הפורטפוליו המעודכן של ברקשייר האת'ווי - מי בפנים ומי בחוץ?
ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B של וורן באפט מכרה ברבעון הראשון את החזקותיה ב-HP והקטינה את ההשקעות באפל, שברון ופארמאונט. ברקשייר מכרה כ-23 מניות של HP, יצרנית המחשבים האישיים והמדפסות, לאחר שהקטינה בחדות את ההחזקה ברבעונים הקודמים. ברקשייר החזיקה יותר מ-10% מ-HP בשיאה.
נכון ל-31 במרץ, ברקשייר החזיקה 789 מיליון מניות אפל לאחר שמכרה 116 מיליון מניות ברבעון הראשון. ההחזקה הזו מהווה כעת 40% מהפורטפוליו של ברקשייר ושווה יותר מ-150 מיליארד דולר. תיק המניות של החברה של באפט שווה כעת באיזור ה-370 מיליארד דולר.
בנוסף, ברקשייר מכרה 55.8 מיליון מניות של פרמאונט וסיימה את הרבעון עם 7.5 מיליון מניות בלבד. מאז, לפי הערותיו של המשקיע האגדי בפגישת המשקיעים השנתית של ברקשייר ולפי הטבלה, גם ההחזקה הזו נמכרה לגמרי. לפי הערכות, ייתכן שברקשייר הפסידה 1.8 מיליארד דולר על הפוזיציה של פרמאונט, שהגיעה בשיאה לכמעט 95 מיליון מניות. באפט הודה בעבר כי החברה שלו ספגה הפסד גדול מהפוזיציה.
ההחזקה בשברון קוצצה ב-3 מיליון מניות ל-123 מיליון מניות באותה התקופה.
ברקשייר רכשה 35 מיליון מניות נוספות של Liberty Sirius XM וסיימה את הרבעון עם 98 מיליון מניות. במסמכים אחרים של החברה נחשף כי מאז דיווחה על החזקות הפורטפוליו שלה, החברה המשיכה להגדיל את החזקותיה בחברת הרדיו הלוויני כפי שמוצג גם בטבלה. בנוסף, לאחרונה חשפה גם ברקשייר את המניה הסודית שלה צ'אב, כאשר נכון לסוף הרבעון ברקשייר החזיקה ב-25.9 מיליון מניות החברה, השוות ל-6.4% מסך המניות.
- אירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צ'אב, אחת ממבטחות הרכוש הגדולות בעולם הנסחרות בבורסה, מנוהלת על ידי אוון גרינברג, בנו של מנכ"ל American International Group לשעבר, מוריס "האנק" גרינברג. לאחרונה התפרסמה החברה כזו שביטחה את גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור שהתמוטט.חברות הביטוח הן מרכיב עיקרי בהשקעות של ברקשייר, שמחזיקה בין השאר בחברת ביטוח הרכב Geico ומספר חברות ביטוח נוספות. באפט כתב במכתבו האחרון לבעלי המניות: "ביטוח נפגעי רכוש ('P/C') מספק את ליבת הרווחה והצמיחה של ברקשייר".
פגישת המשקיעים השנתית והיורש הפוטנציאלי
הפוקוס בפגישה השנתית של ברקשייר היה אומנם על וורן באפט, אבל הזרקור הופנה גם ליורשו הפוטנציאלי של המיליארדר, גרג אייבל. הוא עשוי לקבל כוח רב ולהחזיק בתפקיד הבכיר במשך עשרות שנים במידה ואכן יכנס לתפקיד. הערותיו של באפט על אייבל עוררו גם שאלות לגבי התפקיד העתידי של טד ושלר וטוד קומבס, המנהלים יחד כ-10% מתיק המניות של החברה בשווי 370 מיליארד דולר.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אייבל, סגן יו"ר ברקשייר בן ה-61, עומד בראש עסקיה הלא ביטוחיים של החברה וחלק את הבמה עם באפט במשך יותר מחמש שעות. הוא תפס את מקומו של צ'ארלי מאנגר, סגן היו"ר לשעבר, השותף והחבר הטוב של באפט שנפטר בנובמבר שנה שעברה בגיל 99.
באפט בן ה-93 מביע אמון חזק באייבל וסבור כי הוא יהיה מנהיג מתאים לטווח הארוך. "מצאנו פתרון לבעיה מורכבת למשך 20 השנים הבאות, אלא אם יקרה משהו חריג", אמר המשקיע בהתייחסו לתפקיד המנכ"ל. במכתבו השנתי למשקיעים אמר באפט כי אייבל "מוכן בכל המובנים להיכנס לתפקיד ברקשייר באופן מיידי".
באפט התייחס בכנס גם להקצאת ההון של החברה, תפקיד קריטי שמילא מאז השתלט על החברה ב-1965. בנוגע לשאלה מי יהיה אחראי על ניצול מיטבי של ההון של ברקשייר לאחר שהוא יעזוב את תפקיד המנכ"ל , ענה המשקיע כי זה תלוי בדירקטוריון החברה. עם זאת, הוא כן ציין כי הוא היה משאיר גם את התפקיד הזה לאייבל.
בנוגע לתיק ההשקעות של ברקשייר, אמר באפט כי הוא סבור שגם האחריות הזו צריכה לעבור למנכ"ל. עוקבים רבים של החברה שיערו כי ושלר וקומבס ימשיכו לנהל את תיק ההשקעות לאחר לכתו של באפט. זה עדיין אפשרי, אבל במידה והדירקטוריון יפעל לפי הוראותיו של באפט, השניים יצטרכו לדווח לאייבל.
ברקשייר נסחרת כעת לפי שווי של 880.7 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-14% מתחילת השנה וב-27% ב-12 החודשים האחרונים.
- 5.איל 27/05/2024 15:32הגב לתגובה זופיספוס גמור של NVIDIA, סיפורי סבתא של אסימון הימורים על הביטקויין. הייתי מעדיף כבר קרן שמחקה את מדד ה NASDAQ הפיזור שם הרבה יותר טוב.
- 4.ברור 27/05/2024 15:12הגב לתגובה זו"גומר" ברקשייר יורדת 20%
- 3.לדעתי 27/05/2024 15:08הגב לתגובה זובאפט היה צריך לחלק את התיק לארבעה מנכ"לים שכל אחד ינהל רבע
- 2.רק העתיד יגיד 27/05/2024 04:28הגב לתגובה זובהשקעה שלו ושל המחקים המניה במחיר מעולה, השאלה אם יש לזה "בשר" נראה
- לדעתי 27/05/2024 15:10הגב לתגובה זושאיש מעבר ל 90 לא יכול לנהל חברה וברור שכל השקעה שלו זו הרצה
- 1.תודה! (ל"ת)איתן 26/05/2024 20:28הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
