אפל
צילום: unsplash

אפל ממשיכה במגמה השלילית - באפט ימשיך למכור מניות?

ברקשייר האת'ווי, מהווה המשקיעה השנייה בגודלה באפל עם נתח של 5.9% ומכרה לאחרונה כ-10 מיליון מניות אפל או כ-1% מהמניות שברשותה; ברקשייר צפויה לחשוף את החזקותיה שוב בחודש מאי
אדיר בן עמי | (1)

מניית ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE נסחרת ברמה הנמוכה ביותר מזה ארבעה חודשים, לאחר שהתמודדה וממשיכה להתמודד עם שורה של אתגרים. בוול-סטריט תוהים האם המגמה השלילית תעודד את באפט BERKSHIRE HATHAWAY B להתחיל לממש רווחים. 

חברת האחזקות של וורן באפט, ברקשייר האת'ווי, מהווה המשקיעה השנייה בגודלה באפל עם נתח של 5.9%, כאשר לפניה נמצאת Vanguard, המחזיקה בנתח של 33% דרך קרנות נאמנות רבות וקרנות הנסחרות בבורסה. לפי הגשת ה-13F האחרונה של ברקשייר, החברה מכרה 10 מיליון מניות אפל או כ-1% מהמניות שברשותה, ברבעון האחרון של 2023. ברקשייר רכשה באותו הזמן מניות של חברות אנרגיה כמו שברון ואוקסיטנדל פטרוליום. 

בהתבסס על מחיר המניה הנוכחי של אפל, שירד בחמישה ימי מסחרי רצופים, הנתח של ברקשייר שווה כעת ל-159 מיליארד דולר. באמצע חודש פברואר, השווי עמד על 167 מיליארד דולר. 

אפל תחת לחץ

מניית אפל, המהווה כמחצית מתיק המניות של ברקשייר, נמצאת תחת לחץ במספר חזיתות. יצרנית האייפון עדיין לא הציגה אסטרטגיה מפורטת בכל הקשור לבינה מלאכותית ודיווחה כי פחות אייפונים נמכרים בשוק הסיני עם ירידה של 24% במכירות בשישה השבועות הראשונים של השנה. לא עזר גם הקנס האחרון בגובה 2 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי בעקבות "כללים פוגעניים של חנות אפליקציות", עליו אפל מתכננת לערער. 

בהחלטה נכתב כי, "הנציבות מצאה שאפל הטילה הגבלות על מפתחי אפליקציות, שמונעות מהם ליידע את משתמשי iOS על שירותי מנוי מוזיקה חלופיים וזולים יותר (מאפל מיוזיק), שזמינים מחוץ לאפליקציה ('הוראות נגד היגוי'). זה לא חוקי לפי חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי".

ענקית הטכנולוגיה גם ביטלה לאחרונה את פרויקט הרכב החשמלי שנמשך כבר עשור וזנחה את אחד הפרויקטים השאפתניים של החברה. על פי הדיווחים, אפל הודיעה ל-2,000 העובדים בהפתעה על סגירת הפרויקט ולא ברור עדיין מה יהיה היקף הפיטורים. 

המהלך הביא להקלה למשקיעי החברה ששלחו את המניה לעליות לאחר הדיווח. ההחלטה לסגור את הפרויקט היא החלטה מורכבת עבור החברה שהשקיעה מיליארדי דולרים בפרויקט שנקרא Project Titan והיה צפוי להכניס את אפל לתעשייה חדשה לגמרי. יצרנית האייפון החלה לעבוד על המכונית בסביבות 2014 וכיוונה לרכב חשמלי אוטונומי לחלוטין, שהיה נראה כמו לימוזינה מבפנים ואיפשר ניווט מונחה קול. עם זאת, הפרויקט נתקל בקשיים כבר מההתחלה ואפל החליפה את ההנהלה והאסטרטגיה של הצוות מספר פעמים.

 

האתגר הבא של אפל?

מניית יצרנית האייפון ירדה השנה כבר ב-11%, בעוד חברותיה לקבוצת שבעת המופלאות זינקו באחוזים דו ספרתיים. 

החשש הבא של המשקיעים הוא האם באפט יתחיל למכור יותר מניות של אפל. "אני יכול לראות אותו מוכר במוקדם או במאוחר", כתב אנליסט Mizuho, דניאל או'רגן. "למעשה, אני לא אתפלא אם הוא מוכר עכשיו". ברקשייר צפויה להגיש את טופס ה-13F, המפרט את החזקותיה, בסביבות ה-15 במאי. האנליסט, יחד עם קולות נוספים בוול-סטריט, סבורים כי באפט "הרוויח המון על המניות שלו" וכי ההחזקה "מרגישה בבעיה" כרגע. התוצאה של מכירת מניות על ידי באפט היא גל של משקיעים פרטיים שילך בעקבותיו ויפיל את מניית אפל. 

קיראו עוד ב"גלובל"

במהלך אסיפת בעלי המניות השנתית של ברקשייר שהתרחשה במאי האחרון, אמר אחד ממנהלי החברה כי אפל היא "עסק יותר טוב מכל עסק שבבעלותנו ואנחנו שמים בו סכום כסף לא מבוטל". 

האירוע הבא לו המשקיעים מחכים הוא ועידת המפתחים העולמית שתתקיים בחודש יוני. בוול-סטריט מקווים לקבל עדכונים בנוגע לבינה מלאכותית ולשדרוג העוזרת הקולית של החברה סירי.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 06/03/2024 09:27
    הגב לתגובה זו
    לדעתי מטא וגוגל,לא המלצה כמובן,גוגל בגלל הערך,מטא בגלל התנודתיות והסיכון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.