שיאומי רכב חשמלי
צילום: טוויטר

האם לקנות רכב חשמלי? אל תאמינו למה שמספרים לכם

עמית בר | (47)

תחום הרכבים החשמליים מקבל מכה קשה. משרד האוצר ורשות המסים פרסמו תזכיר חוק להטלת מס נסועה לרכב חשמלי ופלאג-אין. זה אמור להיכנס לתוקף ב-2026, אבל אם יהיה חוק, יהיה בקלות ניתן לשנות את תחולתו ל-2025 ומעבר לכך והחשוב ביותר - מדובר במס גדול על המשתמשים ברכבים חשמליים. מס נסועה עלול להוביל לחוסר כדאיות רכישת רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין.

הממשלה לא יכולה מצד אחד לטעון לרצונה ונחישותה להגיע לשיעורים מאוד גבוהים של חדירת רכבים חשמליים (90% בשנת 2030) ומצד שני להקשות על ציבור הרוכשים. יש מחיר גם לאוויר נקי ולשימוש באנרגיה ירוקה ואם הממשלה רוצה לתדעף את זה - המחיר צריך להיות בהתאם. רכב חשמלי אמור להיות כלכלי יותר מרכב על בנזין, אבל המשוואה משתנה בעקבות מס הנסועה.

חישבנו לאחרונה את המשמעות של מס נסועה על כדאיות רכישת רכב חשמלי. העלות החודשית הממוצעת עשויה להגיע ל-200 שקל.  באוצר מנסים ללכת בין הטיפות ומתחבאים מאחורי התחברוה הציבורית. הם טוענים שהמס הזה נועד לגרום לאנשים לנסוע בתחבורה ציבורית. רגע, יש תחבורה ציבורית בשבת? ובכלל - יש תחבורה ציבורית מספקת בארץ? התשובה לשתי השאלות היא לא. באוצר פשוט רוצים כסף. הם מבינים שמעבר מרכבים על בנזין לרכבים חשמליים פוגע בהכנסות שלהם - המסים על דלק הם מאוד גדולים והם צריכים פיצוי על כך דרך מיסוי על נסיעה בשימוש ברכבים חשמליים ופלאג-אין. 

"מטרתו של תזכיר הפחתת הגודש ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית, שיקבע מיסוי בגין הנסועה השוטפת של רכבים חשמליים ופלאג-אין ורכבים שאינם מונעים על ידי בנזין וסולר", כותבים באוצר וממשיכים - "ברמה דומה למס הבלו שמוטל על בנזין וסולר ובהפחתת התועלות הסביבתיות של הרכבים החשמליים כמו הפחתת זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש. הצעת החוק קובעת כי החל משנת 2026 יוטל מס של 15 שקל לכל 100 ק"מ על רכבים אלה. חבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה שתעשה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב, גביית המס תתבצע על ידי רשות המסים". 

 

לצד מס הנסועה, רשות המסים ומשרד האוצר מקדמים מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים עבור השנים 2027-2025  - "מטרת המתווה היא לשמר את התמריץ שקיים היום לקניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין מזהמים באמצעות מתן הטבה משמעותית במס קניה". אבל ההסבר הזו לא נכון. מדובר על שינוי מתווה, אבל בסוף הדרך ומדובר על שנים בודדות מס הקנייה יגיע לרף העליון, זה פשוט ניסיון להשתיק את הביקורת שאמורה לקום. 

באוצר טוענים כי צעד זה מהווה כלי משמעותי בהתמודדות הממשלה עם החמרת הגודש בכבישים בישראל, שהנו מהגבוהים ב-OECD - "מעבר לכורח התחבורתי, מס הנסועה הינו אחד מצעדי הממשלה העיקריים להתמודדות עם הגירעון הפיסקלי המבני שהוחמר בעקבות מלחמת ה-7.10. חיוניות חקיקת החוק הועצמה עוד יותר לאור הורדת דירוג אשראי ישראל והחשיבות בנקיטת צעדים שיגבירו את האמינות והיציבות הפיננסית של ישראל ושיתרמו להורדת היחס חוב-תוצר.

אפשרות אחרת למסות רכבים חשמליים היתה דרך מס טעינה. מיסוי לפי היקף טעינת הסוללות. לכאורה אין הבדל בין מס נסועה למס טעינה - מה זה משנה אם ממסים את בעל הרכב לפי קילומטראז' או לפי טעינה, אלא שבפועל מדובר על שינוי גדול עם משמעות סביבתית. הטעינה דרך המטענים תזהה את הרכב, את משך הטעינה, ושעת הטעינה ותוכל בהינתן תעריפים שונים לשעות על פני היום לעודד שימוש בשעות שאין בהן עומס. זה אומר שניתן יהיה להוזיל את העלות, אם השימוש יהיה בלילה, ומכאן שיש הבדל בין מס הטעינה למס הנסועה שלא מתחשב בזמן הנסיעה. מס הטעינה היה אמור להיות בסכום נמוך יותר, אבל הוא ירד, בשלב זה מהפרק. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

מה זה מס נסועה וכמה תשלמו כל חודש?

מס נסועה הוא מס המוטל בהתאם למרחק שנוסעים ברחב. המס הזה נשקל במקומות שונים בעולם כמו מדינות מסוימות בארה"ב ובברטיניה.  בארץ כאמור מדובר על 15 שקל ל-100 קילומטר. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש, כלומר 2,400 שקל בשנה. אם אתם נוסעים יותר תקבלו הוצאות כמובן גדולות יותר. 

זה אולי יכול להיראות סכום קטן, אבל זה סכום משמעותי שיכול בהחלט לגרום לרוכשים להימנע מרכישת רכב חשמלי וכל זה שיש עדיין סימני שאלה בקשר לרכבים חשמליים - סכום הביטוח העתידי לא ברור וגם הבלאי על הסוללה לא ידוע. גם ככה אנשים שרוכשים רכב חשמלי נמצאים באי וודאות וסיכון בשל הבתוליות של התחום, והסכום של מס הנסועה רק יקשה על ההחלטה שלהם. 

 

במשרד האנרגיה הציגו יעד שעד 2030 מעל 90% מהרכבים יהיו על חשמל, בעוד שכיום זה מתחת ל-20%. מס נסועה יפגע ביעד הזה.

 

מה עדיף כלכלית - רכב חשמלי או רכב בנזין?

עשינו את הבדיקה הזו לאחרונה, המספרים לא השתנו. בחרנו ברכב משפחתי קלאסי מסוג מאזדה 3 - עלות המחירון עומדת על כ-145 אלף שקל, שקל כאשר צריכת הדלק עפ"י היצרן מסתכמת בכ-13.8 ק"מ לליטר אם כי מבחני שטח מצביעים על צריכה של 10.5 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק שעומד על 51 ליטר מצביע על עלות של כ-340 שקלים בממוצע למרחק נסיעה של 530 ק"מ. מדובר כמובן בעלות בסיסית של הנסיעה אליה יש להוסיף את עלויות הביטוח השונות לפי בחירת המבטח.

 

רכב משפחתי נוסף המונע במנוע בנזין הוא הסקודה אוקטביה עם מחיר מחירון של 147

שקל. צריכת הדלק שלו עפ"י היצרן מסתכמת בכ-17.8 ק"מ לליטר אם כי מבחני שטח מצביעים על צריכה של 14.4 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק דומה לזה של המאזדה 3 ומסתכם ב-50 ליטר, מה שמצביע גם כן על עלות תדלוק ממוצעת של כ-340 שקלים אם כי למרחק נסיעה של כ-720 ק"מ, כ-36% יותר מהמאזדה 3.

 

טסלה מודל 3 נמכרת במעל 210 אלף שקל. טווח הנסיעה נמוך יותר ומסתכם בכ-490 ק"מ. טעינת הרכב תעלה לכם סביב ה-40-50 שקלים. ג'ילי גיאומטרי עולה כ-150 אלף שקל, טווח נסיעה של 350 ק"מ. טעינת הג'ילי נעה סביב 50-60 שקל לטעינה. במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים. צריך לדעת שיש בריחה של אנרגיה. לא כל הטעינה באמת הולכת לטעינת הסוללה. מדובר כנראה על סדרי גודל של 20%.  במילים אחרות, ברכב משפחתי מדובר כנראה על 12-13 אגורות לקילומטר. מס נסועה יעלה את העלות ל-27-28 אגורות, כשברכבים על בנזין זה מ-45 וע 70 אגורות. 

 

לכאורה ברכב משפחתי ממוצע עם נסיעה של 12-15 אלף קילומטר בשנה יש חיסכון של כ-3,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין.אבל זה לא סוף ההשוואה.  הטיפול השנתי, הטסט והאגרה זולים ברכב חשמלי מאשר רכב בנזין. מדובר על חיסכון של כ-2,000 שקל בשנה. זה מביא אותנו לחיסכון שנתי של 5,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין. בבדיקה קודמת שעשינו (לפני התייחסות למס נסועה שתיכנס לתוקף ב-2026, אבל צריכה להיות בחשבון על ידי רוכשי רכבים כעת) הפערים היו 12 אלף שקל ומעלה.

תגובות לכתבה(47):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 33.
    לבן 10/03/2024 10:16
    הגב לתגובה זו
    כמה אנחנו טפשים. הרבה תגובות מאנשים שאינם מבינים דבר וחצי דבר. רכבי הבעירה הפנימית( בנזין) עוברים מהעולם. יש מלחמה על הכסף הגדול של התעשייה סביבה.
  • 32.
    רכבי סולר יותר חסכוניים מבנזין (ל"ת)
    משה 10/03/2024 08:14
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    אא 10/03/2024 06:19
    הגב לתגובה זו
    אגנדה 2030 בפתח, אזאל דאגה, לא תהיה לנו ברירה
  • 30.
    תמיד הנהגים בארץ היו פרה חולבת ! מה השתנה עכשיו? (ל"ת)
    חיישראל 10/03/2024 01:51
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    ניר 09/03/2024 19:52
    הגב לתגובה זו
    ייצור הסוללה, ייצור החשמל להטענה וקבירת הסוללה מזהמים יותר מרכב בנזין. ולמה שנוסעים הרכב חשמלי ייהנו מפטור ממס בלו?
  • אא 10/03/2024 06:20
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק לך מע"מ, מס ישיר, מס קנייה, ביטוח לאומי ומס בריאות. בקרוב יחיסו אותך מס על האויר שאתה נושם. הרבי בסוף הוא שייך לכולנו ואתה פולט פחמן
  • סטש 09/03/2024 20:43
    הגב לתגובה זו
    חשמל מיוצר באמצעים סולריים, הסוללות מחזירות 500,000 ק״מ לפחות וגם אז אפשר למחזר אותן, וכבר הוכח שייצור הסוללה לא מזהם משמעותית מייצור נפט לדוגמא. בכך מקרה, לאורך חיי רכב חשמלי, העלויות והזיהום קטנים בהרבה.
  • 28.
    תשכחו מההבטחות 09/03/2024 18:59
    הגב לתגובה זו
    אין רכבת לאילת אז יהיו כבישים לרכב חשמלי ב 90% כששחיקת הכבישים גבוהה יותר
  • 27.
    כתב מטומטם 09/03/2024 17:29
    הגב לתגובה זו
    תיסעו בתחב"צ ולא יהיה לכם מס נסועה - ולכולם לא יהיו פקקי תנועה.
  • 26.
    בושה!!!!!!!!!!!!!!!! 09/03/2024 17:22
    הגב לתגובה זו
    תתביישו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 25.
    לא התייחסת להיברידי, ולא לתחזוקה שוטפת- מוסך וכו. (ל"ת)
    דני 09/03/2024 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    Lora 09/03/2024 09:08
    הגב לתגובה זו
    לללללא לגעת ברכב חשמלי!!! בממוצע שכנים שלי מספרים שרכשו...וטעו. מחשבים כל הפעלת מזגן . חימום..30%סוללה.. הנסיעה ארוכה אורכת ש ע ו ת נוספות להמתנת טעינה.. אז תודה על החרא הזה ממשיכה בנזין
  • 23.
    מה עם החלפת בטריה אחרי 7 שנים? .. המחיר אסטרונומי (ל"ת)
    שחרזדה 08/03/2024 19:43
    הגב לתגובה זו
  • רשום בכתבה. עלות של 6,000 שח לחודש. (ל"ת)
    דני 09/03/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    בהתייחס 08/03/2024 16:30
    הגב לתגובה זו
    ממשלות הולכות תמיד על מיסוי של מה שהאזרחים רצים אחריו וכך הזול יחסית מתייקר יותר ויותר והופך למיצרך לעשירים
  • 21.
    עם מזגן או בלי? ימי עבודה כשהרכב במוסך (ל"ת)
    ארנון 08/03/2024 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    הביטוח המקיף ברכבים חשמליים עלה השנה ב150% בממוצע! 08/03/2024 15:05
    הגב לתגובה זו
    הביטוח המקיף ברכבים חשמליים עלה השנה ב150% בממוצע!!! זה ובתוספת המס הופך את הרכב החשמלי ללא כדאי כלל. ועוד לא לקחנו בחשבון את חרדת הטווח
  • 19.
    חומי 08/03/2024 14:53
    הגב לתגובה זו
    אני בעלים של טסלה, נוסע בשנה 35,000 ק"מ, לאחר 3 שנים חוסך 60,000 ש"ח. בקיצור תמשיכו לנסוע על רכבים מפגרים שנוסעים על אש ואנ אמשיך להיות מרכב על מדהים.
  • שאבי 09/03/2024 19:11
    הגב לתגובה זו
    אין תקלות.
  • הכל לעת עתה 09/03/2024 19:01
    הגב לתגובה זו
    מקום לחשמליות ולא חשמל לטעינתן
  • ומה יקרה 08/03/2024 16:31
    הגב לתגובה זו
    כי אין חשמל לטעינה?
  • 18.
    אא 08/03/2024 14:52
    הגב לתגובה זו
    לעומת סתם מס כמו מס הנסיעה שמעודד זיהום וגורם למקבלי החלטות להראות כעושקי הציבור..!
  • 17.
    הלך הפטור מטסט 08/03/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
    כי צריך להגיע רק על מנת לרשום את הקילומטרז. ככה אני מעריך.
  • 16.
    בן 08/03/2024 14:23
    הגב לתגובה זו
    הרי מה הרעיון ברכ חשמלי אם לא בתרומתו הגדולה לשיפור איכות האוויר? זה תואם ביחס ישיר להורדת התמותה והמחלות שקשורות בזיהום אוויר. ממשלה גרועה שעושה הכל הפוך. למה שלא תמסו גם את הלא מעשנים? שהרי לא פייר שהמעשנים משלמים מס כה גבוה על רכישת סיגריות.. פשוט שר אוצר כושל וגם טיפש בממשלה הגרועה בתולדות המדינה
  • אא 10/03/2024 06:23
    הגב לתגובה זו
    ממתי איזה ממשלה פה דאגה לאזרחים? במלחת יום כיפור? ב7 באוקטובר? בקורונה? ביוקר המחייה. תתעורר...
  • 15.
    איתי 08/03/2024 14:16
    הגב לתגובה זו
    אני משלם מב בלו על הדלק. רכב חשמלי נהנה מאותם תשתיות בחינם.
  • 14.
    ילדי ישראל 08/03/2024 14:03
    הגב לתגובה זו
    רכב חדש מאבד מערכו 15,000 ש"ח + ביטוח מקיף 5000 ש"ח 20,000 ש"ח לפני חשמל או דלק .מי שנוסע יותר מ30,000 ק"מ בחודש ויש לו מטען בבית כדאי להתעסק עם רכב חשמלי .
  • דני 09/03/2024 13:36
    הגב לתגובה זו
    ושניהם צריכים ביטוח. אז מה אתה רוצה להגיד ? שנקנה רכב משומש ?
  • 30,000 ק"מ בשנה (ל"ת)
    ילדי ישראל 09/03/2024 07:04
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    תדלוק דלק 3 דקות פעמיים בחודש גג. חשמלי - לך תמצא עמדה (ל"ת)
    שעות של חיפוש והמתנה 08/03/2024 13:16
    הגב לתגובה זו
  • תתקין בבית ולא תהיה לך בעיה (ל"ת)
    גדי 24/07/2024 09:14
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    כולכם מפספסים. דיזל! הכי משתלם. וגם מזהם היום הרבה פחות (ל"ת)
    ליאור 08/03/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ידע 08/03/2024 12:03
    הגב לתגובה זו
    תודה רבהכתבה מעניינת ומעשירה. החכמתי
  • 10.
    הישראלים יעצרו את הספידומטר, האוצר יוכל לגבות כסף קטן (ל"ת)
    חזי 08/03/2024 11:46
    הגב לתגובה זו
  • חחחח....פתאום כולם נוסעים 2000 קמ בשנה.... (ל"ת)
    א 08/03/2024 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    עידן, חיפה 08/03/2024 11:39
    הגב לתגובה זו
    זה הפרש של 1200 שקל לשנה מההפרש שלכם (על 15,000 קמ). דבר שהוא כן נכון - אצלי באיוניק 5 החשמלית, עלות ק"מ היא אכן 12 אגורות.
  • 8.
    היברידי הפתרון הנכון בשלב זה (ל"ת)
    א-ב 08/03/2024 11:32
    הגב לתגובה זו
  • ניר 31/05/2024 20:16
    הגב לתגובה זו
    המס על החשמלי יהיה גם על ההיברידי לכן מי שקונה היברידי אכל אותה הכי הרבה. גם בנזין וגם מס על כל ק"מ. מי שקונה היברידי זה כמו מישהו שלא יודע להחליט ובוחר משהו באמצע שזה הכי גרוע שיש
  • 7.
    מויז 08/03/2024 11:32
    הגב לתגובה זו
    בסוף כל משפט שאתם אומרים בעברית יושב ערבי עם נרגילה אפילו אם זה מתחיל בסיביר או בהוליווד עם הבה נגילה אמרתי לו ביידיש היא שופטת בינינו בתוך בועת שתיקתה שוב נתקלות עינינו.
  • אני מקווה שאתה לא נוהג במצבך. (ל"ת)
    דני 09/03/2024 13:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נעבור לימי הביניים סוסים ועגלות זה הפתרון לעושק (ל"ת)
    רון 08/03/2024 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מדינת חלם... (ל"ת)
    ישרוליק 08/03/2024 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ה עם רכב היברידי ? יש מס נסועה? נחשב חשמלי? 08/03/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    ה עם רכב היברידי ? יש מס נסועה? נחשב חשמלי?
  • 3.
    אם כי נכונה… בחישוב עלויות התידלוק בבנזין מול חשמל 08/03/2024 11:01
    הגב לתגובה זו
    אם כי נכונה… בחישוב עלויות התידלוק בבנזין מול חשמל, מה הרלוונטיות של גודל מיכל הדלק? הנתון הרלוונטי הוא מרחק הנסיעה לליטר דלק
  • 2.
    א-ו: סעו בתחב"צ, יא בכיינים. ורק בשבת בגרוטאה שלכם. (ל"ת)
    סר האוצר 08/03/2024 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מגיב 08/03/2024 10:58
    הגב לתגובה זו
    כתבת שהפחת של הסוללה הוא 5-7 אלש בשנה, המחירים של הסוללות רק צונחים, האיכות עולה, בטעינה ביתית אפשר להטעין בלילה ועם מונה חכם לעבור ספק חשמל לחברות שנותנות 20% הנחה על צריכה בלילה, בקיצור- לא מדוייק בעליל
  • זו לא הנקודה 08/03/2024 14:36
    הגב לתגובה זו
    כשירצה למכור הטכנולוגיה עלולה להיות במקום כזה שלא יהיה ביקוש לרכב שלו (אלה אם מדובר בטסלה). זה לא המצב ברכב בנזין שנקנה היום.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.