עובדי הייטק
צילום: sigmund, unsplash

למרות המלחמה: לראשונה מאז 2022 עלייה בהיקף הגיוסים בהייטק

נתונים ראשוניים מתוך דו"ח ההיטק של בנק לאומי חושפים כי במהלך הרבעון הראשון של 2024, סקטור ההייטק החל להראות סימני התאוששות עם עליה של 10% בהיקף הגיוסים, ששברו ירידה רציפה של כשלוש שנים בכמות
איתן גרסטנפלד |

אחרי שנה וחצי קשות, סקטור ההייטק מראה סימני התאוששות, עם היקף גיוסים וכמות סבבים גבוהה יחסית לרבעונים הקודמים, כך עולה מנתונים ראשונים שמתפרסמים היום מתוך דו"ח ההיי-טק של לאומיטק, זרוע בנקאות ההיי-טק של בנק לאומי, ו-IVC.

על פי הדו"ח, Tech Review, גיוסי ההון ברבעון הראשון הסתכמו ב- 1.6 מיליארד דולר, ב-105 סבבי גיוס. היקף הגיוסים גבוה ב-10% לעומת הרבעון הקודם (Q4/2023) ונמוך ב-10% לעומת היקפי ההון שגויסו ברבעון המקביל אשתקד. מספר סבבי הגיוס עלה ל-105, ולראשונה שבר ירידה רציפה מאז תחילת 2022. העלייה בהיקף הגיוסים ברבעון נתמכה בשש השקעות בהיקף שגדול מ-100 מיליון דולר כל אחת, אלו משכו 752 מיליון דולר ברבעון (כ- 47%). תחום הסייבר בלט במיוחד עם סך גיוסים בהיקף של כ- 620 מיליון דולר, 38% מסך ההון שגויס.

קרדיט: דוח לאומיטק ו-IVC

מספר סבבי הגיוס המוקדמים (Seed Rounds+A) טיפסו לראשונה באופן משמעותי ברבעון הראשון של השנה, לעומת מגמת הירידה הנמשכת מאז תחילת 2022. היקף וכמות ההשקעה בסבבים המוקדמים מהווים אינדיקציה לאמון המשקיעים בחברות חדשות וביכולת שלהן להתפתח. סך הסבבים המוקדמים ברבעון הראשון עמד על 77%, גבוה משמעותית לעומת ממוצע הסבבים אלו מסך הגיוסים.

קרדיט: דוח לאומיטק ו-IVC

בהמשך למגמה ברבעון הקודם, הלחימה המתמשכת לא הרחיקה את המשקיעים הזרים והמעורבות שלהם בעסקאות עלתה לעומת הרבעון הקודם. גם מגמת הירידה בהיקף ההשתתפות של המשקיעים המקומיים נשברה הרבעון – לראשונה מאז תחילת 2022 – ומספר ההשקעות שביצעו חזר לעלות.

קיראו עוד ב"גלובל"

קרדיט: דוח לאומיטק ו-IVC

מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן-צפריר: "אל מול אי-היציבות המקומית שמביאה איתה הלחימה המתמשכת והתנאים המאקרו-כלכליים המורכבים, אנחנו רואים כי מגמת ההתייצבות בענף נמשכת אל תוך 2024. ההיי-טק הישראלי עומד איתן ומציג סימני התאוששות מעודדים. אנחנו שמחים לראות את הצמיחה בכמות העסקאות בקרב החברות הצעירות, שמייצגת הבעת אמון משמעותית של המשקיעים ביזמים הישראלים. תחום הסייבר ממשיך להיות דומיננטי, עם עסקאות משמעותיות שבוצעו ברבעון". עוד הוסיפה אייזן-צפריר, כי "במבט קדימה, בהנחה שלא יתממשו תרחישי קיצון גיאו-פוליטיים או מאקרו-כלכליים, אנחנו מקווים שנראה המשך התאוששות גם ברבעון הבא".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.