אנרגיה סולארית
צילום: תיגי סולאר

המתחרות של סולאראדג' מקבלות המלצת קנייה - האם זה הזמן להיכנס לסולאר?

תעודת הסל שעוקבת אחר מניות הסולאר Invesco Solar ירדה ב-46% במהלך 12 החודשים האחרונים, לעומת עלייה של 21% במדד ה-S&P 500. למרות זאת, בוול-סטריט אופטימיים לגבי אנפייז ו-Sunnova 
אדיר בן עמי | (2)

מגזר הסולאר עבר 12 חודשים לא פשוטים בעקבות הריבית הגבוהה והביקוש שירד. כעת, טוענים בוול-סטריט שלמרות המצב, יש שתי חברות סולאר ששווה לקנות ואחת מהן היא המתחרה הגדולה ביותר של סולאראדג' סולאראדג' . 

אנליסטים ב-Truist Securities שדרגו את המלצותיהם למניות אנפייז ENPHASE ENERGY ו-Sunnova SUNNOVA ENERGY INTERNATIONAL INC ל"קנייה" מ"החזק" והעלו את מחיר היעד של מניית אנפייז ל-145 דולר מ-85 דולר ואת של Sunnova מ-10 דולר ל-18 דולר. לפי האנליסטים, החברות פועלות לצמצום עלויות וזה צפוי לעזור להן בהמשך. 

תעודת הסל שעוקבת אחר מניות הסולאר Invesco Solar ירדה ב-46% במהלך 12 החודשים האחרונים, לעומת עלייה של 21% במדד ה-S&P 500. מגזר האנרגיה הנקייה ספג מכות קשות בתקופה האחרונה בזמן שהריבית הגיעה לשיא היסטורי. הביקוש לפאנלים סולאריים ירד כאשר ללקוחות הפסיק להיות משתלם לקחת הלוואה בכדי לממן את התקנת הפאנלים. בוול-סטריט טוענים כי זה הזמן להיכנס לתחום הסולאר, כאשר השוק מצפה להורדת ריבית. 

 

אנפייז

מניית אנפייז ירדה כבר 19% השנה וכ-51% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, האנליסטים ממשיכים להיות אופטימיים כאשר החברה פועלת לקצץ בעלויות ומפטרת עובדים. "אנו מצפים שהפחתת עלויות התפעול והנעת שיפור לטווח הארוך בשולי הרווח יהוו מוקד מרכזי בדוחות הרווחים הקרובים של חברות הסולאר, בהתחשב בביקוש והעדפה הגוברת בקרב המשקיעים לתזרים מזומנים על פני צמיחה", אמר האנליסט ג'ורדן לוי מ-Truist.

בחודש דצמבר האחרון הודיעה החברה כי התחילה בתוכנית רה ארגון להפחתת עלויות התפעול. בין היתר כחלק מהתכנית יצומצם כוח האדם שלה ב-10% והיא תפסיק את פעילותה בוויסקונסין ובטימישוארה, רומניה. "אנו מבצעים שינויים קשים בחברה שלנו כדי להתמודד עם הסביבה המאקרו-כלכלית המאתגרת תוך המשך השקעה בסדר העדיפויות האסטרטגי שלנו", אמר אז המנכ"ל בדרי קוטנדרמן. "במהלך החודשים האחרונים, עשינו מאמצים משמעותיים להפחית את עלויות התפעול שלנו, אבל יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות כדי להפוך את הפעילות שלנו ליעילה ורזה". 

החברה צופה כי עלויות הרה-ארגון יסתכמו בין 16 ל-18 מיליון דולר, כאשר כ-15 מיליון דולר מההוצאות יופיעו כבר ברבעון הרביעי של 2023. מנכ"ל אנפייז ציין כי כתוצאה מהריביות הגבוהות והשינויים הרגולטוריים שעשו חלק מהמדינות, צפויה ירידה בהכנסות החברה. 

בדוחותיה לרבעון השלישי רשמה החברה רווח למניה של 1.02 דולר, על הכנסות של 551.08 מיליון דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.01 דולר על הכנסות של 566.05 מיליון דולר. האכזבה בדוחות האחרונים הגיעה בעקבות התחזית החלשה לרבעון הרביעי. אנפייז צפתה מכירות של בין 300 ל-350 מיליון דולר, הרבה מתחת לצפי האנליסטים של 579 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

סולאראדג'

קשה לכתוב על מגזר הסולאר מבלי להזכיר את סולאראדג'. החברה הודיעה לאחרונה כי תפטר כ-16% מכוח האדם הגלובלי שלה, כ-900 עובדים, מתוכם כ-500 עובדים באתרי הייצור של החברה בישראל ובעולם. מספר המפוטרים בישראל הנו כ-550 עובדים, מרביתם במטה החברה והשאר במפעל היצור בציפורית.

סולאראדג' נמצאת במשבר קשה שנובע משני השווקים שלה - ארה"ב ואירופה. זה התחיל בארה"ב בה התקנת הפאנלים הסולאריים בקליפורניה בירידה בגלל שינויים רגולטורים (הפחתה בסבסוד) לצד פגיעה בכדאיות ההתקנה בגלל הריבית הגבוהה. זה נמשך במקומות נוספים בארה"ב שהביקושים בהן בהאטה וזה צץ גם מאירופה - תחרות חזקה לצד פגיעה בכדאיות הכלכלית של הצרכנים הסופיים, גרמה לרמות מלאי גבוהות אצל המתקינים שהם הלקוחות של החברה. על רקע זה, החברה הנמיכה תחזיות פעמיים ופרסמה אזהרת רווח להמשך כשהיא מסיימת את המחצית השנייה של 2023 בכ-50% מתחת להערכות המוקדמות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    התחליף הוא אנרגית הרוח. 24/01/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
    התחליף הוא אנרגית הרוח.
  • תלוי איפה. באירופה זה בדרך כלל נכון (ל"ת)
    יריב 24/01/2024 14:11
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.