מיסוי רכב
צילום: יואב פולס
ניתוח

מיסוי כלי רכב - הקופה ה(לא) קטנה של מדינת ישראל

בשנים 2022-2023 נגבו מהציבור מיסי קניה בהיקף של כ-27 מיליארד שקל
יואב פולס | (2)

רשות המיסים בישראל פרסמה לאחרונה סקירה שכותרתה "מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב בישראל". מהסקירה המקיפה בחרנו להביא מספר נתונים המשקפים את המשמעות של ענף הרכב בתכנון גביית המיסים של המדינה. לפני שנצלול לנתונים נציין שאהבנו מאוד את השימוש שעשו ברשות המיסים ב-AI לטובת תמונת פתיחה. כל-כך אהבנו שהשתמשנו בה כאן.

השנים 2022 ו-2023 היו שנים עם פעילות גבוהה מאוד ביבוא כלי רכב כאשר בשנת 2022 יובאו לישראל 318.1 אלף כלי רכב פרטיים ומסחריים, ואילו בשנת 2023 יובאו לישראל 294.1 אלף כלי רכב, כאשר בעקבות המלחמה הרבעון האחרון היה חלש יחסית. היקפי ייבוא כלי רכב פרטיים בשנים 2022 ו-2023 הסתכמו ב-306.1 אלף ו-283.8 אלף כלי רכב בהתאמה.

יחד עם מדיניות המיסוי שצמצמה וביטלה הטבות מיסוי להנעות חלופיות הסתכמה גביית מיסי הקניה בגין כלי רכב ב-12.97 מיליארד שקל בשנת 2023 וסכום של 13.95 מיליארד שקל בשנת 2023. לשם ההשוואה, עשר שנים אחורה, בשנת 2012 הסתכמה גביית מיסי הקניה בסכום של 7.44 מיליארד שקלים, ואילו בשנת 2013 הסתכמה הגבייה בסכום של 7.52 מיליארד שקלים, נתונים המייצגים עלייה של 75% ו-85% בין השנים בהתאמה.

בה בעת מקיימת רשות המיסים מדיניות של התאמות מיסוי הקניה בהתאם למטרות כמו עידוד תחבורה ירוקה, אולם עם אימוץ ההנעות החלופיות כמו הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלית מלא, על ידי הצרכנים, מפחיתה רשות המיסים את ההקלות. הטענה העיקרית של רשות המיסים בכל הנוגע להפחתה ההדרגתית של הקלות המיסים היא כי גם לכלי רכב עם זיהום אוויר מופחת עדיין יש השפעות סביבתיות שליליות כגון גודש תנועה (אבדן זמן), זיהום אוויר (גם אם מופחת), תאונות, רעש, שימוש בקרקע לטובת כבישים וחניות, השפעות על מערכות בקרה ושליטה, ועוד. עוד מציינים ברשות המיסים "כבר תקופה ארוכה קצב הגידול ברמת המינוע עולה על הגידול בתשתיות, וישראל מהווה אחת המדינות הצפופות ביותר במונחים של כמות כלי רכב לק"מ כביש", כלומר אנחנו בדרך לפקק תנועה אחד גדול 24/6.

על אף המספרים הגדלים, מציגים בסקירה של רשות המיסים את היקף מיסי הייבוא של כלי רכב, ביחס לסך הכנסות ממיסים משנת 1995. כאן ניתן לראות מגמת ירידה קבועה באחוז ההכנסות של מיסי הייבוא מכלי רכב, מנתון של 5.4% בשנת 1995 לרמה של 3.8% ב-2023, זאת לאחר שבשנת 2017 ובשנת 2021 נרשמו נתוני שפל של 3.1% ו-3.2% בהתאמה. בשנים 2010 ו-2016 (שהייתה שנת שיא בייבוא כלי רכב לישראל) נרשמו נתוני שיא של 4.9% ו-4.8%.

מיסי יבוא על רכב ביחס לסך ההכנסות ממיסים 1995-2023.

עוד תופעה עונתית חוזרת ניתן לראות מדי דצמבר, כאשר יבואני הרכב משחררים כלי רכב ממחסני הנמלים. כך, לקראת עליית המיסוי על כלי רכב חשמליים בינואר 2024, שיחררו היבואנים כמות גדולה מאוד של כלי רכב חשמליים ופלאג אין. בחודש 12.23 היקף כלי הרכב החשמליים עמד על 56% מסך כל כלי הרכב שנרשמו, כאשר הממוצע השנתי של 2023 עמד על 18.5% מסך כלי הרכב שיובאו לישראל.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בסקירה הבאה: כלי רכב היברידיים, פלאג אין וחשמליים – התפתחות בשני העשורים האחרונים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נו אופנס, זה חובבני להחריד (ל"ת)
    קורא 29/05/2024 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש לכם את זה בבקשה ביותר חובבני? (ל"ת)
    מה? 29/05/2024 17:21
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.