אחרי עלייה של 33% מתחילת השנה - למה באפט ממשיך למכור את BYD?
BYD BYD COMPANY LTD ADR היא החברה הדומיננטית בתחום הרכבים החשמליים והיא כבר מזמן עקפה את טסלה במכירות ובמסירות. המנייה שלה עלתה ב-33.5% מתחילת השנה ובכל זאת ברקשייר האת'אווי של וורן באפט ממשיכה למכור את המניות שלה.
ב-11 ביוני מכרה ברקשייר כ-1.3 מיליון מניות של BYD הרשומות בהונג קונג, כך שנותרו לחברה של וורן באפט כ-75.7 מיליון מניות בשווי של כ-2.3 מיליארד דולר. זו לא הפעם הראשונה שברקשייר מוכרת מניות של BYD. החברה של באפט מוכרת מניות של חברת הרכב החשמלי כבר מאז 2022. למעלה מ-12 מכירות הפחיתו את האחזקה שלה בשני שליש מהשיא של כ-225 מיליון מניות.
את המכירות ניתן להסביר במימוש רווחים אך יכול להיות שלהנהלה יש דאגות אחרות הקשורות לשוק הרכב החשמלי כולו, בעיות עליהן כתבנו כאן בעבר. שיעורי החדירה של הררכבים החשמליים מאטים והרבה חברות שלפני מספר שנים נראו מבטיחות מחקו מאז למשקיעים כמעט 1.5 טריליון דולר. טסלה היא דוגמא אחת כאשר המנייה שלה איבדה 55% מהשיא, ויש גם את פיסקר שפשטה רגל וגם את חברות הרכב המסורתיות שנכנסו לתחום ונכוו כמו פורד FORD MOTOR , שלמנכ"ל שלה היה לאחרונה הרבה מה להגיד על התחום שהניב לחברה שלו 5 מיליארד דולר ב-2023 וצפוי להניב לה הפסד של 5 מיליארד דולר נוספים השנה.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, BYD היא חברה סינית, וחברות ה-EV הסיניות רואות את התחום דרך משקפיים ורודות שנקראות סובסידיות ממשלתיות. הממשלה הסינית מעודדת מעבר לרכבים חשמליים הן בצד הייצור עם מענקים לחברות והן ביצד הרכישה כאשר רק באפריל האחרון היא הודיע על מענק של 1,400 דולר לרוכשים שיעברו מרכב בנזין לרכב חשמלי עד לסוף השנה. כל אלה הופכים את הרכבים החשמליים הסיניים לתחרותיים הרבה יותר מהמתחרים, כאשר הרכב הזול ביותר של BYD נמכר ב-20 אלף דולר בעוד טסלה למשל עדיין מתקשה לרדת מתחת ל-25 אלף דולר.
זה משתקף גם במניות - BYD נסחרת במכפיל 15 על הרווחים של 2025, נמוך מאוד בשביל חברה שצמחה ב-40% ב-2023 ומובילה את תחום הרכבים החשמליים בעולם. בחוד מאי מכרה החברה 331,817 רכבים סך הכל, כולל רכבי פלאג אין היברידיים, עלייה של 6% לעומת חודש אפריל בו מכרה 313,245 רכבים. המנייה שלה נסחרת בשווי של 95 מיליארד דולר והיא עלתה מתחילת השנה ב-33.5% וב-12 החודשים האחרונים ירדה ב-4.5%.
ההשפעה של הרכבים הסינים על תעשיית ה-EV
החשש בקרב ממשלות בארה"ב ואירופה הוא כי רכבים חשמליים סיניים יפגעו ביצרניות רכב אחרות באופן שיערער פיתוח מקומי של רכבים חשמליים ויעוות את השוק. סין מהווה השוק הגדול ביותר עבור רכבי EV כרגע וחלק מהמותגים היותר מוצלחים שלה פועלים להתרחב לחו"ל.- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
עד חודש מאי, BYD ייצאה כ-176,000 כלי רכב מסין השנה, עלייה של 177% משנה לשנה. המכוניות הללו הגיעו בסופו של דבר לאסיה, דרום אמריקה, מזרח אירופה ומערב אירופה. בארה"ב בינתיים לא נמכרים רכבים סיניים. סין נחשבת כיום לשוק הרכב הגדול בעולם ויש לה יתרון עם עלויות עבודה נמוכות יותר לעומת המערב. עלויות עבודה נמוכות יותר פירושן גם שחלקים מספקים מקומיים זולים יותר מאשר חלקים תוצרת ארה"ב ואירופה.
"סין מסוגלת לייצר 53 מיליון רכבים ויש לה שוק מקומי של 29 מיליון. ההפרש הלא מנוצל הזה גדול יותר מכל השוק האמריקאי", אמר לאחרונה מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי. "אנחנו צריכים להיות רצינים בכל הקשור ליצירת זירה שוויניות בקרב יצרני הרכבים החשמליים". החברות הסיניות נהנו גם ממיסים נמוכים יותר ומסבסוד ממשלתי.
המותגים הסיניים מחזיקים בכ-10% משוק ה-EV באירופה וזה מסתכם בכ-200,00 כלי רכב בשנה. כ-13 מיליון רכבים נמכרו באירופה בשנת 2023, כשני מיליון היו חשמליים.
- 4.Ron DeSantis 17/06/2024 22:18הגב לתגובה זוזו הסיבה למה באפט מוכר מניות סיניות
- 3.בטריות בקריסה 17/06/2024 21:38הגב לתגובה זובאפט מושקע גם בקארמקס והוא רואה איך שוק רכבי הבטריה קורס
- 2.woren 17/06/2024 21:02הגב לתגובה זוwell it seems that Mr Buffet is being tesla, I believe in Buffet
- 1.מוטי 17/06/2024 20:59הגב לתגובה זובשקט בשקט באפט אוסף מניות טסלהכי היא חברת AI עם מנהל גאון ותחזור במהרה לגבהים בהם ביקרה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.

