לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה
דוחות

האופטימיות של המשקיעים במסחר התהפכה לאחריו - לוסיד פספסה את הצפי

החברה רשמה הפסד מתואם של 30 סנט למניה לעומת הצפי להפסד מתואם של 25 סנט למניה; המניה שזינקה ב-9% במסחר צללה ב-8% לאחר מכן; וגם - האם דגם ה-Gravity החדש הוא מה שיביא לה את השינוי?
דור עצמון |

יצרנית הרכב החשמלי לוסיד LUCID GROUP פרסמה אמש לאחר נעילת המסחר בוול סטריט את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2024 בהם רשמה הפסד מתואם של 30 סנט למניה על הכנסות של 172.7 מיליון דולר. בכך עקפה החברה את ציפיות האנליסטים להכנסות של 157 מיליון דולר, אך פספסה בשורה התחתונה את הצפי להפסד מתואם של 25 סנט למניה. בנוסף, הפסד ה-EBITDA המתואם שלה הגיע ל-598.4 מיליון דולר לעומת הצפי להפסד EBITDA של 505.1 מיליון דולר.

מניית לוסיד זינקה ב-9.5% אתמול במהלך המסחר למחיר של 3.05 דולר, אך לאחר פרסום הדוח צנחה המניה בכ-8.5% למחיר של 2.79 דולר.

"מומנטום המכירות שלנו הולך ונבנה, ההתמקדות שלנו במחיר לא פסקה לרגע, ואנחנו מאמינים שדגם ה-Gravity בדרך להפוך לרכב השטח הטוב בעולם", אמר מנכ"ל לוסיד, פיטר רולינסון. לוסיד אישרה כי רכב השטח החדש שלה מיועד לתחילת ייצור "בסוף 2024", ואילו הגרסה הבינונית שלו הייתה מיועדת להשקה בסוף 2026.

בחודש שעבר הודיעה לוסיד כי ייצרה 1,728 רכבים ומסרה 1,967 רכבים ברבעון הראשון של 2024, לעומת 2,391 כלי רכב שיוצרו ו-1,734 כלי רכב שנמסרו ברבעון הרביעי של 2023. כמויות המסירה הגבוהות ברציפות היו חדשות חיוביות למשקיעים, והחברה אמרה שהיא מכוונת לייצר כ-9,000 כלי רכב בשנת 2024. בשנה שעברה ייצרה לוסיד 8,428 כלי רכב ומסרה 6,001.

הסבב האחרון של הורדת המחירים של לוסיד מחודש פברואר, כנראה הקפיץ את המכירות, אך היה חשש שהוא השפיע על השוליים של החברה, שאותם לוסיד לא פרצה באופן רשמי. "אם מסתכלים על הרבעון הראשון, למרות פעולות התמחור שנקטנו בהן, הרווח הגולמי שלנו השתפר וזה היה כתוצאה מיוזמות של אופטימיזציית עלויות שננקטו בחברה, והטכנולוגיה משחקת תפקיד קריטי - הסוללה העלויות ועוד, ירדו", אמר סמנכ"ל הכספים הזמני של לוסיד. הוא ציין גם שהחברה עבדה עם ספקים כדי להוזיל את עלויות החומרים, כמו גם את עלויות הלוגיסטיקה, כדי לשפר את השוליים.

דאגה נוספת של המשקיעים היא ההוצאות הרבות של החברה בשל ייצור דגם ה-Gravity. לוסיד אמרה כי ההוצאות הללו הגיעו ל-198.2 מיליון דולר ברבעון האחרון, והן צפויות להסתכם ב-2024 כולה בכ-1.5 מיליארד דולר. רולינסון אופטימי שהעלויות הללו ישתלמו ללוסיד. "אני ממש אופטימי שדגם ה-Gravity ייתן לנו קנה מידה גדול. אנחנו צריכים להמשיך להפחית באופן קבוע את המחירים הארורים הללו כדי ליצור נפח. זה מה שאנחנו באמת צריכים, ואני מאמין שדגם ה-Gravity ייתן לנו נפח", אמר.

לוסיד דיווחה על יתרת מזומנים ושווי מזומנים של 4.62 מיליארד דולר שעשויים להספיק לה עד הרבעון השני של 2025. בנוסף הודיעה החברה בסוף חודש מרץ כי חתמה על הסכם מימון עם בעלת מניות הרוב שלה Ayar Third Investment Company תמורת השקעה של מיליארד דולר. Ayar היא שלוחה של קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית (PIF). "אנחנו אבן יסוד בחזון של ערב הסעודית, יש לנו תמריץ הדדי להצלחה", אמר רולינסון בנוגע לקשרים של לוסיד עם קרן העושר PIF של ערב הסעודית. "PIF רוצה שנצליח, זה לא כמו השקעה פיננסית רגילה בלבד. למה הם בטוחים בנו? כי יש לנו את הטכנולוגיה הגבוהה ביותר בעולם בתחום".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.