרכבים להשכיר את הטסלות שלהם על מנת שיסיעו אנשים בזמן שהם לא נוהגים בהן.
קשה לאמוד כמה עסק הרובוטקסי יכול להיות גדול. קת'י ווד מ-Ark מאמינה שהעסק יהיה שווה יותר מ-5 טריליון דולר עד לסוף העשור. במורגן סטנלי מעריכים את האוטונומיה והתוכנה של טסלה בכ-500 מיליארד דולר. ב-RBC אומרים כי הרובוטקסי שווה 414 מיליארד דולר, ירידה מ-627 מיליארד בהם העריכו את העסק קודם לכן.
- הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעבר האנליסטים הריצו שני תרחישים: לקוחות יוכלו להזמין נסיעות אוטונומיות דרך האפליקציה של טסלה מה שיאפשר לחברה לייצר מקור הכנסות נוסף ותרחיש שני בו הרכבים האוטונומיים של טסלה יעבדו עם חברות כמו אובר, כך שטסלה תספק את הטכנולוגיה והרכבים ואובר תתנהל מול הלקוחות. כעת התרחישים החדשים כוללים רכבים אחרים המשתמשים בתוכנה של טסלה ושירותי רובוטקסי עצמאיים המשתמשים בטכנולוגיה של החברה אך הם לא בבעלותה. התרחישים הללו טובים לעסקי התוכנה של טסלה, אבל זה לא יעזור לה למכור יותר רכבים.
בסופו של דבר ב-RBC מדמיינים מונית אוטונומית שגובה 81 סנט לקילומטר וחצי, כך שעם ארבעת התרחישים הללו האנליסטים רואים הכנסות של 120 מיליארד דולר בשנה עד שנת 2040. קשה עד בלתי אפשרי לחזות כיצד יתפתחו עסקי הרובוטקסי. המורכבות הזו הורידה כ-200 מיליארד דולר מהערכת השווי של טסלה בעיניי האנליסטים. בעוד אלו חדשות רעות, החדשות הטובות הן שהם עדיין רואים עסק שיהיה שווה מאות מיליארדי דולרים.
בוול-סטריט מעדיפים דגם במחיר נמוך יותר
בעוד הפרויקט הזה מרגש את המשקיעים, בוול-סטריט דווקא סבורים כי המיקוד של טסלה צריך להיות במקום אחר. "זו תקופה קריטית עבור מאסק לנווט בהצלחה את טסלה בסערת הביקושים", כתב האנליסט דן איבס מוודבוש. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בעולם הואטה לכ-10% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לעומת צמיחה של 35% ברבעון הרביעי של 2024.- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותי את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן. הרובוטקסי לא צפוי לספק את הסחורה לפחות לא בטווח הקרוב. עד 60% מהצמיחה החזויה של איבס עבור טסלה במהלך השנים הקרובות מגיעה ממודל 2, ככה שככל שהמכוניות תגיע לכביש יותר מהר כך יהיה יותר טוב.
הדוחות לרבעון הראשון
בדוחותיה האחרונים רשמה טסלה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר.
החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% משנה לשנה. טסלה ייצרה 433,371 רכבים, ירידה של 2% משנה לשנה. שיעור הרווח הגולמי עמד על 17.4% ורווח תפעולי של 5.5%. נתון מעניין הוא מספר הקילומטרים שנסעו לקוחות החברה עם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שזינק ב-33% תוך מספר חודשים
מניית החברה זינקה לאחר הדוחות בעקבות אנחת רווחה של משקיעים שציפו לאכזבה גדולה יותר. בשבועות לפני הדוחות נפלה המניה במעל 20% מחשש שהתוצאות של טסלה יהיו מאוד חלשות. אז בפועל הן היו חלשות אבל לא איומות, והחברה גם סיפקה נקודות חיוביות להמשך כשהדבר החשוב ביותר הוא ההכרזה על השקה מוקדמת מהצפוי של דגמים חדשים.
יצרנית הרכבים החשמליים נסחרת כעת לפי שווי של 577.7 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה נפלה ב-27% מתחילת השנה וב-34% ב-12 החודשים האחרונים.
- 1.כל מספר זוכה 21/06/2024 13:11הגב לתגובה זולמה לא 10 טריליון. הזייה. העיקר אנשים אוכלים את זה ובעלי המניות מחייכים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
