ליפמוטור T03
צילום: יואב פולס
מבחן דרכים

רכב חשמלי קטן הליפמוטור T03 - האם כדאי? יתרונות וחסרונות

יואב פולס | (5)
נושאים בכתבה ליפמוטור

הליפמוטור T03 הושקה בארץ בשלהי 2022, עם הבטחה גדולה לרכב חשמלי עירוני קטן וחמוד, עם מגבלה בדמות מחסור במערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות. שנה וחצי עברה, ואני מקבל את המפתחות לליפמוטור T03 למבחן ללמוד ממקור ראשון מה מקבלים ובאיזה מחיר.

אתחיל דווקא ממחיר הרכב. בהשקה בנובמבר 2022 מחיר הרכב היה 99,900 שקל. שני מהלכים של עליות מיסוי בתחילת 2023 ו-2024 יחד עם זחילת מחירים למעלה בכל השוק, והמחיר של הליפמוטור היום עומד על...99,900 שקל. אותו המחיר בדיוק. כאן אני רוצה להתעכב רגע. מחיר של רכב אף פעם לא עומד לכשעצמו. יש אלטרנטיבות. יש מתחרים. אם בעת ההשקה הליפמוטור עלתה כמו אחת המתחרות המיני החשמליות המעוצבות, היום אותה חשמלית עולה כבר 130 אלף שקל, כאשר מחיר הליפ נשאר ללא שינוי, ונוצר פער של 30 אלף שקל שאותו ניתן כבר להסביר בענייני עיצוב ובטיחות.

העיצוב של הליפמוטור T03 חמוד, ובעיקר פרקטי. יש מי שחזית הרכב הזכירה לו פיאט 500 ויש מי שטען שזו מונית לונדונית שעברה כיווץ בכביסה. חזית ה-T03 עם יחידות תאורה ראשיות רבועות משהו, חזית גדולה ואטומה עם פתח טעינה במרכז. לטעמי נכון היה לעצב חזית נעימה יותר, חייכנית יותר, אפילו עם תוכנת AI . מבט צידי מציג קו חלונות שעולה לכיוון החלק האחורי, וצמיגי 15'' הממוקמים ממש בקצוות הרכב, דבר המרמז על ניצול מיטבי של מרווח הפנים. מאחור יחידות תאורה קטנות משולבות לד, עם דלת אחורית שימושית הנפתחת כלפי מעלה עם החלון האחורי.

העיצוב הפנימי נאה ופונקציונלי. You Get What You Pay For. מול הנהג לוח מחוונים בגודל 8'' והגה מעט גדול לטעמי עם שליטה על השמע ועל בקרת השיוט. ההגה מתכוונן רק לגובה. דשבורד אופקי לחלוטין, ובקצה הפנימי שלו פתחי מיזוג יעילים. אגב מיזוג, ניתן להפעיל את המיזוג מרחוק כאשר הרכב נעול, ולהיכנס לרכב ממוזג ונעים. מתחת לפתחי המיזוג מולטימדיה בגודל 10.1'' עם קישוריות מקורית באמצעות כבל ואפליקציית QDLink ואם תבקשו יפה היבואן יתקין לכם על חשבונו אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחת למולטימדיה מדף קטן מלבני לסלולרי, ומתחתיו מחזיק כוס נשלף. שימושי, פרקטי, יעיל. מושב הנהג נוח, מעט צר, אבל בהחלט תואם את האווירה הכללית השימושית. בסיס הגלגלים של הליפמוטור T03 עומד על 2.4 מטר, זהה על המילימטר לזה של קיה פיקנטו. בהתאם, ההפתעה בשימושיות נמצאת מאחור, עם מרווח ברכיים וראש נדיבים יחסית למצופה. זה המקום לציין כי בליפמוטור T03 מותר להסיע נהג + שלושה נוסעים, כלומר מאחור הרכב מורשה לשני נוסעים בלבד בדומה לפיאט 500 חשמלית. נפח תא המטען של הדרדס החשמלי עומד על 210 ליטר צנועים משהו, אבל עם קיפול מאוד קל של משענת המושב האחורי מתקבל נפח הטענה של 508 ליטר מכובדים. עוד אביזר חביב שיש בליפמוטור T03 הוא גג פנורמי גדול עם וילון חשמלי. חביב למדי.

צילום: יואב פולס.

לליפמוטור שלושה מצבי נהיגה – אקו, ספורט וסטנדרט, כאשר במצב אקו בו נהגתי במרבית הזמן מתקבלת בלימה רגנרטיבית חזקה שאמנם לא מאפשרת נהיגה באמצעות דוושה אחת, אבל קרוב מאוד לכך. במשך יומיים נעזרתי מעט מאוד במעצורים של הרכב, בעיקר בעמידה ברמזורים. בנוסף, לליפמוטור T03 שלושה מצבי היגוי, קומפורט, סטנדרט וספורט.

על ההנעה אחראי מנוע חשמלי בהספק של 108 כ"ס ומומנט של 16.1 קג"מ, המקבל את החשמל מסוללה בקיבולת של 41.3Kwh. לליפמוטור טעינת AC איטית בקצב של 7Kw או טעינת DC בקצב של 50Kw. זה המקום להזכיר כי במקרה הזה אמנם קצב הטעינה אינו מהמהירים, אבל בגלל שהסוללה עצמה אינה גדולה מדי, מתקבל זמן טעינה סביר לחלוטין לכל שימוש.

בנסיעה הליפמוטור T03 מתגלה כשותף נאמן ללחימת כביש אורבנית. הגודל (או הקוטן) מאפשר השתחלות וחניות במקומות שלא הייתי חולם עליהם עם הרכב הפרטי שלי. הנסיעה עצמה בסה"כ נוחה, הרכב לא מתרסק על מהמורות לא בתנועה עירונית ולא בתנועה בינעירונית. רשמית המהירות המירבית עומדת על 140 קמ"ש, אני יכול לדווח כי לפי מקורות זרים אכן הרכב מגיע למהירות זו, ויתרה מכך, גם משדר מספיק בטחון ויציבות המאפשרים נהיגה ארוכה במהירויות של מעל 120 קמ"ש. גם אחיזת הכביש והנוחות הבסיסית לא נפגמים במהירות גבוהה, כך שהליפמוטור T03 מפתיע שוב עם איכות נסיעה טובה, הרבה יותר ממה שציפיתי מרכב עירוני קטן.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

צריכת החשמל של הרכב מפתיעה לטובה. בד"כ אני מתקשה להשיג את הצריכה המוצהרת או את הטווח המוצהר. עם הליפמוטור התמונה היתה הפוכה. הטווח המוצהר של הליפמוטור T03 עומד על 280 ק"מ עם צריכת חשמל ממוצעת של 15.7 קוט"ש ל-100 ק"מ. בנהיגה רגילה לחלוטין עם הרכב צרכה הליפמוטור כ-14 קוט"ש ל-100 ק"מ ואילו בנהיגה 'חסכונית' כלומר נהיגה רגועה ומתונה, צריכת החשמל היתה 12.5 קוט"ש ל-100 ק"מ, מה שמביא את הטווח בפועל אל מעל ל-300 ק"מ. רק נהיגה אגרסיבית ובמהירויות גבוהות הצלחתי להתקרב ל-15.7 קוט"ש ל-100 ק"מ המוצהר.

צילום: יואב פולס.

המשמעות בפועל היא פשוט סעו רגיל, כמו בני אדם, בלי להאיץ עם 'רגל עד הפח' ואז לשבת על הברקסים, והליפמוטור שלכם תעבור בקלות את ה-250 ק"מ.

אם עד עכשיו התרשמתם שמדובר ברכב ראוי וטוב לשימושים עירוניים, אתם צודקים. החסרון הגדול של הרכב, שאלמלא אותו חסרון היו כאן אלפי ליפמוטורים הוא סעיף איבזור הבטיחות. לרכב שתי כריות אוויר ומערכת מובילאיי בלבד, ללא מערכות בטיחות אקטיביות. ב-2024 זה חסרון.

המחיר כאמור הוא כפי שציינתי בפתיח 99,900 שקל, ואם תהיו קצת אקטיביים במו"מ טרם הרכישה, יש מצב שיבוא לקראתכם בעזרה במימון ללא ריבית או הנחה נאה, וכאן נכנס סעיף התמורה או ההתאמה של הרכב ללקוח.

אם אתם משפחה עם שלושה ילדים ורועה בלגי – הליפמוטור לא מתאים לכם כרכב עיקרי. הוא רכב מיני עירוני. אם אתם צריכים רכב שני בבית לנסיעות עירוניות קצרות, להקפצות חוגים / סופר / פילאטיס / קופ"ח הליפמוטור יכול להיות מענה פרקטי. אם אתם צעיר או צעירה שמחפשים רכב אורבני ללימודים או לעבודה, הליפמוטור יכול להיות מענה ראוי, ועם תכנון נכון של הנסיעה, גם תוכלו לרדת איתו לסופ"ש באילת, ולחזור. כן, אתם תעצרו להטעין בדרך, לא דרמה גדולה. גם עם הרכב החשמלי הפרטי שלי אני עוצר להטעין בדרך ומתכנן את הנסיעה.

השורה התחתונה היא שהליפמוטור T03 הוא חלופה חשמלית מעניינת למי שלא צריך רכב משפחתי גדול. כשהמחירים בשוק כולו טסו למעלה, במטרו מוטור היבואנית לא העלו את המחירים, ונפתח פער מחיר שיכול לחפות על חלק מהחסרונות.

יש בליפמוטור T03 משהו מאוד כן (מהמילה כנות). הוא לא מנסה להיות משהו שהוא לא. הוא תחבורה אורבנית יעילה זולה וחסכונית מאוד, גם אם לא מושלם בתחום מערכות בטיחות אקטיביות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קוקו 28/05/2024 14:45
    הגב לתגובה זו
    שמעו סיפור : לפני קצת יותר משנה השיקו את ה ORA . מחיר "השקה" של כמעט 160,000!!! . בודדים קנו את הרכב וכמעט כל הרכבים שהגיעו לארץ , עמדו בנמל אילת וצברו אבק . לפני כמה חודשים היה מבצע של "0 קלומטר" על הרכבים . הם נמכרו בסביבות 125,000 ואפשר היה להתמקח על המחיר . לא ייאמן כמה פרייארים יש במדינה הזאת!!!!
  • 3.
    ארנון 28/05/2024 11:22
    הגב לתגובה זו
    חשוב לבדוק טווח עם מזגן בקיץ ואת הטווח ביום קר. אצלי הוא יורד בכ 40%
  • 2.
    Dude 27/05/2024 16:48
    הגב לתגובה זו
    פחית המוות במחיר מופקע, חלום, חלום בלהות. אני כבר רץ לקחת מימון ולהשתעבד לשנים כדי לקבל את האסון הזה, השווה גג שלושים אלף.
  • 1.
    חן 27/05/2024 16:18
    הגב לתגובה זו
    לא כמו כל העיתונאים שכתבו שזה רכב גרוע ולא נוח בלי מערכות בטיחות והראו בסרטונים איך הוא מתפרק בנסיעה
  • פני הדור 27/05/2024 18:00
    הגב לתגובה זו
    יש כאן דור חדש של "עיתונאים" שחיים מהשקות בחוץ לארץ ומתנות מיבואני הרכב. נא לא להפריע להם להרוס אתר טוב
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.