אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

דרמה בטסלה - מאסק רוצה עוד מניות, אחרת הוא לוקח את הטכנולוגיה

מאסק הוא האדם העשיר בעולם, ולפי הנתונים עולה כי הוא גם המנכ"ל המרוויח ביותר בעולם; מאסק מחזיק ב-13% ממניות טסלה והוא רוצה להחזיק ב-25% בכדי להרגיש בנוח, אבל החברה לא יכולה להרשות לעצמה לתת למנכ"ל תגמולים כה גבוהים - מה הפתרון?
רוי שיינמן | (6)
אילון מאסק, המייסד והמנכ"ל של טסלה  TESLA INC ושל חברות נוספות כמו SpaceX, ו-SolarCity, שהוא גם האיש העשיר בעולם עם שווי מוערך של 225.4 מיליארד דולר, ממשיך לגרום לכאבי ראש לאלה הסובבים אותו. הדרמה האחרונה מגיעה, איך לא, מציוץ שפרסם בשבוע שעבר בו כתב כי הוא "לא מרגיש בנוח להמשיך בטסלה עם פחות מ-25% מהמניות", כאשר הוא מציין שאם לא יגיע לשיעור אחזקה הזה הוא ישקול לקחת את המכשור והטכנולוגיה מחוץ לחברה לשימוש בפרויקטים אחרים. מאסק בעצם רוצה עוד זכויות הצבעה, עוד מניות. כיום מאסק מחזיק ב-13% מהמניות כאשר יש לו גם אופציות המייצגות 7% נוספים - רק האחזקות האלו הן בשווי של 133 מיליארד דולר לפי המחיר הנוכחי, ומאסק מבקש שיקצו לו 5% נוספים. במילים פשוטות הוא מבקש מניות בשווי של 34 מיליארד דולר, אחרת, הוא מתכנן לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר. האם מותר לו? האם הטכנולוגיה לא שייכת לחברה? מאסק הסביר שכל הרעיונות הנוספים מעבר לתחומי הרכב החשמלי הם שלו והוא יכול לפתח אותם דרך חברות אחרות.   

תגמולים חסרי תקדים למנכ"ל

אין עוד מנכ"לים של חברות ציבוריות שקיבלו תגמולים כמו שקיבל מאסק - ב-2018 מאסק קיבל אופציות ל-300 מיליון מניות שמימושן התאפשר בהתאם להגעת המנייה ליעדים מסוימים. נכון שבדיעבד לא ניתן היה לדעת על הגבהים אליהן מניית טסלה תגיע, אבל בפועל האופציות האלה לבדן הפכו את מאסק למנכ"ל עם התגמולים הגדולים ביותר אי פעם. המניות האלו בלבד שוות מעל 70 מיליארד דולר.  אין דרך מושלמת להעריך תגמולים של מנכ"ל. האופציות של מאסק יפקעו ב-2028, לכן דרך אחת להסתכל על אופציות שניתנו לו היא בצורה של 30 מיליון מניות לשנה  במשך 10 שנים (2018-2028). לפי מחיר המנייה של טסלה ב-2018, זה שווה בערך 700 מיליון דולר לשנה, אבל במחירים של היום זה יותר קרוב ל-7 מיליארד דולר בשנה. מניית טסלה ב-5 השנים האחרונות אבל מה עם מנכ"לים אחרים בשוק? טים קוק למשל, מנכ"ל אפל, שווה 2 מיליארד דולר לפי ההערכות. הוא מכהן כמנכ"ל אפל כבר מעל 12 שנה מה שיוצא בערך 167 מיליון דולר לשנה.

דברים שלא רואים בדוחות

הדוחות שהחברות מפרסמות לא משקפים את תגמולי המנכ"לים בצורה מלאה. מה שמדווח זה בדרך כלל שקלול של משכורות, בונוסים, ותגמולים מנייתיים. לפי הדיווחים, בשלוש שנים האחרונות התגמולים של קוק הסתכמו ב-70 מיליון דולר לשנה, בעוד אלה של מאסק הסתכמו ב-0. אבל אין לזה משמעות - כשאתה מקבל מיליארדים באופציות ומניות אין לשכר משמעות.  בממוצע, המנכ"לים של החברות הגדולות והמובילות בעולם הרוויחו בשנים האחרונות משכורות של 9 ספרות, מאות מיליוני דולרים בשנה. מאסק לעומת זאת הוא היחיד שהרוויח (על הנייר) או לפחות ביקש, תגמולים של 10 ואפילו 11 ספרות.

איך דירקטוריון טסלה יפתור את "בעיית מאסק"?

אם כן קשה להצדיק את דרישותיו של מאסק, בייחוד בראייה השוואתית על שאר המשק. אבל אם מה שמאסק באמת רוצה זה יותר כוח הצבעה, יכול להיות שיש פתרון שהדירקטוריון יכול ליישם, והוא אפילו לא חסר תקדים. הדירקטוריון של טסלה יכול ליצור מניות חדשות עם זכויות הצבעה גדולות יותר - כך קרה כבר למשל בחברת פורד  FORD MOTOR , כאשר לבני משפחת פורד ניתנו מניות עם 36 זכויות הצבעה פר מנייה. יצירה של "סופר-מניות" כאלה אומנם תצריך אישור של בעלי המניות, אבל יכול להיות שגם הם יבינו שזה פתרון לא רע לבעיה שלהם ולכן יאשרו את המהלך. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה; קרדיט: טוויטר השאלה שנשאלת אם כן היא כמה בעלי המניות סומכים על מאסק שימשיך להוביל את טסלה, עד כדי כך שיבחרו לתת לו יותר שליטה. עם זאת, הגדלת ההשפעה של מאסק בחברה ללא צורך לשלם לו מיליארדים במניות או באופציות אכן נראית כמו הפתרון הטוב ביותר לסיטואציה שנוצרה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אחרי שיקבל מי מבטיח שלא יבקש עוד...הרי התרגל שזה עובד (ל"ת)
    דנדי 23/01/2024 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יש לו חמאס ועזה במוח,עד כדי הוא מסובב (ל"ת)
    שי.ע 22/01/2024 20:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יש לי כמה מניות של טסלה, אני מוכן לתת לו זכות הצבעה (ל"ת)
    זיו 22/01/2024 20:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עם מנכ״ל כזה מי צריך אויבים (ל"ת)
    ברי 22/01/2024 16:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    האורקל מנס ציונה 22/01/2024 14:23
    הגב לתגובה זו
    עכשיו כשהפסיד מליארדים על טוויטר - הוא רוצה שטסלה תנפיק לו מניות על חשבון דילול האחרים. טסלה היא השורט הכי בטוח.
  • 1.
    פולני פלמוני 22/01/2024 13:47
    הגב לתגובה זו
    יכול לשגע את כל אנשי חברותיו כי מצבו הנפשי מתדרדר...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.