אינפלציה מדד מחירים סופרמרקט
צילום: הומ'ס

"השוק מפריז בהערכות על הורדת הריבית ב-2024"

אנליסט המחקר של Global X, דיוויד בינימינוב: "השוק מתמחר כעת הפחתת ריבית של רבע אחוז בכל אחת מישיבות הפד בחודשים מרץ עד ספטמבר, אם יקדים את המאוחר נהיה בסכנה של ליבוי מחדש של האינפלציה"
איציק יצחקי | (3)

בזמן שבפד מעריכים כי יהיו 3 הפחתת ריבית ב-2024, השוק מתמחר אפילו 4 כאלה, כשגם בישראל מדברים על ירידות. הציפייה של הירידות האלה מגיעה בצל התקררות האינפלציה, מה שמשפיע על השוק כולו ובעיקר על נוטלי המשכנתאות וההלוואות, שמשלמים מאות עד אלפי שקלים בודדים יותר.

בחברת GlobalX מצננים את ההתלהבות וסבורים כי השוק מפריז בהערכותיו. בסקירת המסחר של דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X נכתב כי "ישיבתו של הפד בשבוע שעבר הצביעה על שינוי משמעותי במדיניותו של הבנק המרכזי. הפד מאותת כי סבב העלאות הריבית תם ונשלם ואף צופה באופן מפורש כי ב-2024 תתבצע הפחתת ריבית בשיעור כולל של 0.75%, מהלך יוני יותר מכפי שציפה השוק, ועל כן גם ראינו עליות שערים חדות ופיחות בדולר. המבט כעת הוא להקלת המדיניות המוניטרית. גם תחזיות האינפלציה של הבנק קוצצו.

"השוק מתמחר כעת הפחתת ריבית של רבע אחוז בכל אחת מישיבות הפד בחודשים מרץ עד ספטמבר, דבר שיוריד את הריבית לרמה של 3.75%-4.00%. אנחנו סבורים כי השוק מפריז בהערכתו, ואם השוק יקדים את המאוחר אנחנו נהיה שוב בסכנה של ליבוי מחדש של האינפלציה, דבר שיחייב שוב את הפד להדק את המדיניות. זה התרחיש שממנו חושש הפד.

"אחד המגזרים שצפויים להינות מהפחתות הריבית הוא מגזר הנדל"ן, שריבית נמוכה מפחיתה את עלויות המימון ומגבירה את הביקוש. הדבר נכון גם לגבי טכנולוגיה, מאחר שהוזלה בעלויות המימון מאפשרת לחברות לקחת יותר הלוואות ולהשקיע בעסקיהן. בפרט, תחומי הביוטק והגנומיקס ייצאו נשכרים מאחר שהדבר יאפשר להן להשקיע יותר במו"פ ולפתח תרופות.

"השבוע יתפרסם מדד ההוצאה הצרכנית (PCE) ואנו מעריכים כי הוא ישקף את המגמה שראינו במדד המחירים לצרכן. המדד הראשי צפוי לרשום עלייה של 0.1%-0.2% ואילו מדד הליבה ירשום עלייה של 0.3%. הדבר יביא את המדדים השנתיים ל-2.9% ו-3.4%, בהתאמה. אנו קרבים לסוף השנה ובאופן מסורתי תקופה זו מתאפיינת בעליות שערים, שנובעות בחלקן מהתאמות שמבצעים מנהלי ההשקעות בתיקים כחלק מאסטרטגיית מס. כמו כן, נפחי המסחר מצטמצמים משמעותית בתקופת החגים, דבר שמקטין את הנזילות ולעיתים מוביל לתנועות שוק מופרזות. לעיתים ישנן חברות שמחלקות דיבידנד כדי למשוך משקיעים, וכן חלוקת בונוסים לעובדים לעיתים מובילה להשתתפות ערה יותר במסחר".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מישהו צריך לממן לגנץ וחבריו לחשק את הפנסיות במיליארדים (ל"ת)
    אלכס 18/12/2023 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    72 17/12/2023 15:26
    הגב לתגובה זו
    החא פה להישאר שנים רבות ותעלה לדו ספרתי. אם תרד זה זמני לקישוט לרבע אחוז ותעלה כפול. נזכיר לכם שכץבתם לפני שנה וחצי שאין סיכוי שתעלה ליותר מרבע אחוז. אז זהו...שלא...
  • 1.
    מיטל 17/12/2023 13:52
    הגב לתגובה זו
    השפעת הביזה שמבצעת ההנהגה החרדית על המשק היא קשה ביותר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.