אילון מאסק
צילום: טוויטר

טסלה נסחרת בירידות שערים - מה מאסק אמר הפעם בראיון?

"אני לא יכול להרשות לעצמי להתבזבז ולא לעשות את העבודה שלי", אמר היזם. "אני עובד 16 שעות ביום וזה נורמלי עבורי"; טסלה ירדה מתחילת השנה ב-30% ובוול-סטריט חוששים
אדיר בן עמי | (6)

מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC ממשיכה במגמה השלילית, כאשר ההערות האחרונות של המנכ"ל אילון מאסק בנוגע לסמים ולרכבים לא ממש עזרו למניה. המיליארדר התראיים ל-CNN והגיב על החששות בנוגע לשימוש בסמים ועל טסלה.

היזם הסביר בראיון כי הוא לוקח רק סם שנקרא קטמין, סם הנחשב פופולרי לרוב בקרב צרכני הסמים הפסיכדליים. לפי מאסק, הסם נלקח בהתאם למרשם שקיבל והוא עוזר לו להתמודד עם דיכאון. "אני לא יכול להרשות לעצמי להתבזבז ולא לעשות את העבודה שלי", אמר מאסק. "אני עובד 16 שעות ביום וזה נורמלי עבורי". מאסק ידוע בלוח הזמנים הצפוף שלו, שעות העבודה הרבות והחוסר בשינה שככל הנראה עזרו לו להגיע לאיפה שהוא נמצא היום.  

עוד הוסיף המיליארדר: "מנקודת המבט של וול-סטריט, מה שחשוב זה הביצוע. מנקודת המבט של המשקיעים, אם יש משהו שאני לוקח ועוזר לי אני צריך להמשיך לקחת אותו". מאסק הגיב בעצם לדיווחים של הוול סטריט ג'ונרל מוקדם יותר השנה כי הוא משתמש בסמים לא חוקיים. היזם דחה את הטענות ואמר שהוא עובר בקביעות בדיקות סמים. 

מניית טסלה ירדה מתחילת השנה כבר 30% וגם לזה מאסק מיהר להתייחס: "המניות עולות ויורדות, מה שחשוב באמת זה שאנחנו מייצרים ומספקים מוצרים מעולים", אמר. "הסייברטראק של טסלה הוא מוצר מיוחד ומודל Y הייתה המכונית הנמכרת ביותר בעולם ברכבים מונעי דלק וחשמליים ב-2023". 

בנוגע לרכב הספורט החדש של החברה, הרודסטר, היזם ציין כי טסלה משתפת פעולה עם SpaceX על מנת שהרכב יכיל טכנולוגיות המשמשות טילים. "הרכב יגיע מ-0 ל-60 תוך פחות משנייה אחת", אמר.

מאסק דיבר גם על כך שטסלה שווה כמו שאר תעשיית הרכב העולמית גם יחד. השווי של טסלה גבר על הערכת השווי המשולבת של יצרניות הרכב מספר פעמים, כאשר הפעם הראשונה הייתה בשנת 2021. עם זאת, השווי המשולב כיום של יצרניות הרכב נאמד ב-900 מיליארד דולר, בעוד זה של טסלה עומד על 545 מיליארד דולר. כיום, טסלה שווה בערך פי 1.6 מטויטה. לפני כשנה זה היה יותר מפי שלוש.

עוד הוסיף היזם כי לסייברטארק היו יותר ממיליון הזמנות. נתון מרשים, אבל כבר מ-2020 דובר על כך שיש מאות אלפי הזמנות לטנדר החשמלי של טסלה. מה שמעניין את המשקיעים הוא הקצב בו ההזמנות מומרות לרכישות ומסירות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בראיון ב-CNN ניסה המראיין להוציא ממאסק תגובה בנוגע להסחות הדעת הרבות שלו, כאשר היזם ממשיך לצאת במיזמים חדשים ונותן הרגשה למשקיעים כי הוא יותר מדי מפוזר ולא מצליח להתמקד ולהוביל את טסלה לאן שהיא יכולה להגיע. עם זאת, גם פה מאסק התחמק ולא סיפק מידע חדש. הבעיה הזו עולה שוב ושוב כאשר מניית טסלה מציגה ביצועים גרועים, אבל נשכחת כאשר מניית החברה שוברת שיאים. 

 

החששות בוול-סטריט

האירועים הרבים בטסלה גרמו לחששות בקרב האנליסטים והמשקיעים, כאשר לפי הערכות וולס פארגו, המסירות צפויות להיפגע היות וההשפעה של הורדות המחירים על הביקוש פוחתת. בחברת השירותים הפיננסיים צופים מסירות של 1.8 מיליון רכבים ב-2024, כלומר ללא שינוי כמעט מ-2023 ולא צופה גידול במסירות ב-2025. באשר למכירות, בוולס פארגו צופים לשנת 2024 ו-2025 מכירות של 91 מיליארד ו-96 מיליארד דולר בהתאמה. כאשר התחזיות הקודמות עמדו על 102 מיליארד ו-118 מיליארד דולר בהתאמה והקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 110 ו-131 מיליארד דולר. טסלה סיימה את שנת 2023 עם מכירות של 97 מיליארד דולר.

בנוגע לרווח למניה, החברה צופה רווח של 2 דולר, ירידה מ-2.4 דולר למניה. הקונצנזוס עומד על רווח למניה של 3.03 דולר. טסלה הרוויחה 3.12 דולר למניה בשנת 2023. לשנת 2025 וולס פארגו צופים רווח למניה של 1.9 דולר. הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 4.16 דולר. 

בוול-סטריט צופים שטסלה תספק 2.1 מיליון רכבים ב-2024, כאשר לפני מספר חודשים הנתון עמד על 2.3 מיליון יחידות. ככל שתחזית המסירות ירדה, כך גם תחזית הרווחים. בוול-סטריט צופים רווח למניה של כ-3 דולר בשנת 2024, לפני מספר חודשים הרווח עמד על 4 דולר, גבוה ב-33%. 

גם במורגן סטנלי חתכו לאחרונה את מחיר היעד והתחזיות: "שנה מאתגרת לכלי הרכב  החשמליים, הביקוש ממשיך להאט למרות הפחתת המחירים המתמשכת", כתב אדם גו'נאס ממורגן סטנלי. האנליסט מכנה את מערך המוצרים של טסלה "מיושן יחסית" בהשוואה לשוק הסיני ומציין כי כלי הרכב ההיברידיים מהווים איום יותר גדול ממה שחשבו תחילה. 

כתוצאה מכך, במורגן סטנלי חתכו את הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 2.86 דולר למניה. ג'ונאס מצפה כי טסלה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים בשנת 2024, גבוה ב-10% מ-1.8 מיליון היחידות שנמסרו בשנה שעברה, אך מתחת לקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים. מחיר היעד החדש של האנליסט למניית החברה עומד על 320 דולר, לעומת 345 דולר לפני כן. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שחף 19/03/2024 21:59
    הגב לתגובה זו
    מכונית חשמלית זה כאב ראש ולאט לאט נשארות רק מעט גדולות .
  • 4.
    החיים 19/03/2024 20:33
    הגב לתגובה זו
    עד אז אני אחכה בסבלנות
  • א.ש 19/03/2024 22:56
    הגב לתגובה זו
    אז נראלי שאף אחד לא יעדכן אותך טסלה רק התחילה להרוויח מכול הטכנולוגיה שאינה רכב 160 לטסלה אולי לא יחזור הרבה זמן 20 דולר למניה אולי אם כלכלת ארה"ב תקרוס או שביידן יחליט להרחים את טסלה
  • 3.
    ג'אנקי לבן רשע 19/03/2024 19:08
    הגב לתגובה זו
    מתעוות ונשחק.
  • 2.
    חיים 19/03/2024 18:59
    הגב לתגובה זו
    כבר יש מי שצופה שהמניה תרד ל44 דולר...
  • 1.
    מוטי 19/03/2024 18:58
    הגב לתגובה זו
    יש לפחות 60 מותגי רכב סינים שכניראה בבעלות הממשל הסיני.אם הם רוצים הם יכולים ללחוץ על כפתור ומכונית סינית תעשה תאונה ותחסל את מי שהם רק רוצים או שהסוללה שלה תעלה באש בזמן שהדלתות נעולות בלי אפשרות לפתוח.הסינים כבר קנו את כל אפריקה ושולטים בפוליטיקאים שם.הסינים הם החברים הכי טובים של אירן ורוסיה.למה אנשים קונים מכוניות סיניות?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.