בוקינג
צילום: טוויטר

בוקינג נופלת ב-8% - עקפה בתוצאות לרבעון אבל פספסה בתחזית

החברה צופה צמיחה בהזמנות ברוטו ובהכנסות של מעט מעל 7% לשנת 2024. זאת לאחר זינוק של 24% בהזמנות ועלייה של 25% בהכנסות בשנה שעברה
אדיר בן עמי |

חברת הזמנת מקומות הלינה בוקינג BOOKING HOLDINGS הציגה דוחות חזקים, עקפה את הציפיות בשורה העליונה והתחתונה והודיעה על דיבידנד רבעוני. למרות זאת, התחזית להמשך אכזבה את המשקיעים. החברה הזהירה מהשפעת המלחמה של ישראל, שפגעה במספר ההזמנות לרבעון הרביעי וצפויה להשפיע גם על שלושת החודשים הראשונים של השנה. 

בוקינג דיווחה על רווח למניה של 32 דולר על הכנסות של 4.8 מיליארד דולר, שניהם מעט מעל ציפיות האנליסטים. עד פרסום הדוחות מניית החברה קפצה ב-61% בשנה האחרונה, וב-10% מתחילת שנת 2024. אבל המצב השתנה, ולאחר הדוחות מניית בוקינג מחקה את העליות שלה מתחילת השנה. החברה צופה צמיחה בהזמנות ברוטו ובהכנסות של מעט מעל 7% לשנת 2024. זאת לאחר זינוק של 24% בהזמנות ועלייה של 25% בהכנסות בשנה שעברה.

מספר הלילות שהוזמנו ברבעון הרביעי זינק ב-9.2% ל-231 מיליון. עם זאת, בנטרול ההזמנות הקשורות לישראל, מספר הלילות עלה ב-11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מנכ"ל החברה גלן פוגל ציין כי הפעילות של בוקינג בישראל "הושפעה באופן משמעותי מהמלחמה". החברה צופה השפעה של נקודת אחוז נוספת ברבעון הראשון. בוקינג הצליחה לשבור מספר שיאים בשנת 2023, כאשר מספר ההזמנות ברוטו הגיע לרמה הגבוהה ביותר שלו אי פעם, בנוסף להכנסות והרווח התפעולי. בפעם הראשונה אי פעם כמיליארד לילות הוזמנו בפלטפורמה של החברה. 

"אנו מאמינים שצפויה נורמליזציה בנסיעות לשנת 2024, אבל בהתחשב בביצועי המניה האחרונים והציפיות המוגברות, ההאטה תלולה מהצפוי והצמיחה נמצאת מתחת לתחזית של 10% אצל המתחרה אקספדיה," אמר אנליסט ג'יי פי מורגן דאג אנמות'. האנליסט שמר על דירוג "משקל יתר" וציין כי החברה יכולה עדיין לנצח את התחזיות שלה בעקבות הביקוש החזק לנסיעות. 

"ציפיות הצמיחה יגיעו לרמות נמוכות יותר במהלך הרבעון, אך ביצועי החברה נותרו חזקים ואנו מאמינים שהתחזית בסופו של דבר תהיה שמרנית", אמר אנמות'.  אנליסט סיטי רונלד ג'וזי, דירג את מניית בוקינג בקנייה ואמר כי היא "נשארת בין חברות הזמנת מקומות הלינה הטובות ביותר באינטרנט". 

 

מה קורה אצל המתחרות?

הסיפור היה דומה גם אצל אקספדיה EXPEDIA INC שדיווחה על תוצאותיה מוקדם יותר החודש. מניית חברת הנסיעות המקוונת צללה ב-18% - הירידה היומית הגדולה ביותר שלה מאז כמעט ארבע שנים - לאחר שאמרה כי היא צופה שההכנסות יתמתנו ב-2024.

חברת Airbnb AIRBNB, INC אמרה גם היא כי היא צופה כי קצב הגידול במספר הלילות שיוזמנו בפלטפורמה יתמתן ברבעון הראשון, אם כי מניית החברה לא הגיבה באותו האופן של מנית אקספדיה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.