וול סטריט
צילום: רוי שיינמן

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

האינפלציה בארה"ב הפתיעה כלפי מעלה, מה שמוריד את הסיכוי להורדות ריבית של הפד בזמן הקרוב, אבל יש אנליסטים שדווקא סבורים שהאינפלציה תחזור לרדת; לצד זאת, וול סטריט תפתח מחר שבוע חדש (היום לא יתקיים מסחר לרגל יום הנשיא) עם מספר דוחות מעניינים
רוי שיינמן | (1)

אחרי מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר שהפתיע ועלה מעל לצפי ל-3.1%, עליה של 0.3% לעומת ינואר הקודם, קיימת פסימיות בשווקים שמתבטאת בעלית התשואות בארה"ב, בעיקר בטווחים הקצרים, כפי שמצביע יוני פנינג, אסטרטג העסקאות הראשי בבנק מזרחי טפחות. פנינג מציין כי ההסתברות בשווקים להורדת ריבית של הפד בחודש מאי סיימה את השבוע שעבר ב-40%, לעומת שיעור של 80% בו עמדה לפני כן.

פנינג גם הצביע על מדד המחירים ליצרן שפורסם בסוף השבוע ואישש את המסקנות שעלו ממדד המחירים לצרכן: "למרות אופטימיות קלה, שמדובר אולי בצירוף מקרים מסוים, מדד המחירים ליצרן בארה"ב אישר, להערכתנו, במידה רבה את התחושה הפסימית, עם עלייה חודשית ניכרת של 0.3%. עלייה זו הותירה את המדד בטריטוריה חיובית של 0.9%, לעומת 1.0% בחודש שעבר. בדומה למדד המחירים לצרכן, גם פה ניכרה עלייה שלא כתוצאה ממחירי הסחורות, כאשר ה-Core PPI, ללא מחירי מזון ואנרגיה עלה ב-0.5%, ניכרים יותר מהמדד הכולל", כותב פנינג.

יונתן כץ וכלכלני לידר התייחסו גם לנתוני המאקרו האחרים שפורסמו, כמו נתוני המכירות הקמעונאיות: "המכירות הקמעונאיות בינואר ירדו ב-0.8%. (ירידה של 0.4% בקבוצת "הליבה", מעבר לציפיות). הייצור התעשייתי (ללא אנרגיה) ירד ב-0.5% (הצפי היה ל-0.1%), אך סקר התעשייה באזור פילדלפיה וסקר ניו יורק הפתיעו לטובה. מספר דורשי העבודה החדשים ירד ב-8 אלפים ל-212 אלף איש. ציפיות האינפלציה שנה קדימה בקרב משקי הבית עלו ל-3% מ-2.9%. נראה שהורדת ריבית הפד תידחה לחודש יוני לפחות", כותבים בלידר.

גם  ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, סקפטיים לגבי הורדת ריבית של הפד בזמן הקרוב: "מדד הליבה, המדד פחות מזון ואנרגיה, עלה ב-0.4% בינואר, זאת לעומת תחזית לעלייה בשיעור הנמוך מ-0.3%.  מדד הליבה עלה ב-3.9% ב-12 החודשים האחרונים, זאת בהשוואה לתחזית לעלייה בשיעור הנמוך מ-3.8%. נראה שנתון זה מוריד סופית מעל הפרק את האפשרות של הפחתת ריבית בחודש מרץ וגם מפחית את האפשרות להפחתת ריבית בראשית חודש מאי, זאת לנוכח הרצון של הפד להיות משוכנע באופן ברור וחד משמעי שהאינפלציה אכן חזרה באופן מתמיד לסביבת יעד האינפלציה", כותבים כלכלני לאומי.

האם האינפלציה תחזור לרדת?

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, דווקא סבור שהאינפלציה תחזור לרדת: "השוק החליט שהאינפלציה חוזרת, למרות הנתונים הכלכליים החלשים, והקפיץ את ציפיות הריבית ותשואות האג"ח. אנו מעריכים שעליית הריבית תמשיך לפעול להורדת האינפלציה ולהיחלשות בכלכלה", כותב זבז'ינסקי. "האינדיקטורים המקדימים מראים שמחירי השירותים אמורים להתמתן: התשומה העיקרית של השירותים בדרך נובעת מעלות העבודה. לכן, שינוי בעלות יחידת העבודה, שירדה לאחרונה לקצב השנתי של טרום קורונה, מקדים בדרך כלל את השינוי באינפלציית השירותים, מה שאמור להוריד אינפלציית השירותים בקרוב", כותב זבז'ינסקי.

"אם נתקרב עוד יותר אל תוך עלות העבודה בענף השירותים עצמו ונבחן את השינוי בשכר הריאלי בענף נמצא ששינוי בשכר הריאלי בענף מקדים בשנה את השינוי במחירי השירותים. לפי השינוי בשכר הריאלי הנוכחי שהיה אפסי בשנה האחרונה, אינפלציית השירותים צפויה להתמתן בשנה הקרובה", מוסיף זבז'ינסקי.

קיראו עוד ב"גלובל"

שווקי המניות: "השוק עדיין לא במצב של קניית יתר"

"אם האינפלציה תמשיך להיות גבוהה מהמצופה, הדבר עשוי להביא לדחייה בהפחתות הריבית, ובכך לסדוק את אחת ההנחות הבסיסיות מאחורי מגמת העלייה הנוכחית בשווקים", כותב דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב- Global X. "השוק עדיין לא נמצא במצב של "קניית-יתר", כפי שעולה ממדד העוצמה היחסית (RSI). כך למשל, מדד ה-RSI עבור ה-S&P500 עומד כעת על 65, כאשר רמה של 70 ומעלה מעידה על קניית-יתר. חצייה של רף 70 עשויה לתת את האות לתקופה של תיקון".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לי 19/02/2024 18:28
    הגב לתגובה זו
    לפי הכתבה צריך לרדת אבל השווקים רק עולים יש כסף
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.