בעקבות שנה מאתגרת: נייקי ולולולמון מפטרות עובדים
חברות בגדי הספורט נייקי NIKE ולולולמון LULULEMON ATHLTCA INC מתכננות לצמצם את כוח העבודה שלהן, כאשר נייקי צפויה לפטר 740 עובדים ביברטון, אורצ'יה, כחלק מאסטרטגיית ההתייעלות שלה וייכנסו לתוקף עד ה-28 ביוני, בעוד לולולמון תפטר 128 עובדים בוושינגטון, כאשר הפיטורים יחלו ב-21 ביוני.
הפיטורים בנייקי הם חלק מתוכניות החברה לצמצם את כוח האדם שלה בכ-1,600 משרות או כ-2% מכוח העבודה שלה. "נייקי תמיד במיטבה כשאנחנו בהתקפה", אמר דובר נייקי. "הפעולות בהן אנו נוקטים שמות אותנו במקום להתאים את גודל הארגון שלנו וכך להשיג את הזדמנויות הצמיחה הגדולות ביותר שלנו בספורט, בריאות ואיכות חיים".
במקרה של לולולמון, החברה החליטה לקצץ בכוח האדם כחלק מההחלטה לסגור את אחד ממרכזי ההפצה הקטנים שלה. חלק מהעובדים במרכז בוושינגטון יועברו למרכזי הפצה אחרים, כולל מרכז חדש בלוס אנג'לס שנפתח לאחרונה. ההחלטה של החברה נבעה מחוסר שביעות הרצון של לולולמון ממרכז ההפצה.
המשקיעים כבר תקופה מאוכזבים מנייקי. מניית ענקית הספורט איבדה 7.2% ב-2023 בעוד השוק הרחב עלה בקצת יותר מ-20% ומניית לולולמון זינקה ב-60%. בוול-סטריט ציינו מספר גורמים המשפיעים לרעה על נייקי שכללו בין היתר חדשנות איטית, ירידה במלאי ותחרות גוברת בשוק בגדי הספורט.
- לולולמון הודיעה על שותפות עם ליגת ה-NFL
- המייסד של לולולמון מאיים במלחמה: "החברה שלי בצניחה חופשית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית החברה המשיכה לרדת גם בתחילת 2024 בעקבות אזהרת החברה בדצמבר כי הצרכנים נהיים זהירים יותר עם ההוצאות, מה שצפוי לפגוע במכירות. גם בחודש מרץ מניית החברה ירדה לאחר שנייקי חזרה שוב על הפגיעה האפשרית במכירות בדוחותיה לרבעון השלישי, ואמרה כי היא צופה ירידה במכירות במחצית הראשונה של 2024.
באופן דומה, החששות שמורידים את נייקי גם פוגעים בלולולמון. לאחר שנתיים רצופות של של גדילה במכירות השנתיות של יותר מ-20%, הנהלת החברה רואה כעת צמיחה של בין 11% ל-12% בשנת הכספים הנוכחית, בעיקר הודות לסביבת צרכנים מאתגרת יותר בארה"ב. "היה שינוי בהתנהגות הצרכנים בארה"ב בזמן האחרון. ראינו את זה בהתחלה האיטית לשנה הזו, ואנחנו פועלים בהתאם", אמר מנכ"ל לולולמון קלווין מקדונלד.
בוול-סטריט נרשמת אופטימיות
בעוד המשקיעים מאוכזבים מנייקי, האנליסטים דווקא רואים את האור בקצה המנהרה. בבנק אוף אמריקה שדרגו לאחרונה לראשונה מזה שנים את הדירוג למניית החברה ל"קנייה" מ"נייטרלי" והעלו את מחיר היעד ל-113 דולר לעומת 110 דולר קודם לכן.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"אנחנו משדרגים את נייקי לקנייה מכיוון שתחזיות הרווח סוף סוף נראות ברות השגה", כתבו האנליסטים, "הערכת השווי הנוכחית משכנעת מאוד". מניית החברה ירדה ב-13% עד כה השנה ונמצאת במדד המניות עם הביצועים הגרועים ביותר רק מאחורי אינטל ובואינג.
נייקי נתקלה באתגרים רבים. בין היתר הנהלת החברה הזהירה מפני ריכוך במכירות השנה כאשר צרכנים מאירופה ועד סין מבזבזים פחות כסף. המכירות היו כמעט ללא שינוי ברבעון האחרון לעומת השנה קודם לכן.גם תחרות ממותגים כמו Hoka של Deckers Outdoor ו-On Holding בשנים האחרונות לא ממש עזרה לנייקי. במהלך השנתיים האחרונות האנליסטים בוול-סטריט הורידו את תחזיות הרווח שלהם ב-35% לשנת הכספים הנוכחית המסתיימת במאי וכמעט הפחיתו אותה בחצי לשנת הכספים שתסתיים במאי 2025.
- 1.המניה שבאמת הולכת להפציץ זו VFC. מתומחרת בחסר פסיכי. (ל"ת)טימברלנד נורתפייס 21/04/2024 20:39הגב לתגובה זו
- שכחתי להוסיף שזו כמובן לא המלצה :) (ל"ת)ג.נאות 21/04/2024 20:51הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
