עליבאבא רוצה לחזור לשלוט: מה עומד מאחורי ביטול הנפקת קאיניאו?
ביום שלישי האחרון הפתיעה ענקית הטכנולוגיה עליבאבא ALIBABA GROUP את המשקיעים, כשהודיעה כי החליטה לבטל את ההנפקה הראשונית (IPO) המתוכננת עבור חברת הבת שלה, קאיניאו (Cainiao), ובמקום זאת לרכוש שליטה המלאה בה תמורת סכום של עד 3.75 מיליארד דולר.
על פי הודעת החברה, הנהלתה החליטה למשוך את בקשת ההנפקה והרישום של חברת קאיניאו, ובמקום זאת לרכוש את יתרת המניות של החברה הבת שעדיין לא בבעלותה. עליבאבא המחזיקה כיום ב-64% ממניות חברת הבת מבקשת כעת לרכוש את 36% הנותרים מבעלי מניות המיעוט ועובדים בחברה, בהשקעה של עד 3.75 מיליארד דולר. ג'ו טסאי, יו"ר עליבאבא, אמר בהצהרה לעיתונות, כי החברה קיבלה את ההחלטה לבטל את ההנפקה, מכיוון ש"אנחנו מאמינים שזה הזמן המתאים להכפיל את ההשקעה בעסקי הלוגיסטיקה".
קאיניאו אשר הייתה אמורה להירשם למסחר לפי שווי של 10.3 מיליארד דולר, הוקמה במאי 2013, ומספקת שירותי אחסנה ולוגיסטיקה עבור לקוחות אתרי המסחר האלקטרוני Taobao ו-Tmall שבבעלות עליבאבא. כיום מפעילה החברה מחסנים בשורה של מדינות החל מאינדונזיה וכלה בבלגיה, ומספקת פתרונות ניהול אספקה לחברות לוגיסטיקה אחרות.
שוק מדוכא וניסיון להחזיר עטרה ליושנה
המהלך של החברה מגיעה בראש ובראשונה לאור החולשה היחסית בשוק המניות בהונג קונג בו הייתה אמורה להיסחר קאיניאו. הבורסה האסייתית שבה גם רשומות ענקיות הטכנולוגיה הסיניות, עליבאבא, טנסנט TENCENT HOLDINGS, באידו BAIDU.COM ו-JD.com JD.COM התקשתה להציג עליות דומות לאלו שרשמו מקבילותיה בארה"ב ובאירופה. ב-12 החודשים האחרונים, ירד מדד ההאנג סנג ההונג קונגי בכ-15%, בזמן שמדד הדאו ג'ונס האמריקאי ומדדי Euro Stoxx 600, עלו ב-21% ו-15% בהתאמה, באותה תקופה. בלטו לרעה במיוחד מניות הטכנולוגיה הסיניות, כשמניית עליבאבא ירדה בכמעט 18% ב-12 החודשים האחרונים, בזמן שבאיידו טנסנט ו-JD.com ירדו ב-20%-30%.
עם זאת, האנליסטים סבורים שזו ממש לא הסיבה היחידה וגם ייתכן שלא המרכזית להחלטה של עליבאבא לבטל את הנפקת קאיניאו. לדבריהם, המהלך עשוי להעיד על כך שהחברה הסינית לוקחת ברצינות רבה את התחרות בשווקים מעבר לים, אל מול היריבות בסקטור המסחר האלקטרוני, שיין (Shein) וטמו (Temu). לצורך כך, הודיעה החברה על השקעה נוספת בקאיניאו, במטרה לצמצם את זמני האספקה בשורה של שווקים נבחרים כולל בארה"ב, מחמישה ימים לשלושה. מה שעשוי ללמד על הסטת המיקוד שלה מסין, המצויה בסביבה מאקרו-כלכלית מורכבת אל עבר השווקים המשגשגים מחוץ למדינה, בהן היא רחוקה מלהיות דומיננטית.
- למרות תחזית פושרת - מניית שופיפיי עולה
- ממשיכה בתוכנית: עליבאבא מוכרת רשת כלבו בהפסד של 1.3 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו רואים הרבה שחקנים אגרסיביים מאד בשוק, אבל בעתיד זה הולך להיות שוק גדול עוד יותר ואנחנו רוצים לקחת בכך חלק", אמר יו"ר החברה ג'ו צאי לאנליסטים במהלך שיחת ועידה שערכה החברה ביום שלישי האחרון. זאת לאחר שעמדת הפתיחה החזקה של החברה הלכה והתפוגגה בשנים האחרונות, בזמן שהמכירות והצמיחה ננגסו על ידי חברות סיניות מתחרות כמו טמו שבבעלות פינדואודואו PINDUODUO INC ADR ושיין. כאשר השקעה בתשתית הגלובלית של קאיניאו, עשויה בהחלט להוות מרכיב חשוב בחיזוק מעמדה של החברה בשוק התחרותי.
המפתח להחזרת הדומיננטיות
קאיניאו היא למעשה עמוד השדרה הלוגיסטי של עליבאבא, והנפקה שלה משמעותה ירידה באחוז השליטה של הענקית הסינית, לאחזקה של קצת מעל ל-50% (בהשוואה ל-63% לפני רכישת השליטה המלאה). העובדה שהמתחרות כמו שיין וטמו לא מחזיקות בתשתית לוגיסטית משלהם מבדלת במידה מסויימת את עליבאבא, ומהווה יתרון עבורה בכל הקשור לשוק התחרותי בחו"ל. אלו מאפשרים לחברה לספק ללקוחות זמני אספקה משופרים לצד תהליכי תהליכי החזרה נוחים יותר. נכון להיום, זמני האספקה הסטנדרטיים של טמו בארה"ב הם 6 עד 22 ימים, ואילו בשיין מתחייבים ש-75% מההזמנות בארה"ב מגיעות תוך פחות מ-10 ימים.
יחידת המסחר האלקטרוני הבינלאומית של עליבאבא, אמנם קטנה בהרבה מהשווקים המקומיים, אך היא מהווה אחד ממנועי הצמיחה החשובים של החברה הסינית. ברבעון האחרון של 2023 הציגה הפעילות צמיחה של 44% בשורת הרווחים. מה שהביא את יו"ר החברה להבנה שהדרך לחזק את נתח השוק שלה בשווקים הבינלאומיים, עוברת בהשקעה מאסיבית בפעילות של קאיניאו, גם אם במחיר של וויתור על ההנפקה, שהייתה אמורה לספק לחברה לא מעט מזומנים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
