וול סטריט
צילום: Ahmer Kalam, Unsplash

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

לקראת פתיחת שבוע המסחר האחרון לשנת 2023 - מה מצב "ראלי סוף השנה" המסורתי והאופטימיות הזהירה בשווקים לגבי הורדת ריבית ב-2024 
רוי שיינמן | (1)

שבוע המסחר האחרון של שנת 2023 יתחיל ביום שלישי בעקבות חג המולד ואיתו גם ההזדמנות האחרונה לעליות שיוסיפו ל"ראלי סוף השנה" המסורתי - עד כה ה-S&P 500 עלה החודש ב-3.5% בעוד הנאסד"ק הוסיף רק 2% - בנובמבר שני המדדים עלו ב-8.5% וב-12.5% בהתאמה, כך שיכול להיות שהראלי קרה כבר בנובמבר בכלל.

מאקרו ארה"ב

לצד התנודות בשווקים, מדד ה-PCE עלה ב-0.06% בנובמבר וירד ב-0.1% במהלך ששת החודשים האחרונים כאשר אינפלציית הליבה הייתה בקצב של רק 1.9% במונחים שנתיים. ד"ר גיל מיכאל בפמן, ​כלכלן הראשי של בנק לאומי, מאמין שהנתונים הללו מצביעים על כך שהאינפלציה מסתיימת והדרך להפחתת ריבית הפד מתקצרת: "העלייה המתונה במחירי הליבה של ה-PCE בחודש נובמבר שונה מאשר העלייה בשיעור של 0.3% במדד המחירים לצרכן (CPI) במונחי ליבה בחודש זה, מה שממחיש את החשיבות של ה-PCE, המשתנה שאליו הפד מכוון ומשמש כבסיס להגדרת יעד האינפלציה. מדד זה, המתחשב בשינויים השוטפים שבהרכב הצריכה מצוי במגמה עקבית של ירידה מאז אמצע שנת 2022".

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בבנק מזרחי טפחות, מתייחס גם לנתוני הצריכה הפרטית בארה"ב: "בעוד שהצריכה הפרטית הייתה צפויה להתמתן משמעותית באוק'-נוב', לאור חידוש תשלומי הלוואות הסטודנטים, נראה כי יחד עם רמות האינפלציה הנמוכות יותר במדד, הצריכה הפרטית דווקא מצליחה לעלות, במונחים ריאליים. ועל פי ה-BEA, זו גדלה ב-0.4% ניכרים יחסית, במהלך החודש, לאחר נתון חלש יותר באוק'. להערכתנו, העובדה שקצב עליית השכר נותר גבוה יחסית בחודשים האחרונים, למרות התמתנות האינדיקציות לאינפלציה, מאפשרות את המשך הגידול בהוצאות הריאליות.".

האינפלציה בארה"ב

יעד האינפלציה של הפד הוא 2%, ולפי אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, היא הולכת להגיע לשם תוך 3 חודשים: "בארה"ב אינפלציית ה-PCE ירדה ל-2.6%, מתחת לתחזיות. כפי שהצגנו בסקירה לפני חודש, בהתאם לשינויים החודשיים במדדי הליבה בשישה חודשים (במונחים שנתיים), קצב השינוי השנתי של PCE Core יגיע במרץ 2024 ליעד ה-FED של 2% בסיכוי של כ-90% (ראו גרף). נזכיר שבתחזית שפורסמה ע"י ה-FED רק לפני שבועיים הוא העריך שאינפלציית הליבה PCE אפילו בסוף 2024 תעמוד מעל היעד ברמה של 2.4%".

זבז'ינסקי מציין גם שהציפיות לריבית יורדות בחדות: "הירידה המהירה באינפלציה מובילה לירידה מהירה בציפיות לריבית. לפי עקום ה-IRS , בפחות מחודשיים בלבד הציפיות לריבית הבנקים המרכזיים בעוד שנה ירדו בכ-1.2%-1.4% בכל המדינות העיקריות. בישראל ירדה התחזית לריבית בכ-1.1%. תהליך ירידה בציפיות הריבית מדרבן ירידה מהירה בתשואות האג"ח.   

קיראו עוד ב"גלובל"

 

גם משקי הבית אופטימיים יותר

יונתן כץ מלידר מצביע על האופטימיות הצרכנית כקטר המניע את הצמיחה: "ידוע שהקטר העיקרי לצמיחה בארה"ב הינו הצריכה הפרטית (אשר מהווה כ-67% מהתוצר) ולכן רכיב זה יקבע את פני הכלכלה. רבים סבורים שהריבית הגבוהה, מיצוי עודפי החיסכון מתקופת הקורונה וחידוש של החזרי הלוואות של סטודנטים יפגעו קשות במשקי הבית וביכולת להמשיך להגדיל צריכה. בינתיים, האופטימיות הצרכנית רק עולה בפרט רכיב הציפיות קדימה. עליות בשוקי המניות וירידה במחירי הדלקים תמכו במגמה זו".

"מדד אמון צרכני כה אופטימי לא מבשר על עלייה באבטלה, פגיעה בהכנסה או צמצום בצריכה. ללא התמתנות של ממש בפעילות, קשה לצפות לשש הורדות הריבית בשנה הבאה כפי שמתומחר בשוק", מוסיף כץ. "סביר יותר שתיים או שלוש הורדות בלבד, ולא בחודשים הראשוניים של השנה. יחד עם זאת, בשל הפיגור הרב בהשפעת המדיניות המוניטארית, הפד צפוי להתחיל להוריד את הריבית לפני ירידת קצב האינפלציה ליעד. בנוסף, ככול שהאינפלציה מתמתנת, הריבית הריאלית עולה ומגבירה את מידת הריסון המוניטארי כך שניתן להוריד קצת את הרגל מהבולם המוניטארי".

ומה עם הדוחות?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 24/12/2023 19:44
    הגב לתגובה זו
    מקווה שריאלי סוף השנה לא יהיה רע לי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.