דירה נדלן
צילום: שלומי יוסף

"תחום הנדל"ן בסין תחת קשיים משמעותיים"

סופי אלתרמט, כלכלנית בבנק ניהול העושר יוליוס בר: "מחירי הדיור בסין ממשיכים לרדת באופן עקבי כבר יותר משנתיים וחצי, מאז אוגוסט 2021. בהיעדר סימנים משמעותיים להתייצבות הענף, נדרשים צעדי הקלה נוספים"
איציק יצחקי | (1)

בחברת יוליוס בר טוענים כי תחום הנדל"ן בסין ממשיך להתמודד עם קשיים משמעותיים.  לגברי סופי אלתרמט, כלכלנית בבנק ניהול העושר: "תחום הנדל"ן בסין ממשיך להתמודד עם קשיים משמעותיים גם ב-2024. בהיעדר סימנים משמעותיים להתייצבות הענף, נדרשים צעדי הקלה נוספים שיסירו את החסמים הקיימים". 

"הנתונים האחרונים אודות הפעילות הכלכלית בתחום הנדל"ן בסין מצביעים על כך שהירידה במחירי הנכסים נמשכת גם בתחילת 2024", הסבירה. "הירידה משתקפת במדד מחירי הדיור ב-70 הערים הגדולות שפורסמו ע"י הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה. הירידה במחירי הדירות נרשמה ב- 56 מהערים במדגם. יש לציין שמדובר בירידה במספר הערים שחוו הורדת מחירים בהשוואה לחודש דצמבר, שבו נרשמו ירידות במחירי הדירות ב-62 ערים.

"מחירי הדיור בסין ממשיכים לרדת באופן עקבי כבר יותר משנתיים וחצי, מאז אוגוסט 2021. נתונים שבועיים על עסקאות מכירת דירות מצביעים על כך שהחולשה בפעילות הנדל"ן נמשכת גם ב-2024. נתוני מכירות הבתים במדגם של 30 ערים מרכזיות בשבועות הראשונים של השנה, נותרו הרבה מתחת לנתוני המכירות משנים קודמות. בתגובה לפעילות החלשה בתחום הנדל"ן הודיע ​​הבנק העממי של סין (PBoC) על קיצוץ של 25 נקודות בסיס בריבית הפריים על הלוואות לחמש שנים, המשמשת גם לתמחור המשכנתאות, כאשר מדובר בהורדת הריבית הראשונה מאז יוני 2023.

"מאז 2022, ריבית הפריים בסין ירדה מ-4.6% ל-3.95%. עם זאת, למרות שיעורי הריבית הנמוכים על משכנתאות, ההקלות בהגבלות על רכישת דירות וצעדי תמיכה אחרים, שוק הנדל"ן לא מראה סימני התייצבות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה? 26/02/2024 11:21
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם ההתדרדרות תגיע גם לפה. לאחר ששיגעו איתנו עם ה"מחסור בדירות", עם מלאי דירות חדשות לכמה שנים קדימה (להבנתי בשיא) - ראו כתבה בגלובס מה-14 לפברואר 2024, עם מחירים הזויים, עם ריבית שאינה אפס, עם אפשרות למלחמה בצפון, ועוד ועוד... לא אתפלא אם תהיה קריסת מחירים. חכם, עיניו בראשו!
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.