3 חודשים אחרי ההשקה - שיאומי תתחיל במסירות הרכב החשמלי שלה
חברת הטכנולוגיה שיאומי , שנחשבת לאחת מיצרניות הטלפונים הסלולאריים המובילה בסין ובעולם, הודיעה שתתחיל למסור את הרכבים החשמליים שלה כבר החודש, רק 3 חודשים אחרי שהודיעה על כניסתה לתחום. בתגובה, המניה של החברה עולה ב-12% בבורסת הונג קונג.
שיאומי נכנסת לתחום מעניין ובזירה המקומית הוא עדיין כדאי - לא ברור עדיין אם החברה תקבל תמיכה ממשלתית כמו חברות EV אחרות, אבל נתח השוק של מכוניות חשמליות במדינה ממשיך לעלות. מכירות ה-EV בסין עלו ב-18% בחודש פברואר לעומת פברואר הקודם, שיעורים יפים אך טיפה נמוכים יותר מאלה שהיו בשנת 2023 כולה ועמדו על 21%.
מניות של חברות EV אחרות כמו טסלה TESLA INC , ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , וניו NIO INC עולות במסחר, אבל מסתמן שאלה עליות זמניות שמגיעיות ממשקיעים שרק מחכים להודעה חיובית בתחום, כמו שקרה אחרי שריביאן דיווחה על הזמנות שיא לדגמים החדשים שלה. גם המשקיעים יודעים שתחום ה-EV מאט.
שיעורי חדירה נמוכים
בשבוע שעבר העניין קיבל חותמת נוספת, הפעם מבנק אוף אמריקה שהצביע על ירידה משמעותית בחדירה של הרכבים החשמליים לשוק. בינואר 2024 נרשמו מכירות EV של כ-700,000 יחידות בסך הכל, עלייה של 54% בהשוואה לתחזית לשנת 2024 שלבנק אוף אמריקה לעלייה של 21% משנה לשנה. אבל חשוב לתת את התמונה המלאה - הבסיס לפני שנה היה חלש, כאשר מכירות ה-EV היו קבועות ב-2019 וירדו ב-50% לעומת דצמבר 2022. בנוסף, שיעור חדירת ה-EV אכזב ב-10.1% בלבד (לעומת 14.1% בדצמבר 2023).
כל שדה המשחק בתחום ה-EV מעוות, מה שגם פוגע לרעה בחברות לא סיניות וגם יוצר תמונה לא מדויקת של המצב בשטח. מלחמת המחירים בסין מתנהלת בעצימות גבוהה וגם מתפשטת לשאר העולם, כאשר בסין BYD למשל הורידה מחירים ב-20% בשביל לשמור על נתח שוק, והחברות האחרות בעקבותיה, אבל כאמור יש להן יתרון לא הוגן בצורה של תמיכה ממשלתית שאין לחברות אחרות כמו טסלה למשל.
טסלה מדשדשת
טסלה לא מצליחה להתחרות במחירים של החברות הסיניות, ואילון מאסק אפילו שיצא בהצהרות פומביות, הרחיק ואמר שבקצב הזה סין תשתלט על כל תחום בתעשייה פשוט כי המערב לא יוכל להתחרות במחירים שלה. המצב של טסלה הולך מדכי על דכי וגם במורגן סטנלי הורידו את התחזית שלהם לגבי החברה. בבנק חתכו את תחזית הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 2.86 דולר למניה, כאשר לצד זאת בבנק צופים שהחברה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים ב-2024, מתחת לתחזית הקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים.- המכסים באירופה הופכים ליתרון: איך יצרניות הרכב הסיניות עוקפות את החסמים
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מחברות הרכב המסורתיות כבר נכוו בתחום והחליטו לצאת ממנו, כמו פורד שהפסידה 5 מיליארד דולר על מיזם ה-EV שלה ב-2023, וחלק מהחברות החכימו ובכלל לא נכנסו לתחום כמו טויוטה למשל. למרות שהפרישה של החברות מהתחום מעלה חששות לגביו, הדבר אולי דווקא נראה כמו הזדמנות בעיני שחקניות חדשות כמו שיאומי שפשוט רואות את התחרות פוחתת.

התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX במחיר של החל מ- 153,000 ש"ח. ה FX היברידי יצטרף ל 14,400 מדגמי ה FX בנזין וחשמלי שנמכרו עד עתה בישראל.
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל, ובהצלחה גדולה יש לומר (43,000 רכבי צ'רי מתחילת השיווק בסוף שנת 2022), החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX.
מאז תחילת השיווק של ה FX בסוף שנת 2022 נמכרו בישראל כ- 14,400 יחידות, מהן כ- 5500 יחידות מדגם הטורבו בנזין ועוד כ- 8900 מהדגם החשמלי. עתה מצטרף למשפחת ה FX גם הדגם ההיברידי שיכול להתאים לעוד מגוון של לקוחות שנמנעו מהחשמלי מסיבות תפעוליות וביקשו לקבל רכב חסכוני יותר מדגם הבנזין.
ה FX של צ'רי הוא קרוסאובר שתחילת שיווקו בישראל נעשתה בדגם טורבו בנזין, בדומה לצ'רי טיגו 7 וטיגו 8. בהמשך קיבל ה FX גירסה חשמלית צ'רי FX EV. ה FX הוא כאמור קרוסאובר, בסגמנט B-SUV עם מימדים נדיבים יחסית לקטגוריה. האורך הכולל 4.447 מטר, הרוחב 1.824 מטר, והגובה 1.588 מטר. בסיס הגלגלים של ה FX עומד על 2.61 מטר, והוא מהיותר גדולים מבין הקרוסאוברים בסגמנט B.
ה FX ההיברידי עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 143 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. יחד עימו מניע את הרכב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ, המקבל אנרגיה מסוללה בקיבולת 1.8Kwh. ההספק המשולב עומד על 246 כ"ס ומומנט משולב של 34.4 קג"מ. ההספק והמומנט מתורגמים לביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות, בדרך למהירות מקסימלית של 175 קמ"ש.
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צריכת הדלק המשולבת בתקן האירופאי המחמיר WLTP עומדת על 5.3 ליטר ל- 100 ק"מ, כלומר כמעט 19 ק"מ לליטר.

הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
ברוך בורא פרי התחרות, 'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל החלה בשיווק ה BYD Sealion 5 DM-i - קרוסאובר משפחתי בסגמנט C, עם הנעת פלאג אין הייבריד.
המחירים 167,000 ש"ח לדגם הכניסה קומפורט ו- 172,000 ש"ח לדגם דיזיין המאובזר. ההבדלים בין הדגמים אינם רק באבזור אלא גם בטווח החשמלי.
דגם הקומפורט הוא הפלאג אין הייבריד הזול ביותר בישראל כרגע.
שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה במטה היצרנית בשנזן בסין את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר בסגמנט C עם הנעת פלאג אין הייבריד.
טכנולוגיית הפלאג אין הייבריד של BYD החלה עוד בשנת 2008 עם השקה של דגם מקומי בתצורת פלאג אין הייבריד. מאז ייצרה החברה כ- 7,000,000 כלי רכב עם הנעה זו, כשבשנים האחרונות מציידת היצרנית את דגמי הפלאג אין בטכנולוגיית DM-i ( Dual Motor) של החברה.
בישראל משווקות כבר היום עם טכנולוגיה זו ה BYD Seal U והמשפחתית המצוינת ה BYD Seal 5 אותה בחנתי ממש לאחרונה.
המגמות בשוק המקומי עם הצמיחה הגדולה של דגמי הפלאג אין הייבריד המתקדמים, לצד התמתנות קלה של הביקושים לדגמים החשמליים, הביאו את היצרנית יחד עם 'שלמה מוטורס' להקדים את כל העולם ולהביא לשוק הישראלי את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר C-Suv עם הנעת פלאג אין הייבריד.
- המכסים באירופה הופכים ליתרון: איך יצרניות הרכב הסיניות עוקפות את החסמים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7