דרמה בטסלה - מאסק רוצה עוד מניות, אחרת הוא לוקח את הטכנולוגיה
מאסק בעצם רוצה עוד זכויות הצבעה, עוד מניות. כיום מאסק מחזיק ב-13% מהמניות כאשר יש לו גם אופציות המייצגות 7% נוספים - רק האחזקות האלו הן בשווי של 133 מיליארד דולר לפי המחיר הנוכחי, ומאסק מבקש שיקצו לו 5% נוספים. במילים פשוטות הוא מבקש מניות בשווי של 34 מיליארד דולר, אחרת, הוא מתכנן לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר. האם מותר לו? האם הטכנולוגיה לא שייכת לחברה? מאסק הסביר שכל הרעיונות הנוספים מעבר לתחומי הרכב החשמלי הם שלו והוא יכול לפתח אותם דרך חברות אחרות.I am uncomfortable growing Tesla to be a leader in AI & robotics without having ~25% voting control. Enough to be influential, but not so much that I can’t be overturned. Unless that is the case, I would prefer to build products outside of Tesla. You don’t seem to understand…
— Elon Musk (@elonmusk) January 15, 2024
תגמולים חסרי תקדים למנכ"ל
אין עוד מנכ"לים של חברות ציבוריות שקיבלו תגמולים כמו שקיבל מאסק - ב-2018 מאסק קיבל אופציות ל-300 מיליון מניות שמימושן התאפשר בהתאם להגעת המנייה ליעדים מסוימים. נכון שבדיעבד לא ניתן היה לדעת על הגבהים אליהן מניית טסלה תגיע, אבל בפועל האופציות האלה לבדן הפכו את מאסק למנכ"ל עם התגמולים הגדולים ביותר אי פעם. המניות האלו בלבד שוות מעל 70 מיליארד דולר. אין דרך מושלמת להעריך תגמולים של מנכ"ל. האופציות של מאסק יפקעו ב-2028, לכן דרך אחת להסתכל על אופציות שניתנו לו היא בצורה של 30 מיליון מניות לשנה במשך 10 שנים (2018-2028). לפי מחיר המנייה של טסלה ב-2018, זה שווה בערך 700 מיליון דולר לשנה, אבל במחירים של היום זה יותר קרוב ל-7 מיליארד דולר בשנה.
מניית טסלה ב-5 השנים האחרונות
אבל מה עם מנכ"לים אחרים בשוק? טים קוק למשל, מנכ"ל אפל, שווה 2 מיליארד דולר לפי ההערכות. הוא מכהן כמנכ"ל אפל כבר מעל 12 שנה מה שיוצא בערך 167 מיליון דולר לשנה.דברים שלא רואים בדוחות
הדוחות שהחברות מפרסמות לא משקפים את תגמולי המנכ"לים בצורה מלאה. מה שמדווח זה בדרך כלל שקלול של משכורות, בונוסים, ותגמולים מנייתיים. לפי הדיווחים, בשלוש שנים האחרונות התגמולים של קוק הסתכמו ב-70 מיליון דולר לשנה, בעוד אלה של מאסק הסתכמו ב-0. אבל אין לזה משמעות - כשאתה מקבל מיליארדים באופציות ומניות אין לשכר משמעות. בממוצע, המנכ"לים של החברות הגדולות והמובילות בעולם הרוויחו בשנים האחרונות משכורות של 9 ספרות, מאות מיליוני דולרים בשנה. מאסק לעומת זאת הוא היחיד שהרוויח (על הנייר) או לפחות ביקש, תגמולים של 10 ואפילו 11 ספרות.איך דירקטוריון טסלה יפתור את "בעיית מאסק"?
אם כן קשה להצדיק את דרישותיו של מאסק, בייחוד בראייה השוואתית על שאר המשק. אבל אם מה שמאסק באמת רוצה זה יותר כוח הצבעה, יכול להיות שיש פתרון שהדירקטוריון יכול ליישם, והוא אפילו לא חסר תקדים. הדירקטוריון של טסלה יכול ליצור מניות חדשות עם זכויות הצבעה גדולות יותר - כך קרה כבר למשל בחברת פורד FORD MOTOR , כאשר לבני משפחת פורד ניתנו מניות עם 36 זכויות הצבעה פר מנייה. יצירה של "סופר-מניות" כאלה אומנם תצריך אישור של בעלי המניות, אבל יכול להיות שגם הם יבינו שזה פתרון לא רע לבעיה שלהם ולכן יאשרו את המהלך.
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה; קרדיט: טוויטר
השאלה שנשאלת אם כן היא כמה בעלי המניות סומכים על מאסק שימשיך להוביל את טסלה, עד כדי כך שיבחרו לתת לו יותר שליטה. עם זאת, הגדלת ההשפעה של מאסק בחברה ללא צורך לשלם לו מיליארדים במניות או באופציות אכן נראית כמו הפתרון הטוב ביותר לסיטואציה שנוצרה.- 6.אחרי שיקבל מי מבטיח שלא יבקש עוד...הרי התרגל שזה עובד (ל"ת)דנדי 23/01/2024 11:44הגב לתגובה זו
- 5.יש לו חמאס ועזה במוח,עד כדי הוא מסובב (ל"ת)שי.ע 22/01/2024 20:58הגב לתגובה זו
- 4.יש לי כמה מניות של טסלה, אני מוכן לתת לו זכות הצבעה (ל"ת)זיו 22/01/2024 20:13הגב לתגובה זו
- 3.עם מנכ״ל כזה מי צריך אויבים (ל"ת)ברי 22/01/2024 16:42הגב לתגובה זו
- 2.האורקל מנס ציונה 22/01/2024 14:23הגב לתגובה זועכשיו כשהפסיד מליארדים על טוויטר - הוא רוצה שטסלה תנפיק לו מניות על חשבון דילול האחרים. טסלה היא השורט הכי בטוח.
- 1.פולני פלמוני 22/01/2024 13:47הגב לתגובה זויכול לשגע את כל אנשי חברותיו כי מצבו הנפשי מתדרדר...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
