שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

סין מאבדת גובה - יותר ויותר משקיעים וחברות מוציאים את הכסף

סין התבססה כמעצמה תעשייתית כאשר כמעט כל חברה גדולה מייצרת בשטחה, אבל בזמן האחרון המצב מחמיר עוד יותר; האם סין מאבדת מכוחה?
רוי שיינמן | (15)

זה לא במקרה שסין הפכה לאחת ממעצמות הייצור הגדולות בעולם - אם כל החברות החשובות בעולם מייצרות בשטחה של סין, אז סין שולטת עליהן, וזה נותן לה כוח בזירה הגיאופוליטית. סין כיוונה למצב הזה, בדומה לצורה בה רוסיה ביססה את עצמה כספקית הגז העיקרית של אירופה בתקווה שזה ישמש לה כמנוף לחץ בעזרתו תוכל להדוף לחץ אירופאי נגד פעולות שלה. אבל עם התקיפה באוקראינה הקונספציה שלה התבררה כשגויה, וכעת העולם המערבי מתפכח גם בעניין סין.

כמה המצב חמור מבחינת סין?

בקצרה: מאוד חמור.

בשבוע שעבר פורסם נתון ההתחייבויות הקשורות להשקעות ישירות - מדד של ההשקעות הזרות הישירות הכולל את הסכומים של הכספים הזרים בסין - והציג הפרש שלילי של 11.8 מיליארד דולר לעומת התקופה המקבילה. רוב האנליסטים מצביעים על כך שהסיכון בסין פשוט עלה: "לא רק שחברות זרות מסרבות להשקיע מחדש את הרווחים שלהן, אלא שלראשונה אי פעם הן מוכרות את הפעילות שלהן לשחקנים מקומיים ולוקחים את הכספים הביתה", כתב האנליסט ניקולס לארדי, ממכון פטרסון.

גם הריבית הנמוכה בסין הופכת אותה למאוד לא אטרקטיבית להשקעה - המשקיעים מבינים שהבנק המרכזי מתכוון להשאיר את הריבית נמוכה לאורך זמן בשביל לתמרץ את המשק המקרטע ולכן הם מבינים שעדיף להם להשקיע את הכספים שלהם במקום אחר.

סין לא עושה חיים קלים למשקיעים זרים

למתיחות בין ארה"ב לסין גם כן יש חלק בסיפור, אבל הממשל הסיני עצמו נוקט בעצמו בפעולות שרק מבריחות את המשקיעים.  כך למשל בשנים האחרונות הממשל סוגר יותר ויותר פירמות ייעוץ וחברות המבצעות בדיקות נאותות לחברות, גורמים קריטיים למשקיעים פוטנציאליים שרוצים לקבל הערכה טובה יותר של הסיכון הגלום בהשקעה שלהם.

בנוסף, המספר של חברות סיניות הרשומות בארה"ב צנח בשיעורים אסטרונומיים. בשנת 2021, 34 חברות סיניות הונפקו בבורסות בארה"ב בסכום כולל של 12.6 מיליארד דולר. בשנת 22, המספר הזה כבר עמד על 14 הנפקות בשווי כולל של 468 מיליון דולר.

גם הצעירים לא רוצים להגיע לסין

אפילו מספר הסטודנטים הזרים שמגיעים למדינה במסגרות חילופי סטודנטים או תוכנית אחרות צנח. ב-2019 יותר מ-11 אלף סטודנטים אמריקניים למדו בסין, השנה המספר הזה התרסק לפחות מ-350.

סין, מנסה בכל כוחה לעצור את הנטישה, לפעמים נואשות. באוגוסט הודיעה המסינה על תוכנית בת 24 נקודות למשכית השקעות זרות ולשיפור הסביבה העסקית של סין, במיוחד במגזרים מרכזיים, כמו טכנולוגיה וביו-רפואה. סין אמרה כי היא "תרחיב את הערוצים להזרמת הון זר למשקיעים זרים זכאים", אך נמנעה מלתת פרטים נוספים. ככל וההשקעות הזרות ימשיכו להתכווץ, גורמים בסין ייאלצו לעשות יותר וויתורים. 

בכינוס APEC האחרון בסן פרנסיסקו, הנשיא שי ג'ינפינג התייחס בעצמו לנושא. "נקצר עוד יותר את הרשימה השלילית על השקעות זרות ונבטיח באופן מלא יחס לאומי למשקיעים זרים", אמר. סין גם צפויה לשפר את המדיניות על מנת לסייע לכניסת זרים ולשהותם בסין, כולל הסרת חסמים בשירותי התשלום פיננסיים, רפואיים ודיגיטליים. 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    AAA 03/12/2023 11:10
    הגב לתגובה זו
    I.am never invest in kommunist County. One day you're money gone.
  • 13.
    חסן יהודה 02/12/2023 20:27
    הגב לתגובה זו
    סין מעצמה מסוכנת ביותר בעולם לכלכלה העולמית
  • 12.
    משה 02/12/2023 17:02
    הגב לתגובה זו
    במקרים רבים מגלים שהכל היה הונאה גדולה. המספרים מבושלים, ולעתים כל הסיפור מומצא. לא סתם אין דיבידנדים. השקעה בסין מסוכנת מאוד!
  • 11.
    יזם סדרתי 01/12/2023 22:55
    הגב לתגובה זו
    חשוב שמשקיעים יקבלו החלטות ערכיות ולא רק תועלתיות לחיפוש אחרי רווח כספי...
  • 10.
    באבא תתקן ותעלה (ל"ת)
    אמיר 01/12/2023 18:08
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    קשקש 01/12/2023 17:11
    הגב לתגובה זו
    בשנות ה-80 יפן שלטה בכלכלה העולמית והם הרגישו שליטי העולם הניקיי הגיע ל-40000 נק' ומשם ירידה ל-6700 נק ' עד שהם התפוררו ולקח להם למעלה מ-30 שנה להתרומם מהקרקע
  • 8.
    דוד 01/12/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
    שלא יתממו, סין-רוסיה-אירן הינו ציר רשע מרכזי שתומך בטרור, אירן במטרה להשמיד אותנו ואחרי זה גם ארצות הברית, ורוסיה וסין פשוט רוצים שארצות הברית תחדל להיות המעצמה השולטת ולכן תומכים באירן ולא אכפת להם מישראל. צריך להישאר מאוחדים ורק כך כולם ילמדו שלא כדי להמעיט בערכינו
  • 7.
    99 01/12/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
    תוך שנים לא מעטות את רוב "כח העבודה הזול" יחליפו רובוטים עם בינה מלאכותית. ואז כל הבלון הסיני יתפוצץ, כי אפשר יהיה לייצר הכל באמריקה ואירופה ברבע מחיר.
  • 6.
    אמור לי מיהם חבריך 01/12/2023 09:46
    הגב לתגובה זו
    ואז שלא יתפלאו שכולם בורחים מהם.
  • 5.
    אמור לי מיהם חבריך 01/12/2023 09:45
    הגב לתגובה זו
    מה קרה ולמה בורחים מהם.
  • 4.
    דודיק 01/12/2023 07:43
    הגב לתגובה זו
    תומכים בחמאס ימי שמם
  • 3.
    משטר קומוניסטי אכזרי לברוח כל עוד אפשר ! (ל"ת)
    דודו פארוק 01/12/2023 05:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 30/11/2023 22:07
    הגב לתגובה זו
    זהב !!!
  • 1.
    הרוע בסוף מפסיד (ל"ת)
    עפר 30/11/2023 20:42
    הגב לתגובה זו
  • 99 01/12/2023 11:49
    הגב לתגובה זו
    אני פחות מקבל את האמירה הזו.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.