טויוטה חשמלית
צילום: טויוטה

מתרחבת: אלו המכוניות החשמליות החדשות של טויוטה

טויוטה הציבה לעצמה תכנית להגיע ל-30 רכבי EV חדשים עד 2030, כך שנראה שההשקות הנוכחיות הן לא המילה האחרונה; מה ניתן לומר על הרכבים החדשים?
דור עצמון | (1)

יצרנית הרכב היפנית טויוטה TOYOTA MOTOR CORP גדלה הרבה יותר מהר ממה שחשבו המשקיעים בוול סטריט וגם אנשי עולם הרכב. מניית החברה זינקה בשנה האחרונה ב-54% לשווי שוק של 345 מיליארד דולר, והיא שנייה רק לטסלה TESLA INC האמריקאית שנותרה יציבה בשנה החולפת עם שווי שוק של 528 מיליארד דולר.

טויוטה רשמה שולי רווח תפעולי של כ-8% ב-2022, כאשר בוול סטריט צופים שולי רווח של 12% לשנת 2024. גם שערי המט"ח עזרו להגביר את הרווחים של טויוטה. בתחילת 2022, הדולר היה שווה כ-115 ין יפני, אך כעת הדולר שווה ערך ל-155 ין. הין נחלש, לטובת טויוטה, שמוכרת מכוניות רבות בדולרים - ומשלמת לרבים מעובדיה בין.

כעת חושפת החברה שתי מכוניות חשמליות חדשות שעשויות לתרום לא מעט להתרחבות החברה ולהגברת המכירות, בעיקר במדינות מזרח אסיה, שם החברה נהנית מפעילות ענפה יותר. רכב ה-bZ3X שחשפה החברה בסין הוא קרוסאובר חשמלי שצפוי להימכר במחיר של החל מ-40,000 דולר, זאת למרות שטויוטה טרם חשפה פרטים טכניים ונתוני ביצועים אודות הרכב החדש.

פרטי מערכת ההנעה, כולל גודל הסוללה וטווח הנסיעה המרבי, עדיין נשמרים כאמור בסוד, אבל ה-bZ3X הוא כניסה ברורה לפלח הקרוסאוברים התת-קומפקטיים של העתיד. מבחינת החברה זהו צעד הכרחי בתוכנית שלה להגיע ל-30 רכבי EV חדשים עד 2030.

טויוטה bz3x. צילום: אתר החברה.

במקביל הושקה גם מכוניות ה-bz3c, רכב שטח מלוטש בסגנון קופה עם גלגלים גדולים, חתימות תאורה ברוחב מלא מלפנים ומאחור, וחלק פנימי אדום המצויד במסך מגע גדול בסגנון טאבלט למידע ולבידור עם תצוגה על פיסת זכוכית לפני הנהג, והגה של דגם ה-BZ4X. נקודה מעניינת היא שבטויוטה אומרים כי ה-BZ3C פותח במשותף עם BYD, ענקית הרכבים החשמליים הסינית שכובשת במהירות שיא לא רק את מזרח אסיה, אלא גם את העולם המערבי בדגש על ישראל.

טויוטה bz3c. צילום: אתר החברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    "חתימות תאורה ברוחב מלא"? חחח. תאורת לד ערס-סטייל (ל"ת)
    עוד לוביסט בשקל 17/05/2024 15:24
    הגב לתגובה זו
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |

רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.