פרדימן קוטלר לארי
צילום: אורן דאי, גדי דגון, אבשלום ששוני

איגוד הבנקים במכתב חריף לאוצר: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"

אחרי הצעות הייעול של משרד האוצר, בינהן הבולטת ביותר היא המיסוי על הבנקים, איגוד הבנקים מגיב במכתב חריף: "אפילו תקופת החירום לא מצדיקה הליך כה חריג"; בפועל, הפגיעה בבנקים תהיה מינורית, והסרת חוסר הודאות תהיה יותר גדולה
רוי שיינמן | (1)

משרד האוצר פרסם בשבוע שעבר את המלצותיו הכוללות מספר צעדים להגדלת הכנסת הממשלה והקטנת ההוצאה, כאשר המהלך הבולט ביותר הוא העלאת המס על רווחי הבנקים מ-17%-26%. הבנקים כמובן מתנגדים וטוענים שההטבה תפגע בציבור, אבל כמובן שאכפת להם רק מהכיס של עצמם, ובפועל המס צפוי לפגוע בשורה התחתונה שלהם רק ב-3%, כאשר הסרת חוסר הוודאות תהיה יותר גדולה ומשתלמת לטווח הארוך, כפי שהסברנו כאן.

ובכל זאת - היום איגוד הבנקים שלח מכתב רשמי לאוצר בו הוא מביע את התנגדותו לעניין.

"איגוד הבנקים מתנגד להטלת מס מפלה וסקטוריאלי רק משום שהבנקים מהווים מטרה קלה למהלך אגרסיבי וחריג", נכתב במכתב שנשלח בעזרת משרד עו"ד מיתר. במכתב נעשתה השוואה גם למדינות אחרות בעולם, בינהן הונגריה שהטילה מס דומה ב-2022, כאשר לאחר החלתו מניות הבנקים צנחו בכ-10%. "המס הייחודי המוצע כעת הוא למעשה פטנט ישראלי ייחודי. מס ריווחי יתר שאינו מכוון לרווחי היתר אלא נגבה מהשקל הראשון. מס הבנוי על הערכות סרק, ממוקד רק בבנקים וחל על כל ריווחיהם של הבנקים. מס זה מעמיד את ישראל בשורה אחת יחד עם הונגריה", נכתב במכתב.

גם מנכ״ל איגוד הבנקים, איתן מדמון התייחס למס הצפוי: "איגוד הבנקים מתנגד להטלת מס סקטוריאלי שמשמעותו פגיעה בציבור. ראוי שהמדינה תאמר לציבור את האמת: אנחנו צריכים להטיל מיסים על הציבור כדי לממן את הגרעון שיצרנו ואין לנו דרך לעשות זאת אלא אם נספר לו שנטיל מס מפלה רק על הבנקים", מסר מדמון.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עוש 22/01/2024 12:54
    הגב לתגובה זו
    לא גאונות ולא מצאות לבנקים יש זכויות יתר מי בנק יש ישראל. קרטל עם זכויות יתר. על חשבון ציבור הלקוחות
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.