האתגר הבא של בואינג ואיירבוס כנראה יגיע מסין
שתי ענקיות התעופה בואינג BOEING ואיירבוס עומדות בפני סיכון חדש לדומיננטיות הגלובלית שלהן. בזמן שבואינג מתמודדת עם בעיות עם סדרת מטוסי ה-737 MAX שלה, בנוסף לכך שרוב המטוסים צרי הגוף שלה ושל איירבוס אזלו מהמלאי כנראה לשארית העשור, סין משיקה את המתחרה שלה ליצרניות המטוסים.
המטוס מדגם C919 המיוצר על ידי תאגיד המטוסים המסחריים של סין שבבעלות המדינה, ביצע את הטיסה הראשונה שלו מחוץ לסין על מנת להופיע בתערוכה בסינגפור. בואינג לא תציג השנה את המטוסים שלה בתערוכה, בעוד איירבוס כן צפויה לעשות זאת.
בפני סין יש עוד דרך ארוכה עד שתוכל לאתגר את שתי ענקיות התעופה. רק ארבעה מטוסי C919 פועלים כעת ומוטסים על ידי צ'יינה איסטרן איירליינס. חברת התעופה הסינית מחזיקה גם ב-370 מטוסים צרי גוף של איירבוס וכ-140 מבואינג. עם זאת, קיימים סימנים ראשוניים לכך שנוכחות מטוסי ה-C919 צפויה לגדול. בחודש ספטמבר אשתקד הזמינה צ'יינה איסטרן איירליינס 100 מטוסים נוספים בשווי של כ-10 מיליארד דולר. בבייג'ינג פועלים על מנת לקבל אישורים באירופה, כאשר מנהל התעופה האזרחית של סין הודיעה כי יעבוד השנה עם האיחוד האירופי על מנת שזה יקרה.
לפחות בהתחלה, המטוס הסיני צפוי להוות איום משמעותי על בואינג ואיירבוס בעיקר בסין. המדינה הוכיחה עצמה כמאתגרת עבור בואינג בשנים האחרונות, כאשר בחודש ינואר האחרון חברת תעופה סינית קיבלה את ה-737 MAX הראשון מאז שנת 2019. ההפסקה במסירות שערכה חמש שנים הגיעה בעקבות שתי תאונות קטלניות ב-2018 ו-2019. השוק הסיני נחשב לשוק מפתח עבור תעשיית התעופה, כאשר בבואינג צופים כי המדינה תהווה 20% ממסירות המטוסים בעולם.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבואינג צופים גם כי השוק הסיני יהפוך לגדול בעולם במהלך שני העשורים הקרובים, כאשר החברה צופה כי השוק המקומי בסין יניע את הביקוש ל-6,470 מטוסי סילון חד מעברים, כמו משפחת ה-737 MAX, עד שנת 2042.
הבעיות של בואינג גברו השנה. מטוס ה-MAX 9 של החברה היה מקורקע באופן זמני למשלך שלושה שבועות מוקדם יותר החודש לאחר שדלת המטוס עפה בזמן הטיסה. מנהל התעופה הפדרלי עצר גם את הרחבת הייצור המתוכננת של מטוסי ה-737 MAX של בואינג. מטוסי החברה מדגם MAX 7 ו-MAX 10 עדיין דורשים את אישור מנהל התעופה, כאשר מספר חברות תעופה שהזמינו את המטוסים העלו בדוחותיהן את האפשרות כי בואינג תאחר באספקתם.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
