אפל
צילום: unsplash

למה אפל יכולה להגיע לשווי של 4 טריליון דולר ב-2024?

ענקית הטכנולוגיה הנסחרת כיום לפי שווי של 3 טריליון דולר, צפויה להנות מגל של שדרוגים בשנה הבאה, כאשר לפי הצפי בין 220 ל-230 מיליון אייפונים ישודרגו
אדיר בן עמי | (2)

מניית ענקית הטכנולוגיה הייתה המניה הראשונה השנה שהגיעה לשווי של 3 טריליון דולר וכעת בוול-סטריט צופים שהיא תהיה הראשונה בשנה הבאה שתגיע ל-4 טריליון. אפל APPLE היא החברה בעלת השווי הגדול ביותר והגיעה לראשונה לשווי של 2 טריליון דולר ב-20 באוגוסט 2022 וכ-719 ימי מסחר לאחר מכן עברה כבר את ה-3 טריליון. 

יצרנית האייפון נאבקה לשמור על שווי השוק שלה לאחר שבוול-סטריט העלו חששות בנוגע לביקוש לאייפונים ככל והאינפלציה נשארה גבוהה והתחרות עם הסמארטפונים הסיניים הזולים יותר נמשכה. למרות זאת, המניה עברה שוב את ה-3 טריליון דולר ב-5 בדצמבר, כשמניות החברה נהנו מראלי שהגיע לאחר דוחות אפל לרבעון הרביעי. אנליסט וודבוש המסקר רבות את אפל, דן איבס, צופה כי מנית החברה תגיע לשווי שוק של 4 טריליון דולר על סוף 2024, "בהתחשב בקצב הצמיחה והמונטיזציה שאנחנו צופים לחברה במהלך השנה הבאה".

הצפי בוודבוש משקף את האמונה כי בין 220 ל-230 מיליון מכשירי אייפון ישודרגו ב-2024. אפל נסחרת כיום לפי שווי שוק של 3 טריליון דולר. מנית החברה תצטרך לסגור ב-257.19 דולר ומעלה כדי להגיע לאבן הדרך של 4 טריליון דולר. במילים אחרות, מניית אפל צריכה לעלות ב-30% ממחיר הסגירה אמש (שלישי). גם החששות לגבי הצעדים שננקטו נגד אפל בסין לא צפויים לעצור את אפל מלהגיע ליעד. "בעוד יש חששות סביב האיסורים על שימוש באייפון במקומות ממשלתיים בסין, הנושא הזה הוא בר הכלה ולא הפחית את הביקוש למוצריה של אפל", אמר איבס.

 

השהיית מכירות האפל ווטצ' בארה"ב

לאחרונה הועלו גם דאגות סביב האפל ווטצ' מאחר ואפל הודיעה כי תשהה את מכירות השעונים החכמים מסדרות 9 ו-Ultra 2 בארה"ב, בעקבות מחלוקות בנוגע לפטנט על הטכנולוגיה המאפשרת את מדידת החמצן בדם. 

המהלך הגיע בעקבות צו שנשלח באוקטובר מנציבות הסחר הבינלאומי של ארה"ב (ITC) שעלול למנוע מאפל לייבא את השעונים שלה לאחר שהנציבות מצאה כי המכשירים מפרים את זכויות הפטנט של חברת הטכנולוגיה הרפואית Masimo. ההחלטה נמצאת כרגע תחת בדיקה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עד ה-25 בדצמבר. אפל מצידה אמרה כי היא כבר נוקטת צעדים מונעים שיאפשרו לה לציית לגזר הדין. 

ריאן רית', סגן נשיא בחברת המחקר IDC, אמר כי מכירות השעונים החכמים של אפל בתקופת החכמים לא צפויות להיפגע וכי ההשפעה המלאה של פסק הדין, אם יעמוד על כנו, תגיע בינואר ובפברואר, שנחשבים בדרך כלל כחודשים עם המכירות הנמוכות ביותר של אפל בארה"ב. "לאפל יש מלאי עצום של סדרות 8 ו-SE כך שימשיכו להיות לה מוצרים זמינים במהלך התקופה הזו", אמר רייט. "המשמעות הגדולה ביותר היא האם אפל יכולה להשתמש בטכנולוגיה של מדידת החמצן בדם המדוברת במכשיריה העתידיים או שלא, או אם החברה תצטרך להגיע להסדר או למצוא פתרון חדש". 

 

דוחות החברה לרבעון הרביעי

בתוצאותיה לרבעון הרביעי רשמה אפל רווח למניה של 1.46 דולר על הכנסות של 89.5 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.39 דולר על הכנסות של 89.28 מיליארד דולר.  יצרנית האייפון עקפה את הציפיות הודות למכירות האייפון והשירותים אבל מציגה רבעון רביעי ברציפות של ירידה במכירות. מכירות האייפונים הסתכמו ב-43.81 מיליארד דולר, בעוד הצפי היה ל-43.73 מיליארד דולר. המכירות בשוק הסיני עמדו על 15.08 מיליארד, בזמן שצפי האנליסטים היה ל-17 מיליארד דולר. ההכנסות משירותים עמדו על 22.31 מיליארד, לעומת הצפי של 21.37 מיליארד דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מנכ"ל החברה טים קוק ציין כי היצע האייפונים החדשים - אייפון 15 פרו ופרו מקס מוגבל וכי החברה צופה להגיע לאיזון בין ההיצע והביקוש לאייפון במהלך הרבעון הנוכחי. "אנחנו עובדים קשה כדי לייצר יותר", אמר. "אנחנו מאמינים שנגיע בהמשך הרבעון לאיזון". קוק צופה גם כי מכירות מחשבי המק ישתפרו הרבעון. "בסין קבענו שיא רבעוני במכירות האייפונים", אמר המנכ"ל. "היו לנו ארבעה מתוך חמשת הסמארטפונים הנמכרים ביותר במדינה".

מספר מגמות עולמיות משחקות לטובתה של ענקית הטכנולוגיה, כאשר בוול-סטריט צופים כי שוק הסמארטפונים הגיע לתחתית ועשוי להתחיל להתאושש ב-2024. גם שוק המחשבים האישיים צפוי להציג שיפור בשנה הקרובה, כשבתחילת השבוע אפל השיקה סדרת מחשבי מק חדשה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אני עדיין עם האייפון 8. קצפו לי אפל (ל"ת)
    מתן 21/12/2023 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ב 2025 שווי של 5 טריליון דולר ? ב 2026 שווי של 6 ? (ל"ת)
    ברי 21/12/2023 03:16
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.