אילון מאסק
צילום: טוויטר

טסלה נסחרת בירידות שערים - מה מאסק אמר הפעם בראיון?

"אני לא יכול להרשות לעצמי להתבזבז ולא לעשות את העבודה שלי", אמר היזם. "אני עובד 16 שעות ביום וזה נורמלי עבורי"; טסלה ירדה מתחילת השנה ב-30% ובוול-סטריט חוששים
אדיר בן עמי | (6)

מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC ממשיכה במגמה השלילית, כאשר ההערות האחרונות של המנכ"ל אילון מאסק בנוגע לסמים ולרכבים לא ממש עזרו למניה. המיליארדר התראיים ל-CNN והגיב על החששות בנוגע לשימוש בסמים ועל טסלה.

היזם הסביר בראיון כי הוא לוקח רק סם שנקרא קטמין, סם הנחשב פופולרי לרוב בקרב צרכני הסמים הפסיכדליים. לפי מאסק, הסם נלקח בהתאם למרשם שקיבל והוא עוזר לו להתמודד עם דיכאון. "אני לא יכול להרשות לעצמי להתבזבז ולא לעשות את העבודה שלי", אמר מאסק. "אני עובד 16 שעות ביום וזה נורמלי עבורי". מאסק ידוע בלוח הזמנים הצפוף שלו, שעות העבודה הרבות והחוסר בשינה שככל הנראה עזרו לו להגיע לאיפה שהוא נמצא היום.  

עוד הוסיף המיליארדר: "מנקודת המבט של וול-סטריט, מה שחשוב זה הביצוע. מנקודת המבט של המשקיעים, אם יש משהו שאני לוקח ועוזר לי אני צריך להמשיך לקחת אותו". מאסק הגיב בעצם לדיווחים של הוול סטריט ג'ונרל מוקדם יותר השנה כי הוא משתמש בסמים לא חוקיים. היזם דחה את הטענות ואמר שהוא עובר בקביעות בדיקות סמים. 

מניית טסלה ירדה מתחילת השנה כבר 30% וגם לזה מאסק מיהר להתייחס: "המניות עולות ויורדות, מה שחשוב באמת זה שאנחנו מייצרים ומספקים מוצרים מעולים", אמר. "הסייברטראק של טסלה הוא מוצר מיוחד ומודל Y הייתה המכונית הנמכרת ביותר בעולם ברכבים מונעי דלק וחשמליים ב-2023". 

בנוגע לרכב הספורט החדש של החברה, הרודסטר, היזם ציין כי טסלה משתפת פעולה עם SpaceX על מנת שהרכב יכיל טכנולוגיות המשמשות טילים. "הרכב יגיע מ-0 ל-60 תוך פחות משנייה אחת", אמר.

מאסק דיבר גם על כך שטסלה שווה כמו שאר תעשיית הרכב העולמית גם יחד. השווי של טסלה גבר על הערכת השווי המשולבת של יצרניות הרכב מספר פעמים, כאשר הפעם הראשונה הייתה בשנת 2021. עם זאת, השווי המשולב כיום של יצרניות הרכב נאמד ב-900 מיליארד דולר, בעוד זה של טסלה עומד על 545 מיליארד דולר. כיום, טסלה שווה בערך פי 1.6 מטויטה. לפני כשנה זה היה יותר מפי שלוש.

עוד הוסיף היזם כי לסייברטארק היו יותר ממיליון הזמנות. נתון מרשים, אבל כבר מ-2020 דובר על כך שיש מאות אלפי הזמנות לטנדר החשמלי של טסלה. מה שמעניין את המשקיעים הוא הקצב בו ההזמנות מומרות לרכישות ומסירות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בראיון ב-CNN ניסה המראיין להוציא ממאסק תגובה בנוגע להסחות הדעת הרבות שלו, כאשר היזם ממשיך לצאת במיזמים חדשים ונותן הרגשה למשקיעים כי הוא יותר מדי מפוזר ולא מצליח להתמקד ולהוביל את טסלה לאן שהיא יכולה להגיע. עם זאת, גם פה מאסק התחמק ולא סיפק מידע חדש. הבעיה הזו עולה שוב ושוב כאשר מניית טסלה מציגה ביצועים גרועים, אבל נשכחת כאשר מניית החברה שוברת שיאים. 

 

החששות בוול-סטריט

האירועים הרבים בטסלה גרמו לחששות בקרב האנליסטים והמשקיעים, כאשר לפי הערכות וולס פארגו, המסירות צפויות להיפגע היות וההשפעה של הורדות המחירים על הביקוש פוחתת. בחברת השירותים הפיננסיים צופים מסירות של 1.8 מיליון רכבים ב-2024, כלומר ללא שינוי כמעט מ-2023 ולא צופה גידול במסירות ב-2025. באשר למכירות, בוולס פארגו צופים לשנת 2024 ו-2025 מכירות של 91 מיליארד ו-96 מיליארד דולר בהתאמה. כאשר התחזיות הקודמות עמדו על 102 מיליארד ו-118 מיליארד דולר בהתאמה והקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 110 ו-131 מיליארד דולר. טסלה סיימה את שנת 2023 עם מכירות של 97 מיליארד דולר.

בנוגע לרווח למניה, החברה צופה רווח של 2 דולר, ירידה מ-2.4 דולר למניה. הקונצנזוס עומד על רווח למניה של 3.03 דולר. טסלה הרוויחה 3.12 דולר למניה בשנת 2023. לשנת 2025 וולס פארגו צופים רווח למניה של 1.9 דולר. הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 4.16 דולר. 

בוול-סטריט צופים שטסלה תספק 2.1 מיליון רכבים ב-2024, כאשר לפני מספר חודשים הנתון עמד על 2.3 מיליון יחידות. ככל שתחזית המסירות ירדה, כך גם תחזית הרווחים. בוול-סטריט צופים רווח למניה של כ-3 דולר בשנת 2024, לפני מספר חודשים הרווח עמד על 4 דולר, גבוה ב-33%. 

גם במורגן סטנלי חתכו לאחרונה את מחיר היעד והתחזיות: "שנה מאתגרת לכלי הרכב  החשמליים, הביקוש ממשיך להאט למרות הפחתת המחירים המתמשכת", כתב אדם גו'נאס ממורגן סטנלי. האנליסט מכנה את מערך המוצרים של טסלה "מיושן יחסית" בהשוואה לשוק הסיני ומציין כי כלי הרכב ההיברידיים מהווים איום יותר גדול ממה שחשבו תחילה. 

כתוצאה מכך, במורגן סטנלי חתכו את הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 2.86 דולר למניה. ג'ונאס מצפה כי טסלה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים בשנת 2024, גבוה ב-10% מ-1.8 מיליון היחידות שנמסרו בשנה שעברה, אך מתחת לקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים. מחיר היעד החדש של האנליסט למניית החברה עומד על 320 דולר, לעומת 345 דולר לפני כן. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שחף 19/03/2024 21:59
    הגב לתגובה זו
    מכונית חשמלית זה כאב ראש ולאט לאט נשארות רק מעט גדולות .
  • 4.
    החיים 19/03/2024 20:33
    הגב לתגובה זו
    עד אז אני אחכה בסבלנות
  • א.ש 19/03/2024 22:56
    הגב לתגובה זו
    אז נראלי שאף אחד לא יעדכן אותך טסלה רק התחילה להרוויח מכול הטכנולוגיה שאינה רכב 160 לטסלה אולי לא יחזור הרבה זמן 20 דולר למניה אולי אם כלכלת ארה"ב תקרוס או שביידן יחליט להרחים את טסלה
  • 3.
    ג'אנקי לבן רשע 19/03/2024 19:08
    הגב לתגובה זו
    מתעוות ונשחק.
  • 2.
    חיים 19/03/2024 18:59
    הגב לתגובה זו
    כבר יש מי שצופה שהמניה תרד ל44 דולר...
  • 1.
    מוטי 19/03/2024 18:58
    הגב לתגובה זו
    יש לפחות 60 מותגי רכב סינים שכניראה בבעלות הממשל הסיני.אם הם רוצים הם יכולים ללחוץ על כפתור ומכונית סינית תעשה תאונה ותחסל את מי שהם רק רוצים או שהסוללה שלה תעלה באש בזמן שהדלתות נעולות בלי אפשרות לפתוח.הסינים כבר קנו את כל אפריקה ושולטים בפוליטיקאים שם.הסינים הם החברים הכי טובים של אירן ורוסיה.למה אנשים קונים מכוניות סיניות?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.