גיל בפמן הכלכלן הראשי של לאומי
צילום: אורן דאי

הצמיחה בביקוש גדולה מהרחבת ההיצע: מחיר הנפט ימשיך לעלות

כך עולה מהסקירה השבועית של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן.  עוד עולה מהסקירה כי החששות מסכסוכים גיאו-פוליטיים נוספים תרמו לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט
עוזי גרסטמן | (1)

מחירי הנפט עלו בשבוע החולף. בתחילת השבוע הזה ניצב מחיר הנפט ברמה של כ-78 דולר לחבית מסוג ברנט, וכ-76.5 דולר לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף הגיע מחיר הנפט לרמה של כ-81 דולר לחבית מסוג ברנט, וכ-80 דולר לחבית מסוג WTI.

לפי סקירה של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, יש כמה גורמים שניצבו ברקע לעליית מחיר הנפט בתקופה הנ"ל. התחזית של ארגון האנרגיה, EIA, כפי שפורסמה בשבוע החולף, תרמה לעליית מחיר הנפט. התחזית צופה התהדקות של השוק, כך שהצמיחה בביקוש תעלה על הרחבת ההיצע, ובכך תתרום ללחצי מחירים כלפי מעלה. התחזית של EIA מניחה כי קבוצת OPEC+ תרחיב את היצע הנפט מהרבעון הרביעי של השנה. בנוסף, ייתכן כי החששות מפני הסלמה של מלחמת חרבות ברזל לחזיתות נוספות תרמו אף הן לעליית מחיר הנפט. הסלמה במלחמה עלולה לבוא לצד הסלמה של סכסוכים גיאו-פוליטיים גלובליים אחרים, כמו ארה"ב-סין-טייוואן ועוד. לפי לאומי, ייתכן כי חששות אלה תרמו לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט. בהמשך לכך, פרמיית הסיכון עלתה, כנראה כתוצאה מתקיפות החות'ים בסוף השבוע האחרון, לאחר שאלה תקפו אניות באזור מפרץ עדן. בתגובה, תקפו כוחות של ארה"ב מוקדים של המורדים החות'ים בתימן.

חלק מנתוני המאקרו שפורסמו בארה"ב בשבוע האחרון תרמו אף הם לעליית מחיר הנפט בשבוע החולף. נתוני האינפלציה בארה"ב הצביעו על האטה בקצב עליית המחירים. בכלל זה, מדד מחירי היצרנים לביקוש סופי, PPI, הפתיע לטובה וירד במאי ב-0.2%. זאת בניגוד לתחזית הקונצנזוס, שצפתה עלייה של 0.1%. על פי נתוני ה-PPI וה-CPI, ניתן להעריך שמדד ליבת ה-PCE של מאי יהיה נמוך יחסית, ויהיה כ-0.1%, כלומר נמוך יחסית. ההאטה באינפלציה תורמת לחיזוק הציפיות לירידת הריבית, ובכך תורמת להרחבת הביקוש להשקעות בכלל והשקעות בנפט ודלקים מאובנים בפרט. ייתכן כי גורמים אלה עמדו ברקע לעליית מחיר הנפט בשבוע החולף.

עוד עולה מהסקירה של לאומי, כי ייתכן שגם נתוני הפעילות בארה"ב תרמו לעליית מחיר הנפט בשבוע החולף. שיעור הניצולת של בתי הזיקוק אמנם ירד במעט, אך עדיין נמצא ברמה גבוהה. בנוסף, היבוא נטו לארה"ב התרחב בכ-2.6 מיליון חביות. ייתכן שגם נתוני הניצולת והיבוא נטו הגבוהים מגיעים לקראת עונת הנהיגה, לצורך מילוי המלאים ומתן מענה לביקושים בתקופה זו.

מנגד, במסגרת פרסום החלטת ריבית הבנק הפדרלי ב-12 ליוני, שהותיר את הריבית (כצפוי) ללא שינוי בטווח של 5.25%-5.50%, הודגשה המידה הרבה של חוסר הבהירות בעת הנוכחית, שבאה לידי ביטוי בדברי יו"ר הבנק במסיבת העיתונאים וגם בתחזית וועדת השווקים הפתוחים, ה-FOMC. הגישה הניצית של הוועדה לא משקפת את ההפתעות לטובה במדדי המחירים לצרכן ושל היצרנים של מאי, וגם לא את מגוון האינדיקטורים הרחב יותר משוק העבודה, שמצביע על התרופפות מסוימת. נראה שהבנק הפדרלי שומר על עמימות בהחלטותיו ולפי ההערכה החציונית שלו, צפויה הפחתת ריבית אחת ב-2024, כנראה ברבעון הרביעי. הודעות אלה תרמו להתחזקות הדולר אל מול סל המטבעות. ניסיון העבר מראה שכשהדולר מתחזק, מחיר הנפט, שנקוב בדולרים - נוטה לרדת.

בנוסף, לדברי בפמן, ייתכן כי רמת מלאי הנפט הגבוהה תרמה לקיזוז העלייה במחיר הנפט בשבוע החולף. זאת לאחר שמלאי הנפט עלה יותר מהצפי בשווקים. מלאי הנפט התרחב בשבוע החולף בכ-3.7 מיליון חביות נפט. יתכן כי העלייה הרחבה תרמה לקיזוז העלייה במחיר הנפט בשבוע החולף.

תחזית EIA שפורסמה ב-11 ליוני צופה שתפוקת הנפט הגולמי בארה"ב תתרחב ב-2024 בכ-2% וב-2025 בכ-4%, לעומת הממוצע ב-2023. לפי התחזית, המחיר הממוצע של נפט מסוג ברנט יגיע ב-2024 לכ-84 דולר - כ-4 דולרים פחות מהתחזית הקודמת. ב-EIA צופים שהביקוש העולמי לנפט יתרחב ב-2024 בכ-11 מיליון חביות ליום, לעומת התחזית הקודמת שצפתה צמיחה של כ-900 אלף חביות ליום. העלייה הצפויה בביקוש גבוהה מהעלייה הצפויה בייצור (800 אלף חביות ליום), ומציגה עודף ביקוש שעשוי לתרום ללחצי המחיר כלפי מעלה. התחזית הבאה צפויה להתפרסם ב-9 ביולי 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

העולם שב לטוס והביקוש לדלק סילוני חזר לרמתו שלפני פרוץ מגפת הקורונה. על פי הערכות בלומברג, ברבעון השלישי של השנה צפויות כ-10.5 מיליון טיסות. האיגוד הבינלאומי לתובלה אווירית צופה שנת שיא, כשהמטוסים צפויים להיות בתפוסה מלאה, כפי שהיו לפני הקורונה, תוך שימוש בכמויות שיא של דלק. מכיוון שאין כיום תחליף לנפט שמשמש כבסיס להפקת דלק סילוני, הרי שעבור ענף זה, התחייה המחודשת של התעופה צפויה לתרום לו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עלית מחיר הנפט תחזק את מנית דלק קבוצה (ל"ת)
    מייק1 17/06/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.