מניית NIO קופצת ב-11% - רכב חדש בדרך
מניית יצרנית הרכבים החשמליים הסינית NIO קופצת לאחר שהחברה חשפה מכונית חדשה המכוונת ללקוחות האמידים יותר. עם זאת, יתכן שהעניין הגדול הוא בכלל בטכנולוגיה ש-NIO חשפה.
ביום שבת האחרון, NIO סיפקה הצצה לרכב ה-ET9, אותו החברה מתארת כ"רכב הדגל החשמלי למנהלים" ויעלה כ-112,000 דולר. יחד עם ההשקה של המכונית, NIO גם הציגה את הטכנולוגיה החדשה שפיתחה בעצמה ומגיעה עם הרכב החדש. מניות של חברות המפתחות בעצמן טכנולוגיות חדשות ולא מסתמכות על צד שלישי לרוב מקבלות דחיפה מהמשקיעים. זו אחת הסיבות שמניית טסלה הציגה ביצועים טובים יותר כמעט מכל השאר, כולל BYD שדומה מבחינת הכנסות ורווחים לחברה. ה-ET9 צפוי אומנם להימסר רק במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2025, אך זה לא מונע ממניית החברה לקפוץ במסחר היום.
בחודש אוגוסט האחרון הודיעה דלק רכב כי תייבא לישראל את המכוניות החשמליות של חברת NIO הסינית. דלק הודיעה כי תייבא את הרכב בייבוא עקיף דרך המפיץ של NIO בנורבגיה. אנשי NIO ביקרו בישראל כמה פעמים במהלך השנים האחרונות וביצעו כמה סיבובים אצל יבואני הרכב הגדולים והוותיקים והציבו דרישה: היבואן שיקח את הזיכיון יהיה רק "יבואן מעניק שירות". כלומר, היבואן יהיה רק זה שמספק את שירותי שחרור הרכב מהמכס, אחסונו והטיפול בו. יבואני הרכב סירבו נמרצות ואנשי NIO בחרו שלא להיכנס לשוק הרכב הישראלי וכך דלק רכב החליטה לעקוף את המגבלה.
ההשקעה מאבו דאבי
לפני מספר שבועות מניות יצרנית הרכבים החשמליים הודיעה על השקעה נוספת בגובה של 2.2 מיליארד דולר מהמשקיע CYVN Holdings מאבו דאבי. "עם המאזן המשופר, NIO ערוכה היטב לחדד את מיצוב המותג , לחזק את יכולות המכירות והשירות ולבצע השקעה ארוכת טווח בטכנולוגיות הלביה כדי לנווט בשוק התחרותי המתעצם", אמר וויליאם לי, מייסד ומנכ"ל NIO.
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- דאונסייד של 19% - בגולדמן זאקס מורידים המלצה ל-NIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשקעה האחרונה תגדיל את הנתח של CYVN ב-NIO ל-20.1%, לאחר ההשקעה הקודמת בגובה 738.5 מיליון דולר ורכישת המניות של 350 מיליון דולר השנה. זה יהפוך את CYVN לבעלת המניות הגדולה ביותר של NIO. כמו כן, לחברת ההשקעות מאבו דאבי תהיה הזכות למניות שני דירקטורים לדירקטוריון NIO כל עוד היא תמשיך להחזיק לפחות ב-15% ממניות החברה.
הדוחות לרבעון השלישי
ניו רשמה בתוצאותיה לרבעון הפסד נקי של 542 מיליון דולר על מכירות של כמעט 2.6 מיליארד דולר לרבעון השלישי. בוול-סטריט ציפו להפסד של 600 מיליון דולר ממכירות של 2.6 מיליארד דולר. הנהלת החברה ציינה את העלייה החדה במסירות ונתח השוק החזק שלה כסיבה למחיר הרכבים שלה.
"ניו מסרה 55,432 כלי רכב ברבעון השלישי של 2023, המייצגים צמיחה יציבה של 75.4% משנה לשנה וקבעה שיא חדש לנתון המסירות הרבעוני", אמר מנכ"ל החברה וויליאם בין לי. "על פי נתוני המכירות הקמעונאיות של מרכז הטכנולוגיה והמחקר של רכבים בסין, ניו דורגה במקום הראשון בסקטור הרכבים החשמליים מבוססי הסוללה במחיר של מעל 42,000 דולר בסין, עם נתח שוק של 45% ברבעון השלישי". ניו מייצרת רכבים יקרים יחסית, שכן מודל 3 של טסלה נמכר במחירו ההתחלתי בפחות מ-34,000 דולר בסין.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לרבעון הרביעי, ניו מצפה למסור כ-48,000 כלי רכב, לעומת 40,000 ברבעון המקביל אשתקד. החברה מסרה כ-32,000 יחידות באוקטובר ונובמבר 2023 יחד, כך שדצמבר נראה כחודש נוסף של כ-16,000 יחידות. החברה מסרה 15,815 יחידות בדצמבר 2022. התוצאות נראות בסדר. נראה שהפסד בהתאם לציפיות מספיק טוב למשקיעים, שחששו מתחרות מחירים עזה בסין.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
