כרמי גת, קרית גת נדל"ן נדלן בניין בנייה
צילום: מורן ישעיהו
מחירי הדירות לאן

העיר שבונה ובונה את עצמה: מה קורה בקריית גת

עם צמיחה מרשימה של האוכלוסייה, שכונות חדשות שמתוכננות ומוקמות ופרויקטים ענקיים של התחדשות עירונית, נדמה שקריית גת מנסה ליהפך לאלטרנטיבה אמיתית למעגל השלישי של תל אביב

עוזי גרסטמן | (2)

קריית גת היא העיר המרכזית בחבל לכיש, נמצאת מזרחית לאשדוד ואשקלון ודרומית לקריית מלאכי. בעיר, שחווה בשנים האחרונות תנופת בנייה ופיתוח שעוד נגיע אליה, יש יותר מ-67.1 אלף תושבים, נכון לינואר האחרון, על פי נתוני הלמ"ס. האוכלוסייה בה גדלה בקצב שנתי מרשים של 3.7%. ממוצע מחירי הדיור בעיר נמוך בעקביות והממוצע הכלל-ארצי. הקמפוס הענק של אינטל באזור התעשייה של העיר מהווה מוקד משיכה לא קטן, אף שרבים מהעובדים במקום לא גרים בעיר. אינטל מספקת תעסוקה גם לנתוני שירותים רבים בעיר.

 

ב-2022 נעו מחירי הדירות בעיר סביב 19-16 אלף שקל למ"ר בממוצע. ב-2023 נרשמה עלייה קלה במחירים, ל-20-17 אלף שקל למ"ר. מתחילת 2024 נשמרה רמת המחירים ששררה בשוק המקומי בשנה הקודמת.

 

ברמת השכונות, כרמי גת, שהיא השכונה החדשה שנבנית בצפון העיר, מציגה רמת מחירים גבוהה יותר לדירות בה – 21-18 אלף שקל למ"ר. כרמי גת הצליחה לעשות את מה שאור ים באור עקיבא עשתה - לבדל את השכונה מהעיר, ובכך לנסות למשוך עוד רוכשים פוטנציאליים פנימה. במשרדי המכירות של כרמי גת לא מסתירים את העובדה שהשכונה היא חלק מהעיר. אבל בסוף, הכל במיתוג. זו שכונה חדשה מצפון לנחל לכיש, בין מסילת הרכבת ממזרח לכביש 40 במערב. היא כוללת בעיקר דירות בבניה רוויה, אבל גם צמודי קרקע. בעבר שיווקו בה אלפי דירות במסגרת מחיר למשתכן, מה שמשך את המחירים למטה. אבל עם הזמן היא התפתחה, משכה אוכלוסייה נוספת מהדרום, הוקמו מבני חינוך והעירייה חתמה על הסכם גג עם הממשלה, להבטחת התקציב לבניית תשתיות ומבני ציבור.

 

בכרמי גת יש יותר מ-7,000 דירות, רובן מאוכלסות על ידי משפחות צעירות, אפילו צעירות מאוד - ממוצע גילים של 35-30. יש בה ארבעה בתי ספר יסודיים ושני תיכונים, האוכלוסייה מעורבת עם בתי כנסת. בקרוב תיחנך בה קריית ספורט עם מגרשי כדורגל וכדורסל. פעם שכונה מרוחקת בתל אביב נהפכה לברירת מחדל. כיום זה התרחב למעגל השני והשלישי והגיע לקריית גת, לאשקלון, לשדרות ולנתיבות. אנשים מוכנים להתפשר, ולא תמיד כי אין להם ברירה. השכונות החדשות מציעות מפרט נהדר ובמחיר נמוך יחסית. כמה נמוך? כזה שעד לפני כמה שנים היה מקובל בערי המעגל השני. אין להם ברירה - כשרוצים לקנות משלמים.

 

מנגד, מכרז לבנייה לאוכלוסייה החרדית שפורסם בספטמבר האחרון, וכלל שטחי מסחר ב-11 מתחמים בבנייה רוויה בשכונת כרמי גת מערב, לא הצליח כפי שצפו. רק 1,488 דירות נמכרו בפרויקט מתוך 3,411 ששווקו. ייתכן שחוסר הוודאות של הקבלנים מפרויקט כזה, בטח בתקופה של סחרור בשוק הנדל"ן ששררה אז ונמשכת עדיין כיום, הוביל לחוסר היענות.. 80% מהדירות במכרז למגזר החרדי מיועדות לזכאים. החברה שזכתה במכרז הגדול ביותר היא רייסדור יזמות, שתבנה 1,151 דירות בשלושה מתחמים, כלומר את רוב הדירות שזכו. יש פער גדול בין מחירי השומה של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) - 61 מיליון שקל; למחיר הזכייה - 6.1 מיליון שקל. למעשה רייסדור הציעה 10% בלבד ממחיר השומה - וזכתה. עם זאת, הוצאות הפיתוח גבוהות והן כ-92 מיליון שקל, וזה כנראה אחד הגורמים המרכזיים למחיר הנמוך שבו נסגר המכרז.

 

הוועדה למתחמים מועדפים (הוותמ"ל) אישרה בפברואר 2023 תוכנית להקמת רובע מגורים חדש כהמשך לכרמי גת – בשם כרמי גת צפון. התוכנית, שקודמה ביוזמת רמ"י ובשיתוף עם העירייה, משתרעת על שטח של כ-1,600 דונם. היא כוללת כ-6,000 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני שבע עד תשע קומות, וכן במגדלים של עד 18 קומות לאורך השדרה המסחרית הראשית.

 

בשכונת הקוממיות, שנמצאת במרכז הוותיק של העיר, יש תנופת בנייה שקשורה לפרויקטים של התחדשות עירונית שמבוצעים ומתוכננים בה. ב-2021 נעו המחירים בה סביב 13-10 אלף שקל בממוצע. ב-2022 המחירים עלו מעט ל-14-11 אלף שקל למ"ר, ואילו ב-2023 נרשם זינוק ל-16-13 אלף שקל למ"ר, בעיקר על רקע תוכניות ההתחדשות בשכונה – דבר שהפך אותה לאטרקטיבית עבור משקיעים, שוכנים לשלם יותר עבור דירות ישנות שעומדות להיהרס בשננים הקרובות, לטובת הקמת דירות חדשות.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

הנה מקבץ של עסקות שבוצעו בעיר בזמן האחרון:

ברחוב דוד המלך דירה בשטח של 87 מ"ר נמכרה תמורת 1.47 מיליון שקל, לפי 16.9 אלף שקל למ"ר

ברחוב הכרמל דירה בשטח של 41 מ"ר נמכרה תמורת 690 אלף שקל, לפי 16.8 אלף שקל למ"ר

ברחוב חנה הנביאה דירה בשטח של 99 מ"ר נמכרה תמורת 1.84 מיליון שקל, לפי 18.5 אלף שקל למ"ר. 

ברחוב יששכר דירה בשטח של 60 מ"ר נמכרה תמורת 900 אלף שקל, לפי 15 אלף שקל למ"ר.

ברחוב צה"ל דירה בשטח של 75 מ"ר נמכרה תמורת 1.33 מיליון שקל, לפי 17.7 אלף שקל למ"ר. 

בדצמבר 2022 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום למתן תוקף תוכנית מפורטת להקמת רובע מגורים חדש, הכולל 8,100 יחידות דיור, בדרום קריית גת. התוכנית, שקודמה ביוזמת רמ"י, היא על שטח של כ-1,190 דונם, וממוקמת מדרום למרכז הוותיק של העיר, צמוד לרחוב דרך הדרום, ממערב למסילת הרכבת תל אביב-באר שבע, מצפון למושב עוזה וממזרח לכביש 40. הרובע יכלול בנייה מרקמית של עד עשר קומות, לצד מגדלים של 28-18 קומות. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-55 אלף מ"ר למסחר, כ-190 אלף מ"ר לתעסוקה, כ-330 אלף מ"ר למבני ציבור, מסוף תחבורה ציבורית, וכ-330 דונם שטחים פתוחים.

 

כך למשל, במרץ 2022 אישרה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה (הוותמ"ל) להפקדה את התוכנית להתחדשות עירונית במתחמים יסקי וקוממיות בשכונה. התוכנית, שכוללת את שני המתחמים, היא על שטח כולל של כ-98 דונם, וממוקמת בין הרחובות קוממית, שדרות העצמאות, שדרות צה"ל ומבוא הלוטם. התוכנית כוללת הקמת 1,585 יחידות דיור, שייבנו במבנים בני 30-9 קומות. מבין כלל יחידות הדיור שבתוכנית, כ-300 יוקצו לדירות קטנות. כיום יש במתחם שישה מבנים ישנים בני שלוש קומות, שכוללים 114 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. בנוסף, התוכנית כוללת כ-53 אלף מ"ר למבני ציבור, וכ-8,600 מ"ר למסחר ותעסוקה. אלה ישולבו בחלק מחזיתות הבניינים, ובמבנה שיוקם במרכז התוכנית, הכולל שלוש קומות למסחר, תעסוקה וציבור, שמעליהן קומות מגורים. כמו כן, כוללת התוכנית כ-13 דונם לשטחים פתוחים.

 

עוד בתחום ההתחדשות העירונית, הוותמ"ל אישרה להפקדה באפריל 2023 תוכנית התחדשות במתחם מבוא בנימין בעיר (תמל/ 2026). התוכנית היא על שטח כולל של 54 דונם, וממוקמת בשכונת בני ישראל - בסמוך לכניסה הצפונית לעיר, בין שדרות גת לשדרות לכיש. התוכנית כוללת הקמת 993 יחידות דיור במבנים של שש עד 25 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור בתוכנית, 373 יוקצו לדירות קטנות. בנוסף ליחידות דיור, התוכנית כוללת שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של 2,600 מ"ר, שישולבו בקומות התחתונות של המבנים שיוקמו לאורך שדרות גת. כמו כן, התוכנית כוללת כ-12 דונם למוסדות חינוך, קהילה ובתי כנסת. וכ-8 דונמים לשטחים פתוחים.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 22/08/2025 01:15
    הגב לתגובה זו
    עיר שכן בונה ובונה אבל אין תעסוקה פני ובילוי עיר שהולכת ומתחרדת
  • 1.
    חיים 27/03/2024 14:02
    הגב לתגובה זו
    מקומות עבודה רבים ומגוונים , ליברליות , חינוך מעולה כולל אקדמיה . תרבות ספורט ופנאי . תנועות נוער לערכים ואהבת הארץ .
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.