שיאומי רכב חשמלי
צילום: טוויטר

3 חודשים אחרי ההשקה - שיאומי תתחיל במסירות הרכב החשמלי שלה

חברת הטכנולוגיה שמתמקדת בסלולר הודיעה רק לפני 3 חודשים על כניסה לשוק ה-EV, ועכשיו היא מודיעה שתתחיל במסירות עוד החודש; המניה שלה עולה ב-7%, אבל האם זה הזמן הנכון להיכנס לתחום?
רוי שיינמן |

חברת הטכנולוגיה שיאומי , שנחשבת לאחת מיצרניות הטלפונים הסלולאריים המובילה בסין ובעולם, הודיעה שתתחיל למסור את הרכבים החשמליים שלה כבר החודש, רק 3 חודשים אחרי שהודיעה על כניסתה לתחום. בתגובה, המניה של החברה עולה ב-12% בבורסת הונג קונג.

שיאומי נכנסת לתחום מעניין ובזירה המקומית הוא עדיין כדאי - לא ברור עדיין אם החברה תקבל תמיכה ממשלתית כמו חברות EV אחרות, אבל נתח השוק של מכוניות חשמליות במדינה ממשיך לעלות. מכירות ה-EV בסין עלו ב-18% בחודש פברואר לעומת פברואר הקודם, שיעורים יפים אך טיפה נמוכים יותר מאלה שהיו בשנת 2023 כולה ועמדו על 21%. 

מניות של חברות EV אחרות כמו טסלה TESLA INC , ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , וניו  NIO INC עולות במסחר, אבל מסתמן שאלה עליות זמניות שמגיעיות ממשקיעים שרק מחכים להודעה חיובית בתחום, כמו שקרה אחרי שריביאן דיווחה על הזמנות שיא לדגמים החדשים שלה. גם המשקיעים יודעים שתחום ה-EV מאט.

שיעורי חדירה נמוכים

בשבוע שעבר העניין קיבל חותמת נוספת, הפעם מבנק אוף אמריקה שהצביע על ירידה משמעותית בחדירה של הרכבים החשמליים לשוק. בינואר 2024 נרשמו מכירות EV של כ-700,000 יחידות בסך הכל, עלייה של 54% בהשוואה לתחזית לשנת 2024 שלבנק אוף אמריקה לעלייה של 21% משנה לשנה. אבל חשוב לתת את התמונה המלאה - הבסיס לפני שנה היה חלש, כאשר מכירות ה-EV היו קבועות ב-2019 וירדו ב-50% לעומת דצמבר 2022. בנוסף, שיעור חדירת ה-EV אכזב ב-10.1% בלבד (לעומת 14.1% בדצמבר 2023).

כל שדה המשחק בתחום ה-EV מעוות, מה שגם פוגע לרעה בחברות לא סיניות וגם יוצר תמונה לא מדויקת של המצב בשטח. מלחמת המחירים בסין מתנהלת בעצימות גבוהה וגם מתפשטת לשאר העולם, כאשר בסין BYD למשל הורידה מחירים ב-20% בשביל לשמור על נתח שוק, והחברות האחרות בעקבותיה, אבל כאמור יש להן יתרון לא הוגן בצורה של תמיכה ממשלתית שאין לחברות אחרות כמו טסלה למשל.

טסלה מדשדשת

טסלה לא מצליחה להתחרות במחירים של החברות הסיניות, ואילון מאסק אפילו שיצא בהצהרות פומביות, הרחיק ואמר שבקצב הזה סין תשתלט על כל תחום בתעשייה פשוט כי המערב לא יוכל להתחרות במחירים שלה. המצב של טסלה הולך מדכי על דכי וגם במורגן סטנלי הורידו את התחזית שלהם לגבי החברה. בבנק חתכו את תחזית הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 2.86 דולר למניה, כאשר לצד זאת בבנק צופים שהחברה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים ב-2024, מתחת לתחזית הקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים.

חלק מחברות הרכב המסורתיות כבר נכוו בתחום והחליטו לצאת ממנו, כמו פורד שהפסידה 5 מיליארד דולר על מיזם ה-EV שלה ב-2023, וחלק מהחברות החכימו ובכלל לא נכנסו לתחום כמו טויוטה למשל. למרות שהפרישה של החברות מהתחום מעלה חששות לגביו, הדבר אולי דווקא נראה כמו הזדמנות בעיני שחקניות חדשות כמו שיאומי שפשוט רואות את התחרות פוחתת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.