גיל בפמן הכלכלן הראשי של לאומי
צילום: אורן דאי

הצמיחה בביקוש גדולה מהרחבת ההיצע: מחיר הנפט ימשיך לעלות

כך עולה מהסקירה השבועית של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן.  עוד עולה מהסקירה כי החששות מסכסוכים גיאו-פוליטיים נוספים תרמו לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט
עוזי גרסטמן | (1)

מחירי הנפט עלו בשבוע החולף. בתחילת השבוע הזה ניצב מחיר הנפט ברמה של כ-78 דולר לחבית מסוג ברנט, וכ-76.5 דולר לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף הגיע מחיר הנפט לרמה של כ-81 דולר לחבית מסוג ברנט, וכ-80 דולר לחבית מסוג WTI.

לפי סקירה של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, יש כמה גורמים שניצבו ברקע לעליית מחיר הנפט בתקופה הנ"ל. התחזית של ארגון האנרגיה, EIA, כפי שפורסמה בשבוע החולף, תרמה לעליית מחיר הנפט. התחזית צופה התהדקות של השוק, כך שהצמיחה בביקוש תעלה על הרחבת ההיצע, ובכך תתרום ללחצי מחירים כלפי מעלה. התחזית של EIA מניחה כי קבוצת OPEC+ תרחיב את היצע הנפט מהרבעון הרביעי של השנה. בנוסף, ייתכן כי החששות מפני הסלמה של מלחמת חרבות ברזל לחזיתות נוספות תרמו אף הן לעליית מחיר הנפט. הסלמה במלחמה עלולה לבוא לצד הסלמה של סכסוכים גיאו-פוליטיים גלובליים אחרים, כמו ארה"ב-סין-טייוואן ועוד. לפי לאומי, ייתכן כי חששות אלה תרמו לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט. בהמשך לכך, פרמיית הסיכון עלתה, כנראה כתוצאה מתקיפות החות'ים בסוף השבוע האחרון, לאחר שאלה תקפו אניות באזור מפרץ עדן. בתגובה, תקפו כוחות של ארה"ב מוקדים של המורדים החות'ים בתימן.

חלק מנתוני המאקרו שפורסמו בארה"ב בשבוע האחרון תרמו אף הם לעליית מחיר הנפט בשבוע החולף. נתוני האינפלציה בארה"ב הצביעו על האטה בקצב עליית המחירים. בכלל זה, מדד מחירי היצרנים לביקוש סופי, PPI, הפתיע לטובה וירד במאי ב-0.2%. זאת בניגוד לתחזית הקונצנזוס, שצפתה עלייה של 0.1%. על פי נתוני ה-PPI וה-CPI, ניתן להעריך שמדד ליבת ה-PCE של מאי יהיה נמוך יחסית, ויהיה כ-0.1%, כלומר נמוך יחסית. ההאטה באינפלציה תורמת לחיזוק הציפיות לירידת הריבית, ובכך תורמת להרחבת הביקוש להשקעות בכלל והשקעות בנפט ודלקים מאובנים בפרט. ייתכן כי גורמים אלה עמדו ברקע לעליית מחיר הנפט בשבוע החולף.

עוד עולה מהסקירה של לאומי, כי ייתכן שגם נתוני הפעילות בארה"ב תרמו לעליית מחיר הנפט בשבוע החולף. שיעור הניצולת של בתי הזיקוק אמנם ירד במעט, אך עדיין נמצא ברמה גבוהה. בנוסף, היבוא נטו לארה"ב התרחב בכ-2.6 מיליון חביות. ייתכן שגם נתוני הניצולת והיבוא נטו הגבוהים מגיעים לקראת עונת הנהיגה, לצורך מילוי המלאים ומתן מענה לביקושים בתקופה זו.

מנגד, במסגרת פרסום החלטת ריבית הבנק הפדרלי ב-12 ליוני, שהותיר את הריבית (כצפוי) ללא שינוי בטווח של 5.25%-5.50%, הודגשה המידה הרבה של חוסר הבהירות בעת הנוכחית, שבאה לידי ביטוי בדברי יו"ר הבנק במסיבת העיתונאים וגם בתחזית וועדת השווקים הפתוחים, ה-FOMC. הגישה הניצית של הוועדה לא משקפת את ההפתעות לטובה במדדי המחירים לצרכן ושל היצרנים של מאי, וגם לא את מגוון האינדיקטורים הרחב יותר משוק העבודה, שמצביע על התרופפות מסוימת. נראה שהבנק הפדרלי שומר על עמימות בהחלטותיו ולפי ההערכה החציונית שלו, צפויה הפחתת ריבית אחת ב-2024, כנראה ברבעון הרביעי. הודעות אלה תרמו להתחזקות הדולר אל מול סל המטבעות. ניסיון העבר מראה שכשהדולר מתחזק, מחיר הנפט, שנקוב בדולרים - נוטה לרדת.

בנוסף, לדברי בפמן, ייתכן כי רמת מלאי הנפט הגבוהה תרמה לקיזוז העלייה במחיר הנפט בשבוע החולף. זאת לאחר שמלאי הנפט עלה יותר מהצפי בשווקים. מלאי הנפט התרחב בשבוע החולף בכ-3.7 מיליון חביות נפט. יתכן כי העלייה הרחבה תרמה לקיזוז העלייה במחיר הנפט בשבוע החולף.

תחזית EIA שפורסמה ב-11 ליוני צופה שתפוקת הנפט הגולמי בארה"ב תתרחב ב-2024 בכ-2% וב-2025 בכ-4%, לעומת הממוצע ב-2023. לפי התחזית, המחיר הממוצע של נפט מסוג ברנט יגיע ב-2024 לכ-84 דולר - כ-4 דולרים פחות מהתחזית הקודמת. ב-EIA צופים שהביקוש העולמי לנפט יתרחב ב-2024 בכ-11 מיליון חביות ליום, לעומת התחזית הקודמת שצפתה צמיחה של כ-900 אלף חביות ליום. העלייה הצפויה בביקוש גבוהה מהעלייה הצפויה בייצור (800 אלף חביות ליום), ומציגה עודף ביקוש שעשוי לתרום ללחצי המחיר כלפי מעלה. התחזית הבאה צפויה להתפרסם ב-9 ביולי 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

העולם שב לטוס והביקוש לדלק סילוני חזר לרמתו שלפני פרוץ מגפת הקורונה. על פי הערכות בלומברג, ברבעון השלישי של השנה צפויות כ-10.5 מיליון טיסות. האיגוד הבינלאומי לתובלה אווירית צופה שנת שיא, כשהמטוסים צפויים להיות בתפוסה מלאה, כפי שהיו לפני הקורונה, תוך שימוש בכמויות שיא של דלק. מכיוון שאין כיום תחליף לנפט שמשמש כבסיס להפקת דלק סילוני, הרי שעבור ענף זה, התחייה המחודשת של התעופה צפויה לתרום לו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עלית מחיר הנפט תחזק את מנית דלק קבוצה (ל"ת)
    מייק1 17/06/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.