שיאומי רכב חשמלי
צילום: טוויטר

שיאומי כבר מוסרת את הרכב החשמלי שלה - המניה שלה עקפה את פורד ו-GM

רק שלושה חודשים אחרי ההשקה - שיואמי הודיע שמחר (רביעי) יתחילו להגיע הרכבים הראשונים ללקוחות
רוי שיינמן | (1)

מנית שיאומי הגיע לשיא של מעל שנתיים אחרי שהודיעה שהרכבים החשמליים הראשונים שלה התחילו להגיע ללקוחות, ושווי השוק של המניה עבר אפילו את זה של ענקיות הרכב האמריקניות פורד  FORD MOTOR ו-GM  GENERAL MOTORS כאשר הוא חצה את רף ה-53 מיליארד דולר.

שיאומי עדכנה את הרוכשים שהם עשויים להתמודד עם זמני המתנה של 4-7 חודשים לרכבים שלהם כתוצאה מהביקושים הגדולים, זאת כזכור אחרי שהחברה דיווחה על כמעט 90 אלף הזמנות ב-24 השעות הראשונות אחרי ההשקה. החברה כבר ייצרה מעל ל-5,000 רכבים והיא ציינה שהמשלוחים הראשונים יגיעו ללקוחות החל ממחר (רביעי). 

שיאומי היא השחקן המשמעותי החדש בשוק ה-EV שמאופיין בתקופה האחרונה בתחרות מחירים עזה, בעיקר מצד החברות הסיניות. טסלה  TESLA INC למשל היא אחד הקורבנות של המלחמה הזו כאשר היא הורידה את המחירים של הדגם הבסיסי שלה כבר בקרוב -20% בשנתיים האחרונות, אבל היא עדיין לא מצליחה להתמודד עם המתחרות כמו למשל BYD.

אחת הסיבות העיקריות שבזכותן מצליחות החברות הסיניות לשלוט בשוק היא כאמור הורדת המחירים, ואת זה הן מצליחות לעשות בזכות הסובסידיות שהן מקבלות מהממשל הסיני. שיאומי נכנסת למשחק עם אותן סובסידיות ועם כיסים עמוקים יותר כאשר מחזור המכירות השנתי שלהם שמגיע בעיקר ממכירת סמארטפונים ומוצרי אלקטרוניקה אחרים, עומד על 37.5 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה יקרה 03/04/2024 00:40
    הגב לתגובה זו
    אם שיטת מצליח תעבוד המחיר יוכפל אם לא הם לא יקבלו שרות וחלפים
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.