רכב חשמלי
צילום: יחצ פרטנר

סטארט-אפ ה-EV הסיני Li Auto אומר כי משלוחי המכוניות יותר מהכפילו את עצמם במאי

מכירות החברה זינקו בחודש מאי שכ-146% ליותר מ-28 אלף מכוניות, בעוד המתחרות Nio ו-Xpeng דיווחו שתיהן על ירידה במשלוחים

דור עצמון | (1)

חברת הסטארט-אפ הסינית למכוניות חשמליות, Li Auto LI AUTO INC , אמרה כי סיפקה יותר מפי שניים מכוניות במאי לעומת לפני שנה. אלו הסתכמו ב-28,277 מכוניות, זינוק של 146%.

מנגד, המתחרות Nio NIO INC ו-Xpeng XPENG דיווחו שתיהן על ירידה משנה לשנה במשלוחים החודשיים. השוני של Li Auto משני הסטארט-אפים מתאפיין בכך שהמכוניות החשמליות שלה מגיעות עם מיכל דלק לטעינת המצבר ולהרחבת טווח הנסיעה. לכן הפער במסירות כלי הרכב מגיע ככל ששוק המכוניות החשמליות הצומח במהירות של סין הופך תחרותי יותר.

מחיר המכירה הממוצע ירד בכ-10% עד 15% בין המותגים, כך אומרת מאטי ג'או, ראש תחום החומרים הבסיסיים של בנק אוף אמריקה. היא צופה ששוק המכוניות החשמליות של סין יגדל השנה ב-27% ל-8.7 מיליון יחידות, כאשר חדירת מכירות הרכב הכוללות צפויה לגדול ל-32% השנה, לעומת 26% בשנה שעברה. כמה מותגים, כמו Xpeng, מנסים להתחרות על ידי מכירת טכנולוגיית נהיגה מתקדמת שנועדה לסייע לנהג. Xpeng אמרה שהיא סיפקה 7,506 מכוניות חשמליות בחודש מאי, עלייה של כמה מאות מאפריל, זאת כשהיא מציינת כי ה-P7i סדאן שלה ראתה "עלייה משמעותית" במשלוחים. בשבוע שעבר ההנהלה אמרה כי זמני ההמתנה להזמנות P7i היו יותר משישה שבועות עקב עיכובים בייצור, שהם ציפו שישתפרו ביוני. החברה חזתה עלייה משמעותית במסירות הכוללות ליותר מ-20,000 כלי רכב בחודש ברבעון הרביעי.

NIO מסרה 6,155 מכוניות בחודש מאי, ירידה לעומת אפריל ולעומת שנה קודמת. החברה אמורה לפרסם את דוחותיה הכספיים ב-9 ביוני.

בהתבסס על המסירות המדווחות והתחזיות של Li Auto, החברה מצפה לספק לפחות 22,000 כלי רכב ביוני. המשלוחים החודשיים הללו הם עדיין רק חלק קטן מהשוק בהשוואה לענקיות התעשייה טסלה TESLA INC ו-BYD BYD COMPANY LTD ADR שמכרה 239,092 כלי רכב במאי, כפול בהשוואה לשנה לפני. כמחציתם היו מונעי סוללה בלבד, בעוד החצי השני היו היברידיים.

טסלה מכרה כמעט 40,000 מכוניות בסין בחודש אפריל, כך על פי הנתונים העדכניים ביותר של איגוד רכב הנוסעים בסין. זאת בהשוואה לתקופה שלפני שנה, בה נרשמו מעט מכירות של מכוניות חשמליות בשל הגבלות הקורונה ששיתקו את שנגחאי, היכן שנמצא המפעל של טסלה בסין.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צח 02/06/2023 21:03
    הגב לתגובה זו
    אחד רווח בחברות הרכב הסיניות הללו. מה ההסבר שכל ההכנסות שלהן נשרפות?
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |
רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.