השימועים של בואינג בקונגרס החלו - מה היה שם עד כה
הכל התחיל בינואר של השנה כאשר דלת מטוס מתוצרת בואינג BOEING של חברת אלסקה אייר ניתקה ממקומה בעוד המטוס באוויר. למרבה המזל איש לא נפגע בתקרית אך מאז קרו תקלות נוספות במטוסים תוצרת בואינג ברחבי העולם שהעלו את החששות שבקרת האיכות של בואינג התרופפה מאוד בשנים האחרונות.
למעשה, החשדות נגד בואינג כל כך חומרים עד כדי כך שנפתחה נגדה חקירה פלילית, כאשר בימים אלה מתנהלים השימועים בפני החברה בנוגע לתקריות השונות.
באחד מהשימועים העיד סם סאלפור, מהנדס איכות בבואינג. סאלפור העיד על תרבות הבטיחות בחברה והביע דאגה לגבי הטיפול של החברה בפערים בגופי המטוסים מדגם 787. "כרגע, ממה שראיתי, המטוסים לא נבנים לפי המפרט", אמר סאלפור. בואינג טוענת כי מאות מטוסי 787 נבדקו ונמצאו תקינים.
עד נוסף, אד פירסון, מנהל לשעבר במפעל ה-737 של בואינג ברנטון, וושינגטון, העיד על ה-737 MAX. הוא העלה לראשונה חששות לגבי הייצור של בואינג בשנת 2019 וטען שגם כיום המטוס אינו בטוח. הוא תיאר את תהליך הייצור של בואינג כ"כאוטי". שתי תאונות קטלניות של 737 MAX ב-2018 וב-2019 הובילו לקרקוע עולמי של הדגם בין מרץ 2019 לנובמבר 2020. בשני המקרים, נמצאה תוכנת בקרת טיסה פגומה.
תגובת בואינג: "המטוסים בטוחים"
התגובות הראשוניות מהחברה התמקדו ב-787. "ב-13 שנות שירות, צי ה-787 העולמי הטיס בבטחה למעלה מ-850 מיליון נוסעים ביותר מ-4.2 מיליון טיסות. מטוס 787 יכול לפעול בבטחה במשך לפחות 30 שנה לפני הצורך בהרחבת שגרת תחזוקת המטוס", אמרה בואינג בהצהרה שנמסרה בדואר אלקטרוני. "בדיקות מקיפות ויסודיות של גוף המטוס ובדיקות תחזוקה יסודיות של כמעט 700 מטוסים פעילים עד כה לא מצאו שום ראיה לשחיקת גוף המטוס".
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי התרבות הארגונית שלה, אמרה בואינג כי היא לוקחת ללב את הביקורת האחרונה ופועלת לשיפור. "מאז ינואר 2024, חלה עלייה של למעלה מ-500% בדיווחי עובדים דרך הפורטל 'Speak Up' שלנו בהשוואה ל-2023, מה שמסמן התקדמות לקראת תרבות דיווח חזקה שאינה חוששת מתגמול", הוסיפה החברה. "למעלה מ-40,000 עובדים השתתפו בפגישות איכות ביותר מתריסר אתרי בואינג, ותרמו עשרות אלפי רעיונות לשיפור מערכת הייצור והתרבות שלנו".
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.
מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.
המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.
נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.
- וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.
.jpg)