TSMC
צילום: אתר החברה

תעשיית השבבים חוזרת לעצמה? TSMC צופה צמיחה של 20%-25% ב-2024

חברת השבבים הטאיוונית שמשמשת כברמוטר לתעשייה כולה דיווחה על תוצאות שאומנם עקפו את צפי האנליסטים, אבל העידו על ביקושים די חלשים בתקופה; אבל הבשורה האמיתית היא כנראה התחזית שהחברה סיפקה לשנת 2024 
רוי שיינמן | (4)

חברת השבבים הטאיוונית TSMC  TAIWAN SEMICOND MNFCG CO שכל כך הרבה חברות טכנולוגיה תלויות בה, דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2023, ובעוד התוצאות עצמן מעידות על ביקושים די חלשים, הן עדיין היו מעל צפי האנליסטים.

הבשורה נמצאת בתחזית לשנה כולה, החברה מצפה לעלייה בהיקפי המכירות וחשוב להתעכב ולהסביר שמדובר בחברה המובילה בתעשיית השבבים, החברה שמספקת את חומרי הגלם העיקריים לתעשייה הטכנולוגית הרחב. התאוששות אצלה נובעת מהערכה שהביקושים של מפתחות המוצרים יעלו וזה סימן מעודד תעשייה כולה. TSMC, טאיוואן סמיקונדקטורס מחזיקה בבתי חרושת של שבבים (פאבים) שמשמשים כמוח ומנוע של מוצרים רבים לרבות - סמארטפונים, טלוויזיות, רכבים ועוד. החברה מובילה את התחום כשאינטל שנייה לה בפער יחסית גדול.  

   

מניית TSMC ב-12 החודשים האחרונים

תוצאות פושרות, תחזית מעודדת

הכנסות החברה ברבעון הרביעי הסתכמו ב-19.62 מיליארד דולר לעומת הצפי ל-19.59 מיליארד דולר, וללא שינוי לעומת התקופה המקבילה. הרווח הגולמי הסתכם ב-7.56 מיליארד דולר לעומת הצפי ל-7.12 מיליארד דולר, אבל 19% מתחת לרבעון המקביל. מדובר על שיפור לעומת התחזית וזה מה שחשוב בוול סטריט. 

התעשייה כולה עדיין מתמודדת עם ביקושים חלשים כתוצאה מתקופת הקורונה בה הייתה קפיצה משמעותית בביקושים שהגדילה מלאים ושאחריה הגיעה חולשה בביקושים למוצרים בכלל. בתקופת הקורונה והסגרים אנשים רבים רכשו מכשירים חדשים כמו מחשבים ניידים או טלפונים סלולאריים, ולכן, שנתיים-שלוש לאחר מכן, הם עדיין לא רואים צורך לרכוש מכשירים חדשים, וזה מה שהביא לירידה בביקושים בשנת 2023, אלא שהעולם מתקדם, המוצרים מתחדשים והביקושים צפויים לחזור. 

בהסתכלות קדימה, למרות שהחברה צופה שהרבעון הראשון יהיה יחסית חלש (גם עונתית הוא חלש), עם הכנסות בטווח של 18-18.8 מיליארד דולר לעומת 19.62 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2023, היא צופה לצמיחה של בין 20%-25% ב-2024 כולה. בנוסף, החברה הודיעה כי היא מתכננת להתחיל פעילות במפעל החדש בגרמניה ברבעון הרביעי של השנה.

התחזית הזו מעודדת לתעשיית השבבים כולה - TSMC עובדת עם חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, וכשהיא אומרת שהיא צופה עלייה בביקושים זה אומר כאמור עלייה בביקושים גם למוצרים של אותן חברות. בנוסף, המפעל בגרמניה, שחשיבותו הייתה גדולה עוד לפני המלחמה במזרח התיכון, קיבל חשיבות יתרה לאור המצור החות'י בים האדום שמשפיע בין היתר גם על שבבי החברה שעושים את דרכם לאירופה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אחד הגורמים שיניעו את הצמיחה של TSMC הוא העלייה בביקושים לשבבי AI: "אנחנו צריכים לתת לתעשייה מספיק קיבולת על מנת לעמוד בביקוש ה-AI ואנחנו גם צריכים לעבוד יחד על העלויות", אמר מנכ"ל החברה צ'ונג צ'ינג ויי אחרי הדוחות הקודמים. "הפחתת צריכת החשמל הפכה לחשובה יותר מכיוון שדרישות האנרגיה של מערכות AI עשויות לגדול פי 3 בקלות תוך שנתיים", הוסיף המנכ"ל. 

אופטימי לקראת 2024 - צ'ונג צ'ינג ווי מנכ"ל TSMC; קרדיט: טוויטר

מה עלול לאיים על התעשייה ב-2024?

למרות התחזיות היפות, יש מספר גורמים שכנראה יכבידו על התעשייה השנה. הראשון הוא שמשברי היצע כנראה יחזרו, וזאת כי לחברות השבבים לוקח זמן להתרגל לביקושים שמגיעים מצד חברות הטכולוגיה, שנוטים לזוז באופן חד. השני הוא ששוק השבבים (וגם שוק ה-AI) נהיה עמוס יותר ויותר, וקשה יותר לזהות את החברות הטובות, מאלה לחברות הגדולות והמבוססות. השלישי הוא שהספקולציות בתחום גדולות יותר מאשר בכל תעשייה אחרת, וזאת לאור העיניים הכה רבות שמסתכלות, ובצדק, על התחום שהוא אולי החשוב ביותר לסקטור הטכנולוגיה בעולם.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סטודנט 18/01/2024 17:05
    הגב לתגובה זו
    שמע אני לא מבין בתחום השבבים אבל יודע שאינטל היא לא שנייה לtsmc כי פשוט אינטל לא מייצרת שבבים high end כמו tsmc, שבבי הhigh end האחרים מיוצרים על ידי חברות סיניות.
  • 1.
    יואל 18/01/2024 13:19
    הגב לתגובה זו
    כלום כרגיל היינו יכולים להיות במקום טיוואן
  • אין בישראל סכומים בסדרי הגודל שנדרשים להשקעות ברמות האל (ל"ת)
    ג'סי לייומור 18/01/2024 13:55
    הגב לתגובה זו
  • הון שחור 18/01/2024 15:30
    הנה לך סכומים שיכולים להקים נמל במקום הסינים ולשמר סטארטאפים לםני מכירה לעולם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.