סין שוב מורידה ריבית ב-0.5%
סין מחפשת פתרונות להאטה הכלכלית והבנק המרכזי במדינה מודיע על הורדת ריבית ב-0.5%
בניסיון להילחם בבעיות הכלכליות הודיע היום הבנק המרכזי של סין על הורדת ריבית של 0.5%. הבנק הכריז על הקלות כשהוא שואף להגביר את הצמיחה. כשדרישות יחס הרזרבות של ההון של הבנקים יקוצצו ב-0.5% החל מה-5 בפברואר, מה שיספק 1 טריליון יואן לשימוש והלוואות לטווח ארוך. כך הצהיר פאן גונגשנג, נגיד הבנק של סין, במסיבת עיתונאים בבייג’ינג.
נציגי הבנק המרכזי של סין הדגישו שיש מקום להקלות נוספות במדיניות המוניטרית, וכן כי צפויה עלייה מתונה במדד המחירים בשל הורדת הריבית. סין התחייבה לצמצם את כמות הנזילות שהבנקים שלה נדרשים להחזיק כעתודות בתחילת החודש הבא במטרה להגביר את הפעילות הכלכלית במדינה. הבנק המרכזי הסיני אמר שהוא צופה צמיחה מהירה באשראי ברבעון הראשון.
ההחלטה על הורדת הריבית מתרחשת לאחר שסין הצהירה ביום שני האחרון כי היא תחזק את היציבות המובנית של השהשוק הפיננסיוק, על רקע הבעיות הכלכליות במדינה.
הנדל"ן קורס
כידוע הבעיות הכלכליות של סין לא ממש משתפרות, מחירי הבתים החדשים בסין נמצאים בירידה שישה חודשים ברציפות, ובשוק המשני זו הירידה הגדולה ביותר מזה תשע שנים. בסין ניסו לייצב את שוק הנדל"ן במדינה, אך כל הניסיונות לא צלחו עד כה.
הירידה במכירות הבתים בסין התגברה בחודשים האחרונים. בחודש דצמבר ירד ערך הבתים החדשים שמכרו 100 חברות הנדל"ן הגדולות בסין ב-35% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022. ערך הבתים הסתכם ב-451 מיליארד יואן (64 מיליארד דולר).
- רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-40 מיליארד שקל מעל היעד״
- “הריבית חונקת את הענף. תן תקווה”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
30% מראש. שנחאי. צילום Li Yang on Unsplash
למרות השינויים שנעשים, החולשה בשוק הנדל"ן הסיני ממשיכה. כאשר בסיכום השנתיים האחרונות - רק בארבעה חודשים לא נרשמו ירידות במכירות הבתים. כזכור באוקטובר, חברת הבנייה הענקית קאנטרי גרדן הולדינגס לא פרעה את חובותיה על אג"ח, לראשונה בתולדותיה. כמו כן, צ'יינה אוורגרנד, הקבלן עם החובות הגדולים בעולם, חמקה בקושי מכינוס נכסים החודש עם דחיית הדיון בבית המשפט.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הממשלה מנסה להחזיר את האמון. שי גינפינג נשיא סין צילום פייסבוק
בעיות של לפחות 6 שנים
אנליסטים ב-Fitch Ratings, טענו לאחרונה כי הבנקים לא מתלהבים לספק אשראי לפרויקטים ללא בטחונות מספקים, במיוחד לקבלנים שהם לא עובדי המדינה ולכן הבנקים צפויים להישאר מאוד סלקטיביים בנתינת הלוואות חדשות, גם תחת הדרישות מהממשלה. בנוסף, יתכן וקיימת בעיה גדולה יותר, כזו שיכול לקחת עד שש שנים לפתור: נכסים למגורים לא גמורים. מספר הבתים שנמכרו מראש ולא סיימו לבנות אותם גדול פי 20 מגודלו של הקבלן Country Garden , נכון לתחילת השנה, לפי בלומברג.
חוב של 12.6 טריליון דולר
הכלכלה בסין מנסה להגיע להתאוששות חזקה לאחר הקורונה, כאשר המשבר ממשיך להעמיק בשוק הדיור, יחד עם החששות מחובות הממשלות המקומיות, האטת הצמיחה העולמית והמתחים הגיאופוליטיים שפגעו במומנטום. מספר צעדים שביצעה הממשלה הוכיחו עצמם כיעילים במידה מתונה והעלו את הלחץ על הרשויות להפעיל תמריצים נוספים.
החוב של הממשל המקומי בסין הגיע בסוף 2023 ל-92 טריליון יואן (12.6 טריליון דולר), או כ-76% מהתפוקה הכלכלית של סין ב-2022, עלייה מ-62.2% ב-2019.
באוקטובר האחרון סין חשפה תוכניות להנפיק כ-1 טריליון יואן (139.84 מיליארד דולר) באג"ח ממשלתי עד סוף השנה על מנת לנסות להניע את הפעילות במדינה ולהעלות את יעד הגירעון התקציבי לשנת 2023 ל-3.8% מהתוצר המקומי הגולמי מ-3% לפני כן.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
