אלון מאסק
צילום: הרצאת טד

המפרסמים בורחים ומאסק מאיים בתביעה - מה קורה ב-X

מאז המתקפה נגד X ומאסק, נראה שמתרחש שינוי ברשת החברתית והיא החלה לפעול על מנת להעלים תכנים אנטישמיים ומעוררי שנאה
אדיר בן עמי | (5)
מנכ"לית הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר), לינדה יקארינו, אמרה לעובדים כי "הנתונים יספקו את הסיפור האמיתי" על המאמצים להילחם באנטישמיות, כשברקע הזעם על התפשטות האנטישמיות והטרור ברשת החברתית רק גובר.  X, איבדה לאחרונה כמה מפרסמים גדולים כולל IBM ואפל ואפילו הבית הלבן יצא במתקפה נגד הבעלים אילון מאסק בעקבות תגובה של מאסק לפוסט אנטישמי. הפוסט המדובר טען באופן שקרי כי יהודים מעוררים שנאה כלפי אנשים לבנים. מיד לאחר תגובתו של מאסק חברת Media Matters, חברה ללא מטרת רווח שמטרתה לעקוב אחר המתרחש במדיה, טענה פרסומות של חברות רבות מופיעות לצד פרסומות שתומכות בנאצים וטרור ומשם הגיעה שורה של הודעות של חברות כי יפסיקו לפרסם ברשת החברתית.  מאסק מצידו פרסם בסוף השבוע כי החברה שלו תגיש תביעה "תרמו-גרעינית" נגד Media Matters על מה שלדבריו היה "מתקפה שהיא הונאה" על הפלטפורמה. נציג מ-X אישר כי החברה אכן מתכננת לתבוע את העמותה. בתגובה, אמר נשיא Media Matters, אנג'ילו קארוסונה כי "מאסק הוא רחוק מלהיות נציג חופש הביטוי שהוא טוען להיות, מאסק הוא בריון שמאיים בתביעות חסרות טעם בניסיון להשתיק את הדיווח שהוא אפילו אישר שהוא מדויק. מאסק הודה שפרסומות מופיעות ליד תוכן ניאו-נאצי כמו שזיהינו." המחלוקת הזו מגיעה על רקע העלייה באנטישמיות במדינות רבות, כולל ארצות הברית, מאז הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר והתגובה הישראלית. מאסק גם מיהר להגיב ב-X כי למרות הפרסומים, הטענה שהוא אנטישמי לא יכולה להיות יותר רחוקה מהאמת.    לאחרונה פורסמו נתונים של ארגון עולמי נגד שנאה וקיצוניות (Global Project Against Hate and Extremism - GPAHE) שמעידים על שיח אלים ואנטישמי ב-X שצמח פי כמה וכמה מאז המלחמה. מבדיקות של מאות אלפי תכנים עולה כי בעוד בפייסבוק העלייה בתכנים אנטישמים היא בעשרות אחוזים, ב-X היא פי 10. זה ככל הנראה מעיד על כך שמלכתחילה הרשת של מאסק יותר "ליברלית" ומכילה תכנים מכל סוג וגם על כך שהרשת לא באמת אוכפת פרסום פוגעני ואלים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עורך דין 24/11/2023 07:47
    הגב לתגובה זו
    התכנים באתרים בישראל לא מצונזרים, שינאה אנטישמית לדתיים, חרדים , מתנחלים, היא בשפע שפע- מי אנחנו שנתלונן על רשת עולמית?
  • 4.
    אמיר 21/11/2023 20:08
    הגב לתגובה זו
    אני מנצל את זה לעקוב אחר צייצנים פיננסיים שמספקים בפלטפורמה הזאת הרבה מידע מועיל. הבעיה שיש שם הרבה זבל מסביב, ופייק ובחודש האחרון זה פשוט נורא. האלגוריתם זיהה שאני מגיב בחזרה לכל שקר פרו- פלסטינאי אז הפיד שלי נהיה מלא בעוכרי ישראל. אני מסתובב עצבני וממורמר כל היום. אני מודע לזה אז התחלתי להפחית חשיפה. חבל זה היה כלי שימושי בשבילי ביום יום.
  • 3.
    מסק טעית בענק, התחלת עם העם הלא נכון! (ל"ת)
    היהודי הניצחי 21/11/2023 12:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בדמוקרטיה > חופש ביטוי כן חופש שיסוי לא (ל"ת)
    ילדי ישראל 21/11/2023 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כותב 21/11/2023 06:17
    הגב לתגובה זו
    שקרים ומידע שיקרי הם מגפה של עולם פרוץ ומן הסתם כדאי שנישאר(העולם החופשי) מאוחדים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.