מחיר הנחושת בעלייה; מה הסיבות ואיך אפשר "לרכב" על המגמה
בדומה לסחורות אחרות, גם הנחושת נמצאת בחודשים האחרונים במגמת עליות ברורה. ממחיר של כ-3.6 דולר לחוזה באוקטובר האחרון הוא טיפס לשיא של כ-5 דולר כיום. המחיר הוא עבור פאונד אבל כל חוזה הוא למעשה עבור 25 טון נחושת כך שלמעשה מחיר של 5 דולר לחוזה (כפי שהוא מצוטט באתרים השונים) משקף מחיר של 125,000 דולר ל-25 טון נחושת.
למרות העליות של התקופה האחרונה, יש לא מעט אנליסטים המעריכים כי הנחושת צפויה להמשיך ולטפס בשנה הקרובה. זאת, על רקע ביקושים שהולכים וגדלים מצד תעשיות רבות ומגוונות, החל מתשתיות ובנייה ועד לאנרגיות מתחדשות ומכוניות חשמליות.
הנחושת היא מרכיב חיוני בתעשיות הפועלות להפחתת פליטות הפחמן והמלחמה בהתחממות הגלובלית. אז אם התעשייה העולמית מתאוששת ובמגמת התרחבות (וזה המצב כיום) וחברות התשתיות בעולם נאלצות לבצע השקעות נרחבות, אז גם הביקושים לנחושת גדלים והמחיר עולה.
הביקוש לנחושת נחשב באופן נרחב כפרוקסי לבריאות כלכלית, מאחר שמדובר במתכת המשמעת ברכיב העיקרי של מעבר אנרגיה. היא חלק בלתי נפרד מייצור כלי רכב חשמליים, רשתות חשמל וטורבינות רוח, במיוחד כשהכלכלה העולמית עושה שימוש גובר יותר ויותר בחשמל. על פי תחזיות של בנק אוף אמריקה, הביקוש לנחושת מכלי רכב חשמליים ומגזר התחבורה בכללותו אמור לעלות בכ-5% השנה. הנחושת היא גם מרכיב קריטי עבור כבלים בהם עושים שימוש במרכזי נתונים (דאטה-סנטרס), שהתרחבותם תרמה רבות לביקוש לנחושת, על אחת כמה וכמה כאשר התפוצה הגוברת של בינה מלאכותית (AI) מייצרת יותר צורך במרכזי נתונים.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש אנליסטים המעריכים כי הביקוש לנחושת צפוי להכפיל את עצמו בעשות הקרוב, בעיקר על רקע הרצון לצמצם את פליטות הפחמן. הערכות הרבה יותר שמרניות עומדות על עלייה של כשליש בביקושים. יש אמנם עלייה במיחזור של נחושת מכל מיני מקורות אבל בכדי לעמוד ביעדים האלה חברות הכרייה יאלצו לבצע השקעות בעשרות מיליארדי דולרים (יש מעריכים ביותר מ-100 מיליארד דולר) בשנים הקרובות.
וכמו כל מוצר פיננסי, יש כמובן גם את הסוחרים והמשקיעים שתורמים לביקושים או להיצעים ומשפיעים על המחיר. קשה מאוד להעריך כמובן אם עיקר הביקושים או ההיצעים של הנחושת מגיעים מגורמי תעשייה או מהסוחרים (בעיקר קרנות גידור) בפרק זמן מסוים, אבל יש השפעה של שני השחקנים.
גם המדיניות של הבנקים המרכזיים משפיעה, בעיקר הפדרל ריזרב. הורדות ריבית עשויות להעניק רוח גבית נוספת למחירי הסחורות בכלל ולנחושת בפרט. אבל, כמו שצוין קודם, גם כשהפדרל ריזרב מאותת שתהליך הורדת הריבית מתרחק (כמו שקרה בחודשים האחרונים, לצד עלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב), מחיר הנחושת טיפס.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
גורם נוסף שדוחף את המחיר למעלה הוא צד ההיצע שנפגע בשנה האחרונה, שכן חברות כרייה גדולות צמצמו את השקעותיהן בפיתוח מכרות קיימים והקמת מכרות חדשים. בפנמה, למשל, הופסקה הכרייה במכרה Cobre Panama בעקבות פסיקת בית המשפט במדינה, מה שפגע משמעותית בהיצע העולמי של נחושת. חברות נוספות, ביניהן אנגלו אמריקן, הודיעו בשנה האחרונה כי הן יצמצמו את התפוקה השנה ובשנה הבאה. לכן, נוצר למעשה מחסור בנחושת, מה שדוחף את המחיר למעלה.
אבל, צריך לזכור שככל שהמחיר עולה לחברות הכרייה כדאי יותר ויותר לחזור ולהשקיע בפיתוח מכרות. התהליך הזה יוביל להגדלת היצע ומתישהו הביקושים יתאזנו מול ההיצעים. מתי זה יקרה? קשה לדעת.
בכל אופן, אנליסטים בחברת BMI צופים מחיר של 8,800 דולר לטון נחושת השנה ובחברת ANZ צופים מחיר של 8,950 דולר לטון. כלומר, עלייה של קרוב ל-80% לעומת המחיר הנוכחי.
כמובן שהמגמה עלולה להשתנות. קפיצה בקצב האינפלציה שתוביל לעליית ריבית בארה"ב והחרפת המתחים הגיאו-פוליטיים בעולם הם רק שני גורמים שיכולים להביא לשינוי במגמה. ותמיד יש סיכונים שכרגע בלתי אפשרי לראות אותם ויכולים לצוץ בפתאומיות.
אז איך אפשר להשקיע בנחושת?
משקיע פרטי שמעוניין לגוון את תיק ההשקעות שלו עם נחושת יכול לעשות את זה בקלות באמצעות שתי קרנות סל (ETF): הראשונה נסחרת תחת הסימול CPER בוול סטריט והשנייה תחת הסימול COPA בלונדון. הראשונה רשמה עלייה של 26% בחצי השנה האחרונה והשנייה עלתה כ-38% בשישה חודשים.
קרנות נוספות הן COPX המשקיעה בחברות כרייה גדולות ובינוניות בתחום הנחושת ו-COPJ המשקיעה בחברות כרייה קטנות בתחום הנחושת. COPX רשמה תשואה של כ-45% בשישה חודשים ו-COPJ עלתה ב-42% באותה תקופה.
אפשר גם לרכוש מניות של חברות הפועלות בתחום כריית הנחושת, כגון אנגלו אמריקן (סימול AAL בלונדון), פריפורט מקמורן (סימול: FCX), BHP או ריו טינטו (RIO). אבל, צריך לזכור שהחברות האלה כורות לא רק נחושת אלא מינרלים ומתכות אחרות. בנוסף, לכל חברה יש את המאפיינים הייחודיים שלה והן יכולות להיות מושפעות מגורמים כמו איכות ההנהלה, תגלית או אכזבה ממכרה מסוים, עלויות הכרייה ועוד.
עוד אפשרות השקעה היא באמצעות אופציות וחוזים עתידיים על מחיר הנחושת, אם כי היא הרבה יותר מסוכנת ומשקיע עלול למחוק את כספו מהר מאוד אם הוא טועה.
- 4.המלחמות ומרוץ החימוש הגורם העיקרי לעליית המחיר (ל"ת)עושה חשבון 19/05/2024 01:01הגב לתגובה זו
- 3.סווינגר 17/05/2024 18:40הגב לתגובה זומאוד. אולי כדאי לשקול דגיה בתיקון בסגירת ה"גאפ". עלייה של הר תלול מאוד, לא קורץ.
- 2.עמי 17/05/2024 17:54הגב לתגובה זוTGB Taseko Mines Ltd
- 1.עמי 17/05/2024 17:53הגב לתגובה זוTGB
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
