הרכבת הקלה שדרות ירושלים
צילום: פייסבוק סעיף 27

חצי שנה לרכבת הקלה בגוש דן - 93% מהנוסעים מרוצים מאוד מהשירות

נת"ע מסכמת חצי שנה: מעל ל-9 מיליון נוסעים, קיצור זמני ההמתנה לרכבת, והארכת זמני השירות; וגם - כמה ימליצו על שימוש ברכבת הקלה כאמצעי תחבורה?

דור עצמון | (9)
נושאים בכתבה הרכבת הקלה נת"ע

מאז השקת הרכבת הקלה בגוש דן, ה"דנקל", (18/8) נסעו בה כ-9 מיליון נוסעים. הנתון אמנם רחוק מהצפי המקורי, אך בנת"ע מביעים שביעות רצון מהעלייה העקבית במספר הנוסעים מאז ה-7/10 שהביא לנפילה דרמטית בביקושים עקב המלחמה - מגמה המצביעה על חזרתם של הנוסעים לרכבת הקלה (כ-75,000 נוסעים לעומת 17,000 לאחר ה-7/10).

לפי סקר שימושים שערכה חברת דיירקט פלוס עבור המפעילה תבל בקרב מדגם מייצג של 2,000 משיבים, עולה כי לא פחות מ-93% הביעו שביעות רצון גבוהה מחוויית הנסיעה שלהם ו-95% ציינו את נכונותם להמליץ לחבריהם להשתמש ברכבת הקלה. בנוסף, עולה מהסקר כי הסיבות העיקריות לשימוש בקו האדום הן מהירות והימנעות מעומסי תנועה, נתונים המחזקים את מיצובה של הרכבת הקלה כפתרון תחבורה מהיר ויעיל. בתגובותיהם ציינו לטובה הנוסעים את רמת התחזוקה, הניקיון, ואת הנוחות.

המפעילה תבל מדווחת על עלייה עקבית במספר הנוסעים, המשקפת תמיכה ציבורית חזקה במערכת הרכבת הקלה. יש לציין שכמעט מחצית מהנוסעים עולים לתחנות הממוקמות בתל אביב, כאשר רובם משתמשים בתחנות התת קרקעיות לנסיעותיהם. מבין שלל התחנות לאורך הקו, אלנבי, יהודית ובן גוריון מתגלות כשלוש התחנות העמוסות ביותר, עם קרוב ל-800 אלף נוסעים שעולים ויורדים מדי יום בכל תחנה. השימוש באפליקציות ורב קו דומה עם יתרון קל לרב קו.

ניתוח נתוני הנוסעים מגלה זמני שיא ברורים בנסיעות, כאשר נפח הנסיעות הגבוה ביותר מתרחש בשעות העומס של הבוקר בין השעות 06:30-09:00 ושיא אחר הצהריים בין השעות 14:30-19:00. ממצאים אלה מדגישים את תפקידה המרכזי של מערכת הרכבת הקלה בהקלת הנסיעות היומיומיות והגברת הניידות העירונית בזמני הנסיעה העמוסים ביום.

בתגובה לביקוש הגובר, הטמיעו נת"ע ותבל שיפורי שירות אסטרטגיים שמטרתם לייעל את הנוחות והנגישות של הנוסעים. בשעות השיא, זמני ההמתנה הופחתו באופן משמעותי לכל 4 וחצי דקות בתחנות תת קרקעיות וכל 6 דקות בתחנות עיליות. בנוסף, במטרה לתת מענה לצרכי הנסיעה בלילה, שעות השירות הורחבו, ומקיימת כעת פעילות גם בין השעות 00:00 ל-01:00. שדרוגים אלה מדגישים את מחויבותה של נת"ע לשיפור מתמיד של מערכת הרכבת הקלה בהתאם להעדפות ולדרישות הנוסעים המתפתחות. בחברה מציינים כי בתקופה הקרובה, יתווספו רכבות נוספות בקו R2 והתדירות תוסיף לעלות, סינכרון הרמזורים משתפר כל העת במטרה לקצר את זמני הנסיעות, לצד פעולות נוספות.

נת"ע מתכוונת לצאת בקמפיין הסברה נרחב בנושא על מנת לעודד את השימוש בקו, קמפיין שנדחה בחודשים האחרונים עקב המלחמה וחוסר היציבות.

שרת התחבורה מירי רגב: "יותר מ 9 מיליון נוסעים מרוצים נסעו בקו האדום, מאז חנכנו את הדנקל , והיד עוד נטויה. מספרי הנוסעים בקו האדום עולים מאז ה-7/10 באופן עקבי, ומעידים על חוסנה של החברה הישראלית גם בעת מלחמה. הרכבת הקלה הינה רק ראשיתה של המהפכה התחבורתית אותה מוביל משרד התחבורה, בתחבורה הציבורית, רכבות כבדות רכבות קלות, שבילי אופניים ועוד, למען העתיד התחבורתי של תושבי מדינת ישראל במרכז ובפריפריה. יש לנו במה להתגאות".

חיים גליק, מנכ"ל נת"ע: "הסקר משקף את המאמץ הניכר של נת"ע ותבל בחווית הנוסע בקו האדום, והציונים בקרב הנוסעים הם חד משמעיים. הפעלתו של הקו בשלמותו מיומו הראשון היוותה אתגר גדול, ועמדנו בו בצורה משביעת רצון. אנחנו ממשיכים לשפר ולטייב את השירות, בהארכת זמני השירות, קיצור זמן הנסיעה והעלאת התדירות, תוך כדי ייצוב כלל המערכות. זהו תהליך מתמשך ואני מודה לציבור הנוסעים על האמון. נת"ע ניתחה ומנתחת את התוצאות, מטמיעה לקחים בקווים הבאים ופועלת לשיפור חווית הנוסע ברכבת הקלה, שתהפוך בעתיד הלא רחוק לכלי הסעת ההמונים המוביל בגוש דן".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלכס 24/02/2024 16:46
    הגב לתגובה זו
    ברכבת הקלה
  • 5.
    לודמילה 23/02/2024 10:18
    הגב לתגובה זו
    רוצים לנסוע ולבלות בשבת
  • סבטלנה 23/02/2024 17:08
    הגב לתגובה זו
    תחבורה חופשית
  • 4.
    קיצי 21/02/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    דחוף לתקן את הבעיה במערכת האיתות שגורמת לדנקל השבתה מדיי שבועיים.
  • 3.
    בדיוק כמו כביש 6 אמרו שיהיה ריק ככה גם הרכבת הקלה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 21/02/2024 16:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איש פשוט 21/02/2024 15:03
    הגב לתגובה זו
    ודאי שאחוז גבוה מהמשתמשים מרוצה. השאלה היא מדוע מספר המשתמשים הוא רק כשליש מהמספר שהיה צפוי ????
  • 1.
    מריה 21/02/2024 14:43
    הגב לתגובה זו
    גם בשבת קודש, לתת שירות לכולם
  • מריה תחזרי לרוסיה אם יש לך בעיה בישראל (ל"ת)
    משה ראשל"צ 21/02/2024 16:28
    הגב לתגובה זו
  • ניסן 23/02/2024 10:18
    אתה ממוצא חותי?
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.