המתחרות של סולאראדג' מקבלות המלצת קנייה - האם זה הזמן להיכנס לסולאר?
מגזר הסולאר עבר 12 חודשים לא פשוטים בעקבות הריבית הגבוהה והביקוש שירד. כעת, טוענים בוול-סטריט שלמרות המצב, יש שתי חברות סולאר ששווה לקנות ואחת מהן היא המתחרה הגדולה ביותר של סולאראדג' סולאראדג' .
אנליסטים ב-Truist Securities שדרגו את המלצותיהם למניות אנפייז ENPHASE ENERGY ו-Sunnova SUNNOVA ENERGY INTERNATIONAL INC ל"קנייה" מ"החזק" והעלו את מחיר היעד של מניית אנפייז ל-145 דולר מ-85 דולר ואת של Sunnova מ-10 דולר ל-18 דולר. לפי האנליסטים, החברות פועלות לצמצום עלויות וזה צפוי לעזור להן בהמשך.
תעודת הסל שעוקבת אחר מניות הסולאר Invesco Solar ירדה ב-46% במהלך 12 החודשים האחרונים, לעומת עלייה של 21% במדד ה-S&P 500. מגזר האנרגיה הנקייה ספג מכות קשות בתקופה האחרונה בזמן שהריבית הגיעה לשיא היסטורי. הביקוש לפאנלים סולאריים ירד כאשר ללקוחות הפסיק להיות משתלם לקחת הלוואה בכדי לממן את התקנת הפאנלים. בוול-סטריט טוענים כי זה הזמן להיכנס לתחום הסולאר, כאשר השוק מצפה להורדת ריבית.
אנפייז
מניית אנפייז ירדה כבר 19% השנה וכ-51% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, האנליסטים ממשיכים להיות אופטימיים כאשר החברה פועלת לקצץ בעלויות ומפטרת עובדים. "אנו מצפים שהפחתת עלויות התפעול והנעת שיפור לטווח הארוך בשולי הרווח יהוו מוקד מרכזי בדוחות הרווחים הקרובים של חברות הסולאר, בהתחשב בביקוש והעדפה הגוברת בקרב המשקיעים לתזרים מזומנים על פני צמיחה", אמר האנליסט ג'ורדן לוי מ-Truist.- סולאראדג' זינקה 120% בחודש; אנפייז צונחת לאחר תחזית חלשה לרבעון הקרוב
- ורינט קפצה ב-15%, קמטק עם 7%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחודש דצמבר האחרון הודיעה החברה כי התחילה בתוכנית רה ארגון להפחתת עלויות התפעול. בין היתר כחלק מהתכנית יצומצם כוח האדם שלה ב-10% והיא תפסיק את פעילותה בוויסקונסין ובטימישוארה, רומניה. "אנו מבצעים שינויים קשים בחברה שלנו כדי להתמודד עם הסביבה המאקרו-כלכלית המאתגרת תוך המשך השקעה בסדר העדיפויות האסטרטגי שלנו", אמר אז המנכ"ל בדרי קוטנדרמן. "במהלך החודשים האחרונים, עשינו מאמצים משמעותיים להפחית את עלויות התפעול שלנו, אבל יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות כדי להפוך את הפעילות שלנו ליעילה ורזה".
החברה צופה כי עלויות הרה-ארגון יסתכמו בין 16 ל-18 מיליון דולר, כאשר כ-15 מיליון דולר מההוצאות יופיעו כבר ברבעון הרביעי של 2023. מנכ"ל אנפייז ציין כי כתוצאה מהריביות הגבוהות והשינויים הרגולטוריים שעשו חלק מהמדינות, צפויה ירידה בהכנסות החברה.
בדוחותיה לרבעון השלישי רשמה החברה רווח למניה של 1.02 דולר, על הכנסות של 551.08 מיליון דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.01 דולר על הכנסות של 566.05 מיליון דולר. האכזבה בדוחות האחרונים הגיעה בעקבות התחזית החלשה לרבעון הרביעי. אנפייז צפתה מכירות של בין 300 ל-350 מיליון דולר, הרבה מתחת לצפי האנליסטים של 579 מיליון דולר.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סולאראדג'
קשה לכתוב על מגזר הסולאר מבלי להזכיר את סולאראדג'. החברה הודיעה לאחרונה כי תפטר כ-16% מכוח האדם הגלובלי שלה, כ-900 עובדים, מתוכם כ-500 עובדים באתרי הייצור של החברה בישראל ובעולם. מספר המפוטרים בישראל הנו כ-550 עובדים, מרביתם במטה החברה והשאר במפעל היצור בציפורית.
סולאראדג' נמצאת במשבר קשה שנובע משני השווקים שלה - ארה"ב ואירופה. זה התחיל בארה"ב בה התקנת הפאנלים הסולאריים בקליפורניה בירידה בגלל שינויים רגולטורים (הפחתה בסבסוד) לצד פגיעה בכדאיות ההתקנה בגלל הריבית הגבוהה. זה נמשך במקומות נוספים בארה"ב שהביקושים בהן בהאטה וזה צץ גם מאירופה - תחרות חזקה לצד פגיעה בכדאיות הכלכלית של הצרכנים הסופיים, גרמה לרמות מלאי גבוהות אצל המתקינים שהם הלקוחות של החברה. על רקע זה, החברה הנמיכה תחזיות פעמיים ופרסמה אזהרת רווח להמשך כשהיא מסיימת את המחצית השנייה של 2023 בכ-50% מתחת להערכות המוקדמות.
- 1.התחליף הוא אנרגית הרוח. 24/01/2024 10:41הגב לתגובה זוהתחליף הוא אנרגית הרוח.
- תלוי איפה. באירופה זה בדרך כלל נכון (ל"ת)יריב 24/01/2024 14:11הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
