שוק המניות המקומי עדיין בתמחור חסר; אג"ח קונצרניות פחות אטרקטיביות
בתחילת השבוע פורסמו נתוני החשבונאות הלאומית של ישראל. באופן לא מפתיע הצביעו הנתונים על ירידה חדה של 19.4% בצמיחת התוצר ברבעון הרביעי בחישוב שנתי, מה שגוזר צמיחה בשיעור צנוע של 2% ב-2023. הכותרות כהרגלן היו צעקניות, אלא שהמציאות הכלכלית כעת שונה למדי לעומת זו שהכתה בנו באוקטובר וגרמה לנתוני הרבעון הרביעי להיראות כל כך חלשים. מאז המשק חוזר למסלולו באופן כמעט מלא וגם השווקים לא מחכים לפרסום של נתוני הלמ"ס. מאז נובמבר, ביצועי השוק הישראלי היו טובים ובדומה לאירועים ביטחוניים שהיו בעבר, גם במקרה של המלחמה אותה אנו חווים בימים אלו ועל אף עצימותה הרבה, לאחר ההלם הראשוני הגיעה ההתפכחות המהירה.
ככל שהמשקיעים "השתכנעו" שהמגמה החיובית בשווקים המקומיים היא ברת קיימא ואינה מין תיקון קל לירידות החדות, כך (כפי שקורה בדרך כלל) המגמה התעצמה.
כל כך התעצמה עד שחלק מהאפיקים כבר מתחילים להיראות לנו פחות אטרקטיביים. בעוד ששוק המניות נסחר עדיין בתמחור חסר יחסי לעומת רוב השווקים המפותחים בעולם, הרי שה"חגיגה" בשוק אגרות החוב הקונצרני נראית לנו קצת מוגזמת. הגרף שמצורף למטה מתאר את המרווח של מדד תל בונד 60 שמייצג את 60 אגרות החוב הכי סחירות ואיכותיות (מבחינת דירוג) בשוק. כפי שניתן לראות, המרווח הנוכחי עומד על 1.25%. היינו מי רוכש כעת את המדד יקבל מידי שנה תוספת תשואה של 1.25% לעומת האגרת הממשלתית המקבילה. זאת לאחר שבחודש אוקטובר המרווח זינק ל 2%. כאשר בוחנים את המספרים בפרספקטיבה ארוכת טווח, נראה שפרמיית הסיכון הצטמצמה מאוד, כאשר מרווח כה מצומצם נרשם לפני כשנתיים.
- האם אג"ח קונצרני שקלי לשנה הוא הזדמנות השקעה טובה?
- אג"ח קונצרני: למה המרווחים יעלו ואיך לבחור אג"ח טובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחת התופעות שהתלוו לצמצום המרווחים הן מספר ההנפקות הרב. הגל הנוכחי החל כאשר חברות איכותיות הנפיקו חוב וזכו לביקושים נאים. ואילו לאחרונה ניתן היה לזהות שמספר המנפיקים בדירוגים הנמוכים יותר עולה תוך שהשוק קולט את ההנפקות בצורה טובה. אלא שלכל דבר יש מחיר.
להערכתנו, הסיכון במחירים הנוכחיים אינו מגולם באופן מלא במרבית הסדרות. כאמור המרווחים הנוכחיים דומים לאלו שהיו לפני כשנתיים. אלא שאז הריבית הייתה נמוכה בהרבה וישראל לא הייתה בעיצומה של מלחמה קשה. יש לומר שאין לנו חשש מכך שהחברות לא תעמודנה בהתחייבויות שלהן. הגרף שמצורף למטה הופיע בדו"ח היציבות הפיננסית האחרון שפרסם בנק ישראל לפני כמה שבועות.
הגרף מתאר את שיעור הוצאות המימון של החברות הנסחרות בשוק מתוך הרווח. למעט חברות הנדל"ן שאופי עיסוקן דורש תמיד מינוף גבוה, רוב החברות יכולות להתמודד עם העלייה בריבית בצורה טובה ומבלי שיציבותן הפיננסית תיפגע. אלא שזה לא העניין. המחיר הוא הנושא.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לאור ההערכה שלנו לפיה המרווחים הנוכחיים אינם משקפים נאמנה את יחסי הסיכון-סיכוי אנחנו נדרשים למדיניות הרבה יותר סלקטיבית באחזקה של האג"ח הקונצרני מאשר זו שננקטה מאז נובמבר. המשמעות המעשית המדיניות הזו היא שהאחזקה בקונצרני צריכה להיות מבוססת יותר על אחזקה פרטנית של ניירות ראויים מבחינת התמחור על חשבון אחזקה במדדים.
מה חושבים בפד'?
השבוע פורסמו הפרוטוקולים של ישיבת הפד' האחרונה שבה לאכזבתו של השוק, החליט הפד' להותיר את הריבית ללא שינוי. הפער בין ציפיות השוק להפחתת ריבית לבין מה שמשדרים חברי הפד' לא יכול להיות גדול יותר. אלו אמנם סבורים שהריבית הגיעה לשיאה אולם הם סבורים שהסיכון בהפחתת ריבית מהירה הוא עדיין רב. מדד חודש ינואר (אשר פורסם לאחר ישיבת הפד' האחרונה) שהיה גבוה מהצפי לבטח גרם לפד' להמתין עוד זמן מה בטרם המדיניות משתנה. בנוסף לכך, ה"חגיגה" בשוק המניות מעלה את תחושת העושר בקרב הציבור, מה שמוסיף לחששותיו של השוק.
העובדה היא שבחודשים האחרונים, הציפיות להפחתת ריבית הלכו וקטנו וכעת השוק צופה בקושי ארבע הפחתות, מה שיקשה מאוד על התשואות לרדת לפחות בטווח הקרוב. בנוסף לכך, ככל שארה"ב תדחה את ההתמודדות עם הגירעונות התקציביים שלה, כך יגדלו צורכי המימון, דהיינו, עליה בהיקף ההנפקות. לאחרונה כתבנו שאנחנו מאריכים מח"מ בחצי שנה לערך לארבע שנים לאחר שעקום התשואות המקומי עלה בחדות לצד היתללות של השיפוע. לאור מה שנכתב לעיל, אנחנו משנים את ההחלטה ונשאר במח"מ שנע בין שלוש לשלוש וחצי שנים. הדבר היחיד שלא נלקח בחשבון הוא..אנבידיה. האינפלציה והריבית לא תרד בגלל אנבידיה, אבל היא משכיחה אותם. אינפלציה, שמיפלציה, בסוף מגיעה אנבידיה וטורפת את הקלפים.
סבלנות, לא קונים בשום חנות
אחד הדברים שלומד כל משקיע בתחילת הדרך זה שיש לבחון כל השקעה בראייה לטווח ארוך. נודה על האמת ומרביתנו דבוקים למסך באופן יום יומי, מה שלעיתים גורם לנו לעשות טעויות שעולות ביוקר. כמו אותו סוחר שכתב במדיה החברתית לפני כמה ימים שלפני שנתיים הוא מכר את אנבידיה בגלל שיצא מדד גבוה מהצפי באותו זמן. אבל את ההוכחה האולטימטיבית לכך שיש לנקוט באסטרטגיה ארוכת טווח בהשקעות מספק לנו בימים אלו מדד הניקיי היפני. זה הגיע לרמתו הגבוהה ביותר אי פעם בשבוע שעבר ושבר את השיא שנקבע לפני כ..שלושים שנים. לפעמים נדרשת סבלנות. מלא סבלנות.
נכתב על ידי עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי, סיגמא בית השקעות.
הכותב ובית ההשקעות עשויים להחזיק בניירות ערך שמוזכרים במאמר. אין לראות בנאמר תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ואינו מהווה ערובה או מדד כלשהו לרווח ותשואות עתידיות.
- 4.יריב 27/02/2024 12:24הגב לתגובה זוהעליות נבעו מציפיה לעסקת שבויים. אם לא תהיה עסקה ותמשך ההדרדרות בלבנון הברוסה תחזור לרמות של לפני שבוע וחצי. לגבי טווח רחוק - כמו שאומרים בכדורגל: אנחנו חיים משבת לשבת.
- 3.המצב בצפון מאד נזיל . זה הימור להיכנס עכשיו לשוק (ל"ת)יוסי חתוכה 26/02/2024 12:06הגב לתגובה זו
- רואה נולד 26/02/2024 13:42הגב לתגובה זובמציאות מתעתעת אין טווח ארוך , אסור לנמנם בשמירה . ב- אי הוודאות , יש רק טווחים קצרים .
- 2.שיורידו את מס הגנבים מ 25% ל 10%אין סיבה לשלם מעבר לזה (ל"ת)רוני 26/02/2024 11:46הגב לתגובה זו
- 1.גל 26/02/2024 10:56הגב לתגובה זומיתון מעבר לפינה. עד אז, תהנו בחגיגות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
