מנכל פורד גיימס פארליי
צילום: טוויטר

מה מנכ"ל פורד חושב על העצירה בשוק הרכבים החשמליים?

פורד עצרה לפני כמה חודשים את ההפצה של הדגמים החשמליים שלה כתוצאה מחוסר ביקושים; מאז היא ההפצה חזרה אבל שוק הרכבים החשמליים עדיין תקוע - מה יש למנכ"ל החברה להגיד בנושא?
רוי שיינמן | (5)

תעשיית הרכב החשמלי שופכת מיליארדי דולרים על פיתוח וייצור רכבים חשמליים, אך נראה שהצמיחה בתחום מאטה. כתבנו כאן רבות על כך שהבועה התפוצצה ושיעורי החדירה שמאטים רק מראים שהצרכן מעדיף לקנות את האופציה הזולה והמזהמת מאשר היקרה והנקייה, והחברות היחידות בתחום שעוד מצליחות הן הסיניות שמקבלות סבסוד מהממשלה, האחרות פשוט לא מצליחות להציב מחירים תחרותיים מספיק.

פורד  FORD MOTOR היא אחד מהשחקנים הכי גדולים בתחום הרכב. החברה שנוסדה על ידי הנרי פורד שהמציא את פס הייצור הייתה דומיננטית בתחום לאורך כל שנותיה וכך גם היום, וכמו חברות מסורתיות אחרות גם היא נכנסה לתחום הרכבים החשמליים - אלא שאחרי הפסדים של 5 מיליארד דולר ב-2023 והפסדים צפויים של 5 מיליארד דולר נוספים השנה, החברה מחשבת מסלול מחדש.

 

מה מנכ"ל פורד חושב על המצב בתחום הרכבים החשמליים?

מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, התייחס לאחרונה להאטה בשוק הרכבים החשמליים: "אנחנו מנסים להגיע ללקוחות חדשים, אך לקוחות מהזרם המרכזי לא מוכנים לשלם פרמיה על רכב חשמלי. הם גם לא יודעים איך לתכנן את הטעינות שלהם".

אלו נקודות חשובות ומובנות שאנחנו כאמור כותבים כאן כבר זמן מה. למרות שמכירות הרכבים החשמליים זינקו ב-46% בשנת 2023, הן האטו וצמחו רק ב-3% ברבעון הראשון של 2024. המחירים הגבוהים של רוב הדגמים החשמליים הופכים אותם להרבה פחות אטרקטיביים עבור הקונים. על פי נתונים של Cox Automotive, המחיר הממוצע של רכב חדש בארה"ב עמד על כ-48,500 דולר בחודש מאי, בעוד שמחיר הממוצע של רכב חשמלי עמד על כ-55,000 דולר.

בנושא הטעינה, בארה"ב יש כ-176,000 עמדות טעינה ציבוריות. לעומת זאת, בסין יש פי 15 מכך.

 

אי ודאות לגבי היכולת למכור את הרכב בהמשך

לדברי פארלי, קיימים חששות נוספים בקרב קונים פוטנציאליים: "אין להם מושג לגבי ערך במידה וירצו למכור אותו, וביטוח הרכב עלה מה שמכביד להם על הכיס עוד יותר". ביטוח רכב כעת יקר כמעט ב-50% ממה שהיה לפני מגפת הקורונה.

מחירי הרכבים החשמליים יד שניה הוא באמת בעיה, וניתן לייחס אותה בחלקה לטסלה TESLA INC . המחיר הממוצע של רכב טסלה בארה"ב הוא כ-50,000 דולר, ירידה של 20% ממחיר של מעל 62,000 דולר לפני שנה. החברה הורידה מחירים מספר פעמים מאז סוף 2022 כדי לפצות על ירידה בביקוש, והורדות מחיר משמעותיות משפיעות על הערך שבו בעלי טסלה קיימים יכולים למכור את הרכבים שלהם.

רכב שנמכר אחרי 3 שנים מאז שנקנה אמור להיות שווה בערך 50% מהמחיר המקורי, השווי של טסלה שנרכשה ב-2021 שווה היום כנראה כ-40% ממה שהיא נרכשה בו.

המצב לגבי תיקונים ותחזוקה של הרכב גם לא מזהיר. עלויות התיקון הממוצעות עלו כמעט ב-40% בהשוואה לרמות טרום-מגפה.

למרות שרכב חשמלי זול יותר לתחזוקה מרכב רגיל (פחות חלקים נעים ואין צורך בהחלפות שמן), התיקון שלו קצת יותר יקר בהשוואה ישירה. חשוב לזכור שרוב הרכבים החשמליים נחשבים עדיין מכוניות יוקרה, כך שלצרכנים לא כדאי להשוות את עלות התיקון לזו של רכב רגיל. יתרה מכך, מספר הרכבים החשמליים על הכביש משפיע גם על עלויות התיקון: פחות רכבים חשמליים פירושו פחות חלקי חילוף זמינים בשוק.

 

פתרון הביניים - רכב היברידי

רוכשים רבים שרוצים לקנות רכב חשמלי אך נתקלים בכל המהמורות האלה מתפשרים וקונים רכב היברידי, וחברות שהשקיעו דווקא בתחום הזה כמו טויטה למשל מרוויחות.

"החשבון על רכב היברידי קל יותר לחישוב מבחינת הרוכשים...הם יכולים להבין כמה כסף הם יכולים לחסוך על הדלק", אומר פארלי. "אנחנו לא מצליחים לעמוד בביקוש לכלי רכב היברידיים".

עד חודש מאי, מכרה פורד כ-74,000 מכוניות היברידיות בארה"ב, גידול של כ-51% ביחס לשנה שעברה. מכירות הרכבים ההיברידיים בארה"ב צמחו בכ-65% ברבעון הראשון, לאחר שצמחו ב-56% בשנת 2023. האסטרטגיה של פורד היא להציע ללקוחות מגוון רחב של רכבים הכוללים רכבי בנזין רגילים, רכבים היברידיים ורכבים חשמליים לחלוטין. פארלי צופה עלייה במכירות רכב חשמלי (BEV) בעתיד, ככל שדגמים זולים יותר יהיו זמינים והקונים יתרגלו אליהם.

עם זאת, על מנת לקדם את מכירות הרכבים החשמליים, על תעשיית הרכב החשמלי לשפר את נושא תמחור התיקונים וכן לשמור על ערך הרכב לאורך זמן – אלו שני נושאים חשובים שדורשים שיפור מהותי.

מניית פורד נסחרת תמורת מכפיל רווח של 6.3 בלבד ביחס לרווחים הצפויים לשנת 2025. מדד S&P 500 נסחר במכפיל רווח של 19.3. באופן מסורתי, משקיעים לא מעניקים לחברות רכב ותיקות מכפילים גבוהים, וחוסר הוודאות לגבי אופן התפתחות המכירות של רכבים היברידיים, חשמליים ורכבי בנזין מסורתיים הוא אחת הסיבות לכך. המנייה נסחרת לפי שווי של 48.5 מיליארד דולר כאשר היא ללא שינוי מתחילת השנה אך במינוס 11.5% ב-12 החודשים האחרונים.

מניית פורד ב-12 החודשים האחרונים

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אסקובר 18/06/2024 19:49
    הגב לתגובה זו
    מתי תבינו שסוללה אינו מוצר נקי.
  • 2.
    המוכרים יכולים לבקש גם 300k השאלה כמה יקבלו (ל"ת)
    צחי 09/06/2024 20:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בעל טסלה 09/06/2024 19:14
    הגב לתגובה זו
    ממש לא 40%
  • המאמר מתיחס לארה'ב (ל"ת)
    ארנון 11/06/2024 19:41
    הגב לתגובה זו
  • אצלנו 11/06/2024 22:34
    מטבע הדברים חמור הרבה יותר,רק הפראיירים הקונים חשליות טרם התעוררו משנתם ב "גן עדן מפוברק
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)

האם הורדת הריבית תוביל לירידות בשווקים?

השווקים מתמחרים בוודאות כמעט מוחלטת הורדת ריבית בשבוע הבא, על רקע סימני חולשה מתמשכים בשוק העבודה האמריקאי; האם ייתכן שהורדת הריבית, שעד לא מזמן נתפסה כתמריץ לשווקים, תהפוך הפעם לסימן אזהרה?

תמיר חכמוף |

בחודשים האחרונים נרשמה תפנית בשוק התעסוקה. לאחר תקופה ארוכה של נתונים חזקים יחסית, המצב התהפך כשהתברר כי הנתונים הקודמים היו מוטים בחדות כלפי מעלה. משרד העבודה האמריקאי פרסם לאחרונה תיקון רטרואקטיבי שהפחית בכמחצית את קצב גידול המשרות הממוצע בשנה שהסתיימה במרץ, ובמקביל שיעור האבטלה עלה באוגוסט ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר זה שלוש שנים. מגמה זו מערערת את ההנחה הרווחת ששוק העבודה נותר יציב גם בזמן העלאות הריבית, ומחזקת את הערכות שהכלכלה האמריקאית נכנסת לתקופה של האטה.

החולשה הזו בשוק התעסוקה היא איתות שהפד לא יכול להתעלם ממנו. המנדט הכפול של הבנק המרכזי, יציבות מחירים ותעסוקה מלאה, מחייב אותו לפעול כשהסיכון עובר מהאינפלציה אל שוק העבודה. כל עוד שוק התעסוקה היה הדוק, כלומר האבטלה נותרה נמוכה ונוצרו מספר מספק של משרות חדשות, הפד יכל להתמקד בבלימת עליות המחירים באמצעות ריבית גבוהה, אך כעת כשהאבטלה מטפסת והיקף המשרות החדשות נשחק, עולה החשש שהמדיניות המוניטרית עלולה להחמיר את ההאטה ולהוביל למיתון. לכן, בעיני כלכלנים רבים, הפחתת ריבית היא הדרך המרכזית של הפד לבלום את הפגיעה בביקוש, לייצב את שוק העבודה ולמנוע הידרדרות מעגלית של פיטורים וירידה בצריכה.

המהלך הצפוי של הפד מתרחש גם על רקע נתוני אינפלציה עדכניים שמספקים תמונה מורכבת, מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול הצביע על עלייה חודשית מעט מעל היעד (ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה), מה שממחיש את הדילמה של הפד, מצד אחד סימני האטה ברורים בשוק העבודה, ומנגד אינפלציה שעדיין לא התכנסה לגמרי ליעד. השילוב הזה מגביר את החשש שהפד נאלץ להוריד ריבית מתוך חולשה, ולא מתוך ביטחון בבלימת האינפלציה.

במקביל, ציפיות האינפלציה של הצרכנים, שבחודשים הקודמים ירדו, שבו ועלו בטווח הארוך, כאשר הציפיות ל-5 עד 10 שנים זינקו מ-3.5% ל-3.9% באוגוסט, הרמה הגבוהה מאז יוני, בניגוד לצפי לירידה. הציפיות לשנה קדימה נותרו על 4.8%, רמה גבוהה יחסית, ובמקביל נרשמה גם ירידה בסנטימנט הצרכנים בארה"ב. השילוב בין חולשה בסנטימנט לבין עלייה בציפיות האינפלציה הוא בדיוק מה שהפד חושש ממנו, האטה בצריכה וירידה בביקוש לעבודה מצד אחד, אך המשך לחצי מחירים מהצד השני, תרחיש שמעלה את הסיכון למיתון אינפלציוני (סטגפלציה).

מה אומרים הכלכלנים?

סקר עדכני של בלומברג בקרב עשרות כלכלנים מצביע על קונצנזוס גובר כי הפד יפתח כעת בסדרת הורדות ריבית. החציון בסקר צופה שתי הורדות של רבע אחוז כל אחת עד סוף השנה, בעוד השווקים מתמחרים הורדת ריבית בכל אחת מהפגישות הבאות, קרי 3 הורדות עד לסוף השנה, מה שמעיד על פער בין הכלכלנים לבין השוק. גם בקרב הכלכלנים שחוזים שתי הורדות, יש פיצול בין אלו שחושבים שההורדה השנייה תגיע כבר באוקטובר לבין אלו שמצפים שהריבית תרד בדצמבר.