מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

ניו עוקפת את הציפיות למרות מלחמת המחירים הסינית - עולה ב-5%

ברבעון הרביעי ניו מצפה למסור כ-48,000 כלי רכב, לעומת 40,000 ברבעון המקביל אשתקד. החברה מסרה כ-32,000 יחידות באוקטובר ונובמבר 2023 יחד, כך שדצמבר נראה כחודש נוסף של כ-16,000 יחידות
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה NIO רכבים חשמליים

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית, ניו NIO INC , נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות טובות מהצפוי ברבעון השלישי יחד עם תחזית טובה.

ניו רשמה הפסד נקי של 542 מיליון דולר על מכירות של כמעט 2.6 מיליארד דולר לרבעון השלישי. בוול-סטריט ציפו להפסד של 600 מיליון דולר ממכירות של 2.6 מיליארד דולר. הנהלת החברה ציינה את העלייה החדה במסירות ונתח השוק החזק שלה כסיבה למחיר הרכבים שלה.

"ניו מסרה 55,432 כלי רכב ברבעון השלישי של 2023, המייצגים צמיחה יציבה של 75.4% משנה לשנה וקבעה שיא חדש לנתון המסירות הרבעוני", אמר מנכ"ל החברה וויליאם בין לי. "על פי נתוני המכירות הקמעונאיות של מרכז הטכנולוגיה והמחקר של רכבים בסין, ניו דורגה במקום הראשון בסקטור הרכבים החשמליים מבוססי הסוללה במחיר של מעל 42,000 דולר בסין, עם נתח שוק של 45% ברבעון השלישי". ניו מייצרת רכבים יקרים יחסית, שכן מודל 3 של טסלה נמכר במחירו ההתחלתי בפחות מ-34,000 דולר בסין.

לרבעון הרביעי, ניו מצפה למסור כ-48,000 כלי רכב, לעומת 40,000 ברבעון המקביל אשתקד. החברה מסרה כ-32,000 יחידות באוקטובר ונובמבר 2023 יחד, כך שדצמבר נראה כחודש נוסף של כ-16,000 יחידות. החברה מסרה 15,815 יחידות בדצמבר 2022. התוצאות נראות בסדר. נראה שהפסד בהתאם לציפיות מספיק טוב למשקיעים, שחששו מתחרות מחירים עזה בסין. 

 

המתחרות

בכניסה למסחר ביום שלישי, מניות ניו היו בפיגור עם ירידה של כ-43% במהלך 12 החודשים האחרונים. מניות של אקספנג ו-Li Auto, שתי המתחרות הסיניות של ניו, עלו בכ-41% ו-62%, בהתאמה, באותה תקופה. לי הגדילה את המכירות הכי מהר והיא רווחית. אקספנג הגדילה את המכירות לאט יותר מאשר ניו, אך תוצאות המכירות של אקספנג השתפרו לאחרונה. ניו פרסמה תוצאות מכירות יציבות יותר במהלך השנה. גם ניו וגם אקספנג עדיין לא הגיעו לרווחיות.

יצרנית רכבים חשמליים נוספת הנחשבת למובילת השוק הסיני היא BYD, שדיווחה כי מסרה בנובמבר מעט יותר מ-301,000 כלי רכב, עלייה של כ-31% משנה לשנה. מתוכם היו קצת יותר מ-170,000 כלי רכב חשמליים מבוססי סוללה, או BEV, עלייה של כמעט 50% משנה לשנה. BYD סיפקה גם כ-131,000 כלי רכב היברידיים פלאג-אין. בחודשיים הראשונים של הרבעון הרביעי, BYD סיפקה כמעט 336,000 רכב BEV, עלייה של כ-55% משנה לשנה.

בקצב הצמיחה הנוכחי, BYD צפויה לספק יותר מ-500,000 רכבים חשמליים מבוססי סוללה ברבעון הרביעי. לעומת זאת, מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC צפויה לספק כ-475,000 רכבים. זה יהיה הרבעון הראשון בו טסלה תסיים במקום השני ליצרן רכבים חשמליים אחר מאז רכביה החלו להימכר. 

ניו נסחרת לפי שווי של 13.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמנית החברה ירדה ב-22% מתחילת השנה וב-42% בשנה האחרונה כולה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלברט 06/12/2023 08:44
    הגב לתגובה זו
    אמרתם שהחברה עקפה את הציפיות ובגלל זה היא עולה אבל זה לא נכון. היא עולה על משהו אחר
  • 1.
    לייצר למכור ולהרוויח - רק טסלה עושה זאת . (ל"ת)
    לילי 06/12/2023 08:16
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.