מטוס בואינג דרימליינר
צילום: טוויטר

השימועים של בואינג בקונגרס החלו - מה היה שם עד כה

עם תחילת התקלות של בואינג החברה נאלצה להתמודד "רק" עם חקירות של מנהל התעופה - אבל משרד המשפטים התערב ונפתחה חקירה פלילית; לאחרונה החלו השימועים במשפט בואינג כאשר מספר עובדים של החברה כבר העידו נגדה, הנה מה שהם אמרו
רוי שיינמן |

הכל התחיל בינואר של השנה כאשר דלת מטוס מתוצרת בואינג  BOEING של חברת אלסקה אייר ניתקה ממקומה בעוד המטוס באוויר. למרבה המזל איש לא נפגע בתקרית אך מאז קרו תקלות נוספות במטוסים תוצרת בואינג ברחבי העולם שהעלו את החששות שבקרת האיכות של בואינג התרופפה מאוד בשנים האחרונות.

למעשה, החשדות נגד בואינג כל כך חומרים עד כדי כך שנפתחה נגדה חקירה פלילית, כאשר בימים אלה מתנהלים השימועים בפני החברה בנוגע לתקריות השונות.

באחד מהשימועים העיד סם סאלפור, מהנדס איכות בבואינג. סאלפור העיד על תרבות הבטיחות בחברה והביע דאגה לגבי הטיפול של החברה בפערים בגופי המטוסים מדגם 787. "כרגע, ממה שראיתי, המטוסים לא נבנים לפי המפרט", אמר סאלפור. בואינג טוענת כי מאות מטוסי 787 נבדקו ונמצאו תקינים.

עד נוסף, אד פירסון, מנהל לשעבר במפעל ה-737 של בואינג ברנטון, וושינגטון, העיד על ה-737 MAX. הוא העלה לראשונה חששות לגבי הייצור של בואינג בשנת 2019 וטען שגם כיום המטוס אינו בטוח. הוא תיאר את תהליך הייצור של בואינג כ"כאוטי". שתי תאונות קטלניות של 737 MAX ב-2018 וב-2019 הובילו לקרקוע עולמי של הדגם בין מרץ 2019 לנובמבר 2020. בשני המקרים, נמצאה תוכנת בקרת טיסה פגומה.

תגובת בואינג: "המטוסים בטוחים"

התגובות הראשוניות מהחברה התמקדו ב-787. "ב-13 שנות שירות, צי ה-787 העולמי הטיס בבטחה למעלה מ-850 מיליון נוסעים ביותר מ-4.2 מיליון טיסות. מטוס 787 יכול לפעול בבטחה במשך לפחות 30 שנה לפני הצורך בהרחבת שגרת תחזוקת המטוס", אמרה בואינג בהצהרה שנמסרה בדואר אלקטרוני. "בדיקות מקיפות ויסודיות של גוף המטוס ובדיקות תחזוקה יסודיות של כמעט 700 מטוסים פעילים עד כה לא מצאו שום ראיה לשחיקת גוף המטוס".

לגבי התרבות הארגונית שלה, אמרה בואינג כי היא לוקחת ללב את הביקורת האחרונה ופועלת לשיפור. "מאז ינואר 2024, חלה עלייה של למעלה מ-500% בדיווחי עובדים דרך הפורטל 'Speak Up' שלנו בהשוואה ל-2023, מה שמסמן התקדמות לקראת תרבות דיווח חזקה שאינה חוששת מתגמול", הוסיפה החברה. "למעלה מ-40,000 עובדים השתתפו בפגישות איכות ביותר מתריסר אתרי בואינג, ותרמו עשרות אלפי רעיונות לשיפור מערכת הייצור והתרבות שלנו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.