וולמארט והעשירים - הסיכון של ענקית הקמעונאות
ענקית הקמעונאות האמריקאית WALMART סיפקה תוצאות חזקות לרבעון הראשון וזה היה הרבה הודות ללקוחות האמידים יותר של רשת הסופרים. עם זאת, נשאלת השאלה, האם ההסתמכות של וולמארט על לקוחות אמידים עשויה בסוף לפגוע בה? מנכ"ל וולמארט לשעבר סבור שזה אפשרי.
ביל סיימון שכיהן כמנכ"ל וולמארט בין השנים 2010 ל-2014, ציין כי בעוד זה קל למשוך קונים אמידים בתקופה של אינפלציה גבוהה וכלכלה הפכפכה, לשמר אותם לאחר שהתנאים הכלכליים משתפרים, זה קשה יותר באופן משמעותי. "המעבר של צרכנים מבוססים לרכוש בוולמארט הוא לא דבר חדש, זה קורה כל פעם שיש אתגרים כלכליים", אמר סיימון בראיון. "ראינו את זה בעבר: חלקם נשארים וחלקם עוזבים".
העלייה במספר הקונים האמידים
במהלך השנתיים האחרונות, מאז החלה האינפלציה להרים את הראש, וולמארט ראתה עלייה במספר הקונים העשירים יותר, שאותם היא מגדירה כבעלי הכנסה של מעל 100,000 דולר. נכון לרבעון האחרון של החברה שהסתיים באפריל, רוכשים בעלי הכנסה גבוהה יותר היוו כשליש מכלל הלקוחות של וולמארט, כאשר חלק ניכר מהעלייה הגיע מעסקי המכולת.
שמירה על הרוכשים האמידים היא חשובה שכן קונים בעלי הכנסה גבוהה יותר נוטים לרכוש יותר מוצרים שהם לא מוצרי בסיס, שלרוב מגיעים עם שולי רווח גבוהים יותר ממצרכים בסיסיים. בנוסף, בוול-סטריט לא ממש רוצים לראות את ענקית הקמעונאות מאבדת נתח שוק ומעדיפים, לא במפתיע, להמשיך לראות שיפור ברווחים ובהכנסות. מנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון, אמר בשבוע שעבר בניסיון להרגיע את המשקיעים כי בעוד החברה לא מנסה "לרדוף" אחר הלקוחות האמידים, היא בהחלט נוקטת צעדים לשמר את הקונים הללו לטווח הארוך.
- וולמארט תאפשר קניות ישירות דרך ChatGPT - המניה קופצת ב-5%
- עד סוף השנה: אמזון צפויה להפוך לקמעונאית הגדולה באמריקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכירים בוולמארט ציינו לאחרונה כי הרשת משפרת את איכות המוצרים ומגדילה את המבחר בקטגוריית מוצרי המותרות. בנוסף, החברה משקיעה רבות גם בשיפור חווית הלקוח. זה אומר שיפוץ חנויות והוספת שירותים חדשים שעשויים לקרוץ לקונים העשירים יותר, כמו משלוח באותו היום, איסוף הזמנות ותכנית המנויים שלה, וולמארט פלוס. סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'ון דייוויד רייני, אמר לאחר פרסום הדוחות כי וולמארט לא משחקת כבר רק משחק של ערך, אלא גם של נוחות. "הנוחות חשובה בלי קשר לגובה המשכורת של הלקוחות, בלי קשר לרמת ההכנסה", אמר.
היכולות הדיגיטיליות שקידמה וולמארט, הפכו אותה לחברה "אחרת" ממה שהייתה בעבר, אבל בוול-סטריט עדיין לא החליטו אם זה יספיק על מנת לשמר את בסיס הלקוחות המעורב שלה. האנליסטים ציינו כי בעוד השיפורים שוולמארט עשתה יוצרים "התנהגות דביקה", זה יהיה קשה מאוד לשמור על כולם, בהתחשב שהתנהגות הצרכנים תמיד משתנה.
פרט לעובדה שהתעבורה בחנויות והגידול בהכנסות של וולמארט היו ברבעון האחרון מהחזקים בענף הקמעונאות, החברה מתחילה גם לקצור רווחים מהשקעות בתחומים אחרים, כמו עסקי הפרסום שלה. זה צפוי לספק להנהלת החברה מרווח נשימה ולאפשר לה להיות יותר אגרסיבית בהשקעה במאמצים לשמירה על נתח שוק.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדוחות לרבעון הראשון
בדוחותיה האחרונים החברה רשמה ברבעון אפריל עלייה של 6% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-161.5 מיליארד דולר, גבוה בכ-2 מיליארד דולר מצפי האנליסטים. הרווח למניה עמד על 60 סנט, ב-8 סנט מעל הצפי. הרווח על בסיס GAAP הגיע ל-5.1 מיליארד דולר לעומת 1.67 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.
בעבר העריכו בחברה כי וולמארט תציג עלייה של 3%-4% בהכנסות לשנה וכעת מעריכים בוולמארט כי העלייה תהיה בטווח העליון של התחזית או מעליו. לגבי הרווח למניה, ההערכה הקודמת של הנהלת החברה עמדה על 2.23-2.37 דולר למניה וכעת מעריכים בוול מארט כי העלייה תהיה גם כן בטווח העליון של התחזית או מעליו.
הרכישות בחנויות זהות צמחו ב-3.8%, טוב מהצפי שעמד על 3.7%. ברבעון השני המכירות נטו צפויות לעלות בין 3.5% ל-4.5%, בעוד האנליסטים ציפו לעלייה של 3.7%. הרווח למניה צפוי לעמוד על בין 62 ל-65 סנט, בערך בהתאם לציפיות של 64 סנט.
תגובת המניה לדוחות, כאשר היא זינקה ב-7%, סימנה כי בעוד הביקוש הצרכני הרחב יותר נמצא בהאטה הודות לאינפלציה וריביות גבוהות יותר, המשקיעים רואים בשדרוג תחזית החברה כאיתות חיובי.
ענקית הקמעונאות האמריקאית הודיעה גם לאחרונה כי היא מתכננת לקצץ במשרות ולהעביר את רוב עובדיה שעובדים מרחוק חזרה למשרדים. הפיטורים צפויים להשפיע על כמה מאות תפקידים, כאשר החברה דורשת מעובדים במשרדים קטנים בדאלאס, אטלנטה וטורונטו לעבור למשרדים המרכזיים של החברה. זהו לא הקיצוץ בעלויות היחיד שמתרחש בוולמארט, החברה הודיעה באפריל כי תסגור 51 מרכזי בריאות, תוך שהיא מציינת את עלויות התפעול הגבוהות ואת מאמצי ההתייעלות שלה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
