מיסוי כלי רכב - הקופה ה(לא) קטנה של מדינת ישראל
רשות המיסים בישראל פרסמה לאחרונה סקירה שכותרתה "מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב בישראל". מהסקירה המקיפה בחרנו להביא מספר נתונים המשקפים את המשמעות של ענף הרכב בתכנון גביית המיסים של המדינה. לפני שנצלול לנתונים נציין שאהבנו מאוד את השימוש שעשו ברשות המיסים ב-AI לטובת תמונת פתיחה. כל-כך אהבנו שהשתמשנו בה כאן.
השנים 2022 ו-2023 היו שנים עם פעילות גבוהה מאוד ביבוא כלי רכב כאשר בשנת 2022 יובאו לישראל 318.1 אלף כלי רכב פרטיים ומסחריים, ואילו בשנת 2023 יובאו לישראל 294.1 אלף כלי רכב, כאשר בעקבות המלחמה הרבעון האחרון היה חלש יחסית. היקפי ייבוא כלי רכב פרטיים בשנים 2022 ו-2023 הסתכמו ב-306.1 אלף ו-283.8 אלף כלי רכב בהתאמה.
יחד עם מדיניות המיסוי שצמצמה וביטלה הטבות מיסוי להנעות חלופיות הסתכמה גביית מיסי הקניה בגין כלי רכב ב-12.97 מיליארד שקל בשנת 2023 וסכום של 13.95 מיליארד שקל בשנת 2023. לשם ההשוואה, עשר שנים אחורה, בשנת 2012 הסתכמה גביית מיסי הקניה בסכום של 7.44 מיליארד שקלים, ואילו בשנת 2013 הסתכמה הגבייה בסכום של 7.52 מיליארד שקלים, נתונים המייצגים עלייה של 75% ו-85% בין השנים בהתאמה.
בה בעת מקיימת רשות המיסים מדיניות של התאמות מיסוי הקניה בהתאם למטרות כמו עידוד תחבורה ירוקה, אולם עם אימוץ ההנעות החלופיות כמו הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלית מלא, על ידי הצרכנים, מפחיתה רשות המיסים את ההקלות. הטענה העיקרית של רשות המיסים בכל הנוגע להפחתה ההדרגתית של הקלות המיסים היא כי גם לכלי רכב עם זיהום אוויר מופחת עדיין יש השפעות סביבתיות שליליות כגון גודש תנועה (אבדן זמן), זיהום אוויר (גם אם מופחת), תאונות, רעש, שימוש בקרקע לטובת כבישים וחניות, השפעות על מערכות בקרה ושליטה, ועוד. עוד מציינים ברשות המיסים "כבר תקופה ארוכה קצב הגידול ברמת המינוע עולה על הגידול בתשתיות, וישראל מהווה אחת המדינות הצפופות ביותר במונחים של כמות כלי רכב לק"מ כביש", כלומר אנחנו בדרך לפקק תנועה אחד גדול 24/6.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על אף המספרים הגדלים, מציגים בסקירה של רשות המיסים את היקף מיסי הייבוא של כלי רכב, ביחס לסך הכנסות ממיסים משנת 1995. כאן ניתן לראות מגמת ירידה קבועה באחוז ההכנסות של מיסי הייבוא מכלי רכב, מנתון של 5.4% בשנת 1995 לרמה של 3.8% ב-2023, זאת לאחר שבשנת 2017 ובשנת 2021 נרשמו נתוני שפל של 3.1% ו-3.2% בהתאמה. בשנים 2010 ו-2016 (שהייתה שנת שיא בייבוא כלי רכב לישראל) נרשמו נתוני שיא של 4.9% ו-4.8%.
מיסי יבוא על רכב ביחס לסך ההכנסות ממיסים 1995-2023.
עוד תופעה עונתית חוזרת ניתן לראות מדי דצמבר, כאשר יבואני הרכב משחררים כלי רכב ממחסני הנמלים. כך, לקראת עליית המיסוי על כלי רכב חשמליים בינואר 2024, שיחררו היבואנים כמות גדולה מאוד של כלי רכב חשמליים ופלאג אין. בחודש 12.23 היקף כלי הרכב החשמליים עמד על 56% מסך כל כלי הרכב שנרשמו, כאשר הממוצע השנתי של 2023 עמד על 18.5% מסך כלי הרכב שיובאו לישראל.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
בסקירה הבאה: כלי רכב היברידיים, פלאג אין וחשמליים – התפתחות בשני העשורים האחרונים.
- 2.נו אופנס, זה חובבני להחריד (ל"ת)קורא 29/05/2024 17:37הגב לתגובה זו
- 1.יש לכם את זה בבקשה ביותר חובבני? (ל"ת)מה? 29/05/2024 17:21הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
