מה מנכ"ל פורד חושב על העצירה בשוק הרכבים החשמליים?
תעשיית הרכב החשמלי שופכת מיליארדי דולרים על פיתוח וייצור רכבים חשמליים, אך נראה שהצמיחה בתחום מאטה. כתבנו כאן רבות על כך שהבועה התפוצצה ושיעורי החדירה שמאטים רק מראים שהצרכן מעדיף לקנות את האופציה הזולה והמזהמת מאשר היקרה והנקייה, והחברות היחידות בתחום שעוד מצליחות הן הסיניות שמקבלות סבסוד מהממשלה, האחרות פשוט לא מצליחות להציב מחירים תחרותיים מספיק.
פורד FORD MOTOR היא אחד מהשחקנים הכי גדולים בתחום הרכב. החברה שנוסדה על ידי הנרי פורד שהמציא את פס הייצור הייתה דומיננטית בתחום לאורך כל שנותיה וכך גם היום, וכמו חברות מסורתיות אחרות גם היא נכנסה לתחום הרכבים החשמליים - אלא שאחרי הפסדים של 5 מיליארד דולר ב-2023 והפסדים צפויים של 5 מיליארד דולר נוספים השנה, החברה מחשבת מסלול מחדש.
מה מנכ"ל פורד חושב על המצב בתחום הרכבים החשמליים?
מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, התייחס לאחרונה להאטה בשוק הרכבים החשמליים: "אנחנו מנסים להגיע ללקוחות חדשים, אך לקוחות מהזרם המרכזי לא מוכנים לשלם פרמיה על רכב חשמלי. הם גם לא יודעים איך לתכנן את הטעינות שלהם".
אלו נקודות חשובות ומובנות שאנחנו כאמור כותבים כאן כבר זמן מה. למרות שמכירות הרכבים החשמליים זינקו ב-46% בשנת 2023, הן האטו וצמחו רק ב-3% ברבעון הראשון של 2024. המחירים הגבוהים של רוב הדגמים החשמליים הופכים אותם להרבה פחות אטרקטיביים עבור הקונים. על פי נתונים של Cox Automotive, המחיר הממוצע של רכב חדש בארה"ב עמד על כ-48,500 דולר בחודש מאי, בעוד שמחיר הממוצע של רכב חשמלי עמד על כ-55,000 דולר.
בנושא הטעינה, בארה"ב יש כ-176,000 עמדות טעינה ציבוריות. לעומת זאת, בסין יש פי 15 מכך.
אי ודאות לגבי היכולת למכור את הרכב בהמשך
לדברי פארלי, קיימים חששות נוספים בקרב קונים פוטנציאליים: "אין להם מושג לגבי ערך במידה וירצו למכור אותו, וביטוח הרכב עלה מה שמכביד להם על הכיס עוד יותר". ביטוח רכב כעת יקר כמעט ב-50% ממה שהיה לפני מגפת הקורונה.
מחירי הרכבים החשמליים יד שניה הוא באמת בעיה, וניתן לייחס אותה בחלקה לטסלה TESLA INC . המחיר הממוצע של רכב טסלה בארה"ב הוא כ-50,000 דולר, ירידה של 20% ממחיר של מעל 62,000 דולר לפני שנה. החברה הורידה מחירים מספר פעמים מאז סוף 2022 כדי לפצות על ירידה בביקוש, והורדות מחיר משמעותיות משפיעות על הערך שבו בעלי טסלה קיימים יכולים למכור את הרכבים שלהם.
רכב שנמכר אחרי 3 שנים מאז שנקנה אמור להיות שווה בערך 50% מהמחיר המקורי, השווי של טסלה שנרכשה ב-2021 שווה היום כנראה כ-40% ממה שהיא נרכשה בו.
המצב לגבי תיקונים ותחזוקה של הרכב גם לא מזהיר. עלויות התיקון הממוצעות עלו כמעט ב-40% בהשוואה לרמות טרום-מגפה.
למרות שרכב חשמלי זול יותר לתחזוקה מרכב רגיל (פחות חלקים נעים ואין צורך בהחלפות שמן), התיקון שלו קצת יותר יקר בהשוואה ישירה. חשוב לזכור שרוב הרכבים החשמליים נחשבים עדיין מכוניות יוקרה, כך שלצרכנים לא כדאי להשוות את עלות התיקון לזו של רכב רגיל. יתרה מכך, מספר הרכבים החשמליים על הכביש משפיע גם על עלויות התיקון: פחות רכבים חשמליים פירושו פחות חלקי חילוף זמינים בשוק.
פתרון הביניים - רכב היברידי
רוכשים רבים שרוצים לקנות רכב חשמלי אך נתקלים בכל המהמורות האלה מתפשרים וקונים רכב היברידי, וחברות שהשקיעו דווקא בתחום הזה כמו טויטה למשל מרוויחות.
"החשבון על רכב היברידי קל יותר לחישוב מבחינת הרוכשים...הם יכולים להבין כמה כסף הם יכולים לחסוך על הדלק", אומר פארלי. "אנחנו לא מצליחים לעמוד בביקוש לכלי רכב היברידיים".
עד חודש מאי, מכרה פורד כ-74,000 מכוניות היברידיות בארה"ב, גידול של כ-51% ביחס לשנה שעברה. מכירות הרכבים ההיברידיים בארה"ב צמחו בכ-65% ברבעון הראשון, לאחר שצמחו ב-56% בשנת 2023. האסטרטגיה של פורד היא להציע ללקוחות מגוון רחב של רכבים הכוללים רכבי בנזין רגילים, רכבים היברידיים ורכבים חשמליים לחלוטין. פארלי צופה עלייה במכירות רכב חשמלי (BEV) בעתיד, ככל שדגמים זולים יותר יהיו זמינים והקונים יתרגלו אליהם.
עם זאת, על מנת לקדם את מכירות הרכבים החשמליים, על תעשיית הרכב החשמלי לשפר את נושא תמחור התיקונים וכן לשמור על ערך הרכב לאורך זמן – אלו שני נושאים חשובים שדורשים שיפור מהותי.
מניית פורד נסחרת תמורת מכפיל רווח של 6.3 בלבד ביחס לרווחים הצפויים לשנת 2025. מדד S&P 500 נסחר במכפיל רווח של 19.3. באופן מסורתי, משקיעים לא מעניקים לחברות רכב ותיקות מכפילים גבוהים, וחוסר הוודאות לגבי אופן התפתחות המכירות של רכבים היברידיים, חשמליים ורכבי בנזין מסורתיים הוא אחת הסיבות לכך. המנייה נסחרת לפי שווי של 48.5 מיליארד דולר כאשר היא ללא שינוי מתחילת השנה אך במינוס 11.5% ב-12 החודשים האחרונים.
- 3.אסקובר 18/06/2024 19:49הגב לתגובה זומתי תבינו שסוללה אינו מוצר נקי.
- 2.המוכרים יכולים לבקש גם 300k השאלה כמה יקבלו (ל"ת)צחי 09/06/2024 20:23הגב לתגובה זו
- 1.בעל טסלה 09/06/2024 19:14הגב לתגובה זוממש לא 40%
- המאמר מתיחס לארה'ב (ל"ת)ארנון 11/06/2024 19:41הגב לתגובה זו
- אצלנו 11/06/2024 22:34מטבע הדברים חמור הרבה יותר,רק הפראיירים הקונים חשליות טרם התעוררו משנתם ב "גן עדן מפוברק
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
וול סטריט שור (גרוק)מיקרון עולה ב-3%, נייקי קופצת ב-5%; עליות במדדים
יום המסחר המקוצר מתנהל בעליות קלות; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה
המסחר בוול סטריט באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.
הדאו עולה ב-0.4%, ה-S&P עם
0.2% והנאסד״ק סביב ה-0. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על
רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?
המשקיעים עדיין מעכלים את נתון הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים
חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.
השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שהתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה.
נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.
- וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשוק האג"ח נרשמה חולשה באיגרות החוב הקצרות. תשואת האג"ח לשנתיים, הנחשבת רגישה במיוחד לציפיות למדיניות הריבית, נותרה מעל 3.5%, לאחר שנתוני הצמיחה הראו כי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. בהמשך המסחר נרשמה התאוששות מסוימת באג"ח, על רקע ירידה במדד אמון הצרכנים.


.jpg)