באפט
צילום: טוויטר

השווי של באפט בשיא של 6 שנים - למה זה לא בהכרח דבר חיובי

המשקיע רמז לאחרונה שמחיר המניה של ברקשייר מושך מבחינתו וביצע בייבאק של 2.3 מיליארד דולר, לאחר שבשנה שעברה רכש מניות בשווי 9 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY B גברה על ביצועי מדד ה-S&P 500 במהלך הרבעון הראשון, כאשר החברה נסחרת כיום עם מכפיל הון של 1.6, לעומת מכפיל של 1.4 בסוף 2023 וממוצע של 1.4 בחמשת השנים האחרונות.  הערכת השווי של ברקשייר על בסיס מכפיל ההון של החברה, הגיעה לשיא של 6 שנים, מה שעשוי, לפי הערכות בוול-סטריט, להשפיע לרעה על המניה.

לפי אנליסט אדוארד ג'ונס, ג'ים שנהאן, השיא בו נמצא מכפיל ההון של ברקשייר עשוי לרמז על רווחים מוגבלים יותר עבור המניה בשאר שנת 2024, בהתחשב בכך שהמשקיעים בחברה השתמשו כבר בעבר במכפיל כמדד להערכת שווי, למרות שבאפט נמנע מלתת לו משקל רב בשנים האחרונות.  

מניית ברקשייר גברה על השווי שלה בספרים השנה בעיקר היות ותיק המניות של החברה בסך 370 מיליארד דולר לא זז יותר מדי, בעוד ה-S&P 500 קפץ. הרווחים וההפסדים בתיק המניות משפיעים על הרווחים וההון העצמי. השווי בספרים הוא שם נרדף להון עצמי, או נכסי החברה בניכוי ההתחייבויות, כאשר השווי בספרים מחושב על ידי חלוקת ההון העצמי במספר המניות הנסחרות. 

 

תאשימו את אפל

ענקית הטכנולוגיה APPLE , המהווה יותר מ-40% מתיק ההחזקות של ברקשייר, ירדה ב-12% ברבעון האחרון. תיק המניות של החברה מנוהל ברובו על ידי באפט, כאשר 10% ממנו מנוהלים על ידי טד וושלר וטוד קומבס. ההשקעות האחרות של ברקשייר דווקא הציגו ביצועים טובים יותר, כולל בנק אוף אמריקה, אמריקן אקספרס, קוקה קולה ושברון. בנק אוף אמריקה עלה ב-13%, אמריקן אקספרס עם 21%, יותר מה-S&P 500 ברבעון הראשון. 

בזמן שיצרנית האייפון הגיעה לשיא של כמעט 200 דולר למניה בסוף 2023, היא היוותה כמעט 50% מהפורטפוליו של ברקשייר. כאמור, זה עומד כעת על איזור ה-40%. בסוף השנה שעברה, ברקשייר החזיקה ב-905 מיליון מניות אפל ששוות כיום 154 מיליארד דולר.

למרות החולשה האחרונה במניית אפל, ברקשייר עדיין מורווחת מאוד על הפוזיציה היות והמחיר הממוצע בו רכשה מניות עומד על 34 דולר למניה. מניית החברה קפצה פי 5 ממחיר הרכישה והניבה לברקשייר רווח של כ-123 מיליארד דולר. החברה של באפט רכשה את רוב ההחזקה באפל בין השנים 2016 ל-2018.

גם ביפן המצב טוב. ברקשייר השקיעה בחמש חברות סחר יפניות שנהנו מביצועים יפים בשוק המניות היפני. השווי של החברות הללו צמח ב-5 מיליארד דולר וכעת הן שוות בסך הכל יותר מ-20 מיליארד דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בייבאק של 2.3 מיליארד דולר

במידה וננסה להעריך את ברקשייר בהסתמך על כלים אחרים, ברקשייר נסחרת כעת לפי מכפיל רווח עתידי ל-2024 של 23. הרווחים התפעוליים של החברה לאחר מס צפויים לעלות השנה בכ-5%. באפט אמר בעבר למשקיעים להעריך את ברקשייר על סמך "הערך הפנימי" שלה, אך הוא אף פעם לא חשף בכמה הוא מעריך אותה.

עם זאת, באפט כן רמז שמחיר המניה מעניין מבחינתו לאחר שביצע בייבאק של 2.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון עד ה-6 במרץ, כאשר היו בייבאקים בסך של 9 מיליארד דולר בשנה שעברה כולה. קצב הרכישות החוזרות הוא יחסית צנוע ועומד על 1% משווי השוק של החברה, בהתחשב בכך שברקשייר מוערכת ביותר מ-900 מיליארד דולר. כלומר, החזר מוגבל על ההון לבעלי המניות בברקשייר, כאשר החברה גם לא מחלקת דיבידנד.

נראה שזה לא באמת מעניין את המשקיעים. הם נהנים מלראות את ברקשייר צוברת מזומנים בזמן שבאפט מחכה להזדמנויות השקעה. במכתבו השנתי האחרון המשקיע האגדי ציין כי קשה יותר לעשות עסקאות משמעותיות כיום והשקיע את רוב קופת המזומנים של החברה בסך 150 מיליארד דולר באג"ח של ממשלת ארה"ב שמספק תשואה של 5% בשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social