אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
הבינה המלאכותית (AI) חוללה פלאים ב-18 החודשים האחרונים. עבור המשקיעים, ההפתעה הגדולה ביותר הייתה נסיקתה של מניית אנבידיה NVIDIA COR , שהגיעה ממקום צנוע עד לתואר החברה ששולטת בשוק השבבים לבינה מלאכותית.
אנבידיה, שהייתה ידועה בעיקר בבניית כרטיסים גרפיים למחשבים של גיימרים, הפכה את יחידות העיבוד הגרפיות שלה (GPUs) ללב הפועם של מהפכת הבינה המלאכותית, המניעה את היצירה של דגמי שפות גדולים וממנפת אותם במרכזי נתונים ברחבי העולם. אנבידיה הייתה למעשה הייתה כמעט לבדה על המגרש, עם נתח שוק של יותר מ-90%. אבל זה היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שעוד חברות תפנינה את תשומת ליבן את הצמיחה האדירה של אנבידיה ותגלנה שאיפות להינות גם הן מה-AI, והקרב הזה צפוי רק להתעצם.
ליסה סו, מנכ"לית AMD ADVANCED MICRO DEVICES , הגדירה את שוק שבבי הבינה המלאכותית ב-400 מיליארד דולר עד 2027. מנכ"ל אינטל INTEL CORPORATION , פט גלסינגר, צופה הזדמנות של טריליון דולר עד 2030, כמעט פי שניים מהגודל של תעשיית השבבים כולה בשנת 2023.
ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, בנה חברה שזוכה לכבוד והערכה, אבל רוכשי השבבים לא מתלהבים מהרעיון שהם צריכים להסתמך על מקור אחד. חברות חומרה כגון Dell Technologies, Hewlett Packard Enterprise, Lenovo ו-Super Micro Computer לא מצליחות להשיג מאנבידיה מספיק שבבים כדי לענות על הביקוש מהלקוחות - והן רוצות חלופות. ספקיות ענן כמו אמזון וגוגל נואשות לעוד אפשרויות עד שהן מעצבות את השבבים שלהן. גם חברות שמסתמכות על מערכות מבוססות בינה מלאכותית רוצות יותר משאבי מחשוב ממה שהן יכולות להשיג כעת.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית אנבידיה איבדה 10% במסחר בוול סטריט ביום שישי לאחר שחברת תשתיות השרתים והמחשבים בעיקרית שלה, סופר מיקרו SUPER MICRO COMPUTER INC , צנחה בכ-23%. הנפילה במניית סופר מיקרו הגיעה לאחר שהחברה חרגה מהמסורת שלה בשבעה מתוך שמונת הרבעונים האחרונים בהם פרסמה תוצאות מקדמיות כשבוע-שבועיים לפני פרסום התוצאות הרשמיות. בחודש ינואר האחרון למשל, החברה הגדילה בחדות את תחזית המכירות והרווחים שלה, 11 ימים בלבד לפני פרסום הדוחות הרשמיים. אי פרסום התוצאות המקדמיות, כאמור בניגוד למה שנהגה עד כה, גרם למשקיעים להתערער שמא החברה צפויה להציג תוצאות פושרות או גרוע מכך ולא לעמוד בציפיות האנליסטים בדוחות שיפורסמו ב-30 באפריל.
על פי קונסנזוס האנליסטים המניה נסחרת אחרי הנפילה של ה-10% ביום שישי במכפיל רווח של 25 לשנה הבאה, זה לכאורה לא יקר, זה מבטא חלק מהסיכונים כאשר הסיכון הגדול הוא כמובן התחרות. אנבידיה עלולה להיות בקרוב תחת איום של לקיחת חלק מנתח השוק על ידי החברות המתחרות. במקביל מחיר המוצרים יירד והיא תרוויח בשיעורים סבירים יותר, והרווח התפעולי שלה, שהיום הוא מעל 50%, יירד גם כן.
כך או אחרת, הירידה ביום שישי גילחה חלק משמעותי מהשווי של האופציות של עובדי אנבידיה בעולם בכלל ובארץ בפרט. הם הפסידו בממוצע כ-300 אלף שקל ביום אחד, וזה אחרי רווח של 300 אלף שקל בחודש הקודם. בכל מקרה, כמובן שהזינוק של מניית אנבידיה בשנים האחרונות שם את הירידה בשישי בפרספקטיבה, המניה עלתה פי 20 בחמש-שש שנים. הזינוק הזה הפך 2,000 עובדים ישראלים בסניף המקומי (והמשמעותי) למיליונרים.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
קיראה נוספת:
מי החברה הישראלית הגדולה ביותר?
מחיר המניה של אנבידיה גדל יותר מפי שלושה מאז הופעת הבכורה של שבב ה-H100, והעלה את שווי השוק של החברה ל-2.1 טריליון דולר. בין החברות הרשומות בארה"ב, רק למיקרוסופט ואפל יש שווי שוק גבוה יותר, ואף חברת שבבים אחרת לא מתקרבת לכך. אנבידיה היא מניית האנטי-ממים: צמיחת ההכנסות של החברה למעשה גברה על העלייה במניה. ברבעון הרביעי שלה שהסתיים ב-28 בינואר, החברה רשמה הכנסות של 22.1 מיליארד דולר, עלייה של 265% לעומת שנה קודם לכן. הכנסות ממרכזי הנתונים של החברה עלו ב-409%.
אינטל ו-AMD - האתגרים הגדולים ביותר של אנבידיה
מניית AMD עלתה ב-71% בשנה באחרונה, בסיוע התפיסה של השוק שמעבדי ה-MI300 החדשים שלה יתנו איזשהו "פייט" לאנבידיה בשוק השבבים, תקווה ששאבה השראה מהצלחתה של AMD בגניבת נתחי שוק מאינטל במחשבים ובשרתים. "AMD היא באמת החברה היחידה האחרת בתחום", טוען אנדרו דיקמן, מנכ"ל עסקי ה-GPU של מרכז הנתונים של AMD. "אנחנו הפתרון האחר היחיד שמאומץ בקנה מידה בתעשייה". הוא אומר ששבבי AMD עולים על ה-H100 של אנבידיה בעומסי עבודה רבים".
מנכ"לית AMD, ליסה סו, אמרה בשיחת הרווחים האחרונה של החברה שהיא צופה כעת הכנסות GPU של 2024 של 3.5 מיליארד דולר, לעומת תחזית של 2 מיליארד דולר ברבעון הקודם.
גם אינטל לוטשת את עיניה לתחום - בזמן שהמניה שלה סובלת במשך שנים - ופקחה עיניים החודש עם השקת Gaudi 3, שבבי מאיץ הבינה המלאכותית שלה מהדור השלישי לאימון והסקת מסקנות. אינטל טוענת ש-Gaudi 3 מהיר יותר מה-H100 של אנבידיה עבור שתי משימות הבינה המלאכותית, תוך שימוש בפחות כוח - וש-Gaudi 3 יתחרה גם ב-Blackwell. אינטל, שמוציאה כעת מיליארדים על בניית מעבדי שבבים באריזונה ובאוהיו, אמורה להיות רגועה בטווח הארוך בכך שהיא בעלת מקור אספקה משלה בשוק שחווה מחסור חמור באספקה. ג'ני בארוביאן, סגנית נשיא קבוצת Network & Edge של אינטל, דווקא משבחת את אנבידיה על "הקמת הבסיס למהפכה הזו", אך אומרת שאינטל לא מתכוונת להישאר מאחור. לקוחות רוצים אלטרנטיבות, היא אומרת. "הם לא מרגישים שיש להם כאלו היום".
פחות גלויות אך לא פחות רציניות בתחרות בשבבי AI הן ארבע ענקיות מחשוב ענן - אמזון, גוגל, מטא ומיקרוסופט. כל הארבע מעצבות שבבים משלהן הן לצרכים הפנימיים שלהן והן לשרת לקוחות ענן. הסיפור התחרותי כאן פחות ישיר - אף אחת ממובילות הענן לא מוכר שבבים לצדדים שלישיים. עם זאת, הם עדיין מהווים איום על אנבידיה. מטא, מיקרוסופט, אמזון וגוגל מוציאות ביחד הון תועפות על תשתית AI. ארבעתן צפויות לקבל הוצאות הון משולבות של 178 מיליארד דולר בשנת 2024, עלייה של יותר מ-26% לעומת שנה קודם לכן. מיקרוסופט לבדה צפויה לראות גידול של 53% השנה. ההוצאות צפויות לזנק ב-31% גם בגוגל, וב-26% במטא. כל הארבע בונות שבבים כדי להשיג שליטה טובה יותר בהוצאות שלהן.
המנכ"ל הואנג אמר בחודש שעבר כי "יש לאנבידיה יותר תחרות מכל אחד על פני כדור הארץ. לא רק שיש לנו תחרות מהמתחרים שלנו, יש לנו תחרות מהלקוחות שלנו". השקפתו היא שהרמות הגבוהות של אינטגרציה ויעילות המובנות במערכות של אנבידיה מקשות על היריבות לעמוד בקצב. הואנג אמר שהעלות הכוללת של התפעול של החברה כל כך טובה ש"גם כשהשבבים של המתחרות בחינם, זה לא זול מספיק".
- 7.מתענין 28/04/2024 08:05הגב לתגובה זואו תמהיל /מדד של הסקטור
- 6.בועה מפחיד המחיר ממתין לאסוף בשערים 270, רק סבלנות 21/04/2024 15:01הגב לתגובה זובועה מפחיד המחיר ממתין לאסוף בשערים 270, רק סבלנות
- כלכלן 22/04/2024 13:26הגב לתגובה זוברגע שאימוני המודלים יגיעו לכדי מיצוי, ישאר רק הצורך באינפרנס ובשביל זה כבר לא חייב את המעבדים של אנבידיה. וגם אם כן, וגם אם עודועוד חברות AI ירכשו את המוצרים שלה ואת שירותי הענן שלה, עדיין הביקוש אליהם בעוד כשנתיים שלוש, יהיה בשיעור כ- 80-90% פחות מהיום כתוצאה מהנ״ל...
- 5.דניז 21/04/2024 14:30הגב לתגובה זוהולך וגובר מאמצע שנה שעברה יצרניות זיכרון הHBM רוכשות ממנה ויש צורך בזיכרון זה בכרטיסים הגרפים של אנבידיה ו איי אם די.
- 4.עוקב של אבא של בבר 21/04/2024 13:55הגב לתגובה זובתחילת שנה עמדה על 500 וזה אחרי 100 אחוז,ב-2024
- 3.ענין של זמן שער 365 כמו טסלה 21/04/2024 13:14הגב לתגובה זוענין של זמן שער 365 כמו טסלה
- 2.מר בין 21/04/2024 12:24הגב לתגובה זוחברים, כל אחד ישמור לעצמו את הזכות למכור או לקנות. החוזקות של החברה, ומיצובה מול מתחריה (אם יש...)משאירה לכל אחד לחשב את מסלולו...בהצלחה.
- 1.כלכלן 21/04/2024 11:51הגב לתגובה זורוב אימוני המודלים יגיעו לכדי מיצוי ואז היא לא תהיה שווה יותר מ300 דולר, היא תהיה שווה רק אם תיכנס לשווקים נוספים, מה שלא יקרה... הבנקים והגופים הגדולים ניפחו אותה ואעכשיו ממוטטים אותה רגע אחרי שניכסו המשקיעים הפרטיים הקטנים..
- ששון 21/04/2024 13:00הגב לתגובה זותחום ai רק מתפתח ושועט לכן היקפו יצמח.לאינבידיה יהיו ביקושים יפים בעתיד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
