מנכל פורד גיימס פארליי
צילום: טוויטר

מה מנכ"ל פורד חושב על העצירה בשוק הרכבים החשמליים?

פורד עצרה לפני כמה חודשים את ההפצה של הדגמים החשמליים שלה כתוצאה מחוסר ביקושים; מאז היא ההפצה חזרה אבל שוק הרכבים החשמליים עדיין תקוע - מה יש למנכ"ל החברה להגיד בנושא?
רוי שיינמן | (5)

תעשיית הרכב החשמלי שופכת מיליארדי דולרים על פיתוח וייצור רכבים חשמליים, אך נראה שהצמיחה בתחום מאטה. כתבנו כאן רבות על כך שהבועה התפוצצה ושיעורי החדירה שמאטים רק מראים שהצרכן מעדיף לקנות את האופציה הזולה והמזהמת מאשר היקרה והנקייה, והחברות היחידות בתחום שעוד מצליחות הן הסיניות שמקבלות סבסוד מהממשלה, האחרות פשוט לא מצליחות להציב מחירים תחרותיים מספיק.

פורד  FORD MOTOR היא אחד מהשחקנים הכי גדולים בתחום הרכב. החברה שנוסדה על ידי הנרי פורד שהמציא את פס הייצור הייתה דומיננטית בתחום לאורך כל שנותיה וכך גם היום, וכמו חברות מסורתיות אחרות גם היא נכנסה לתחום הרכבים החשמליים - אלא שאחרי הפסדים של 5 מיליארד דולר ב-2023 והפסדים צפויים של 5 מיליארד דולר נוספים השנה, החברה מחשבת מסלול מחדש.

 

מה מנכ"ל פורד חושב על המצב בתחום הרכבים החשמליים?

מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, התייחס לאחרונה להאטה בשוק הרכבים החשמליים: "אנחנו מנסים להגיע ללקוחות חדשים, אך לקוחות מהזרם המרכזי לא מוכנים לשלם פרמיה על רכב חשמלי. הם גם לא יודעים איך לתכנן את הטעינות שלהם".

אלו נקודות חשובות ומובנות שאנחנו כאמור כותבים כאן כבר זמן מה. למרות שמכירות הרכבים החשמליים זינקו ב-46% בשנת 2023, הן האטו וצמחו רק ב-3% ברבעון הראשון של 2024. המחירים הגבוהים של רוב הדגמים החשמליים הופכים אותם להרבה פחות אטרקטיביים עבור הקונים. על פי נתונים של Cox Automotive, המחיר הממוצע של רכב חדש בארה"ב עמד על כ-48,500 דולר בחודש מאי, בעוד שמחיר הממוצע של רכב חשמלי עמד על כ-55,000 דולר.

בנושא הטעינה, בארה"ב יש כ-176,000 עמדות טעינה ציבוריות. לעומת זאת, בסין יש פי 15 מכך.

 

אי ודאות לגבי היכולת למכור את הרכב בהמשך

לדברי פארלי, קיימים חששות נוספים בקרב קונים פוטנציאליים: "אין להם מושג לגבי ערך במידה וירצו למכור אותו, וביטוח הרכב עלה מה שמכביד להם על הכיס עוד יותר". ביטוח רכב כעת יקר כמעט ב-50% ממה שהיה לפני מגפת הקורונה.

מחירי הרכבים החשמליים יד שניה הוא באמת בעיה, וניתן לייחס אותה בחלקה לטסלה TESLA INC . המחיר הממוצע של רכב טסלה בארה"ב הוא כ-50,000 דולר, ירידה של 20% ממחיר של מעל 62,000 דולר לפני שנה. החברה הורידה מחירים מספר פעמים מאז סוף 2022 כדי לפצות על ירידה בביקוש, והורדות מחיר משמעותיות משפיעות על הערך שבו בעלי טסלה קיימים יכולים למכור את הרכבים שלהם.

רכב שנמכר אחרי 3 שנים מאז שנקנה אמור להיות שווה בערך 50% מהמחיר המקורי, השווי של טסלה שנרכשה ב-2021 שווה היום כנראה כ-40% ממה שהיא נרכשה בו.

המצב לגבי תיקונים ותחזוקה של הרכב גם לא מזהיר. עלויות התיקון הממוצעות עלו כמעט ב-40% בהשוואה לרמות טרום-מגפה.

למרות שרכב חשמלי זול יותר לתחזוקה מרכב רגיל (פחות חלקים נעים ואין צורך בהחלפות שמן), התיקון שלו קצת יותר יקר בהשוואה ישירה. חשוב לזכור שרוב הרכבים החשמליים נחשבים עדיין מכוניות יוקרה, כך שלצרכנים לא כדאי להשוות את עלות התיקון לזו של רכב רגיל. יתרה מכך, מספר הרכבים החשמליים על הכביש משפיע גם על עלויות התיקון: פחות רכבים חשמליים פירושו פחות חלקי חילוף זמינים בשוק.

 

פתרון הביניים - רכב היברידי

רוכשים רבים שרוצים לקנות רכב חשמלי אך נתקלים בכל המהמורות האלה מתפשרים וקונים רכב היברידי, וחברות שהשקיעו דווקא בתחום הזה כמו טויטה למשל מרוויחות.

"החשבון על רכב היברידי קל יותר לחישוב מבחינת הרוכשים...הם יכולים להבין כמה כסף הם יכולים לחסוך על הדלק", אומר פארלי. "אנחנו לא מצליחים לעמוד בביקוש לכלי רכב היברידיים".

עד חודש מאי, מכרה פורד כ-74,000 מכוניות היברידיות בארה"ב, גידול של כ-51% ביחס לשנה שעברה. מכירות הרכבים ההיברידיים בארה"ב צמחו בכ-65% ברבעון הראשון, לאחר שצמחו ב-56% בשנת 2023. האסטרטגיה של פורד היא להציע ללקוחות מגוון רחב של רכבים הכוללים רכבי בנזין רגילים, רכבים היברידיים ורכבים חשמליים לחלוטין. פארלי צופה עלייה במכירות רכב חשמלי (BEV) בעתיד, ככל שדגמים זולים יותר יהיו זמינים והקונים יתרגלו אליהם.

עם זאת, על מנת לקדם את מכירות הרכבים החשמליים, על תעשיית הרכב החשמלי לשפר את נושא תמחור התיקונים וכן לשמור על ערך הרכב לאורך זמן – אלו שני נושאים חשובים שדורשים שיפור מהותי.

מניית פורד נסחרת תמורת מכפיל רווח של 6.3 בלבד ביחס לרווחים הצפויים לשנת 2025. מדד S&P 500 נסחר במכפיל רווח של 19.3. באופן מסורתי, משקיעים לא מעניקים לחברות רכב ותיקות מכפילים גבוהים, וחוסר הוודאות לגבי אופן התפתחות המכירות של רכבים היברידיים, חשמליים ורכבי בנזין מסורתיים הוא אחת הסיבות לכך. המנייה נסחרת לפי שווי של 48.5 מיליארד דולר כאשר היא ללא שינוי מתחילת השנה אך במינוס 11.5% ב-12 החודשים האחרונים.

מניית פורד ב-12 החודשים האחרונים

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אסקובר 18/06/2024 19:49
    הגב לתגובה זו
    מתי תבינו שסוללה אינו מוצר נקי.
  • 2.
    המוכרים יכולים לבקש גם 300k השאלה כמה יקבלו (ל"ת)
    צחי 09/06/2024 20:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בעל טסלה 09/06/2024 19:14
    הגב לתגובה זו
    ממש לא 40%
  • המאמר מתיחס לארה'ב (ל"ת)
    ארנון 11/06/2024 19:41
    הגב לתגובה זו
  • אצלנו 11/06/2024 22:34
    מטבע הדברים חמור הרבה יותר,רק הפראיירים הקונים חשליות טרם התעוררו משנתם ב "גן עדן מפוברק
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.