רשתות המזון בחודש שיא - הישראלים אגרו מזון וקנו אוכל לחיילים: זינוק של 16.7% בהוצאות
הישראלים נלחצו ממאורעות ה-7 באוקטובר, פתחו את הלב והארנק בזמן המלחמה ורצו לרכוש במהלך אוקטובר מוצרי צריכה בהיקף כולל של 5.2 מיליארד שקל - 745 מיליון שקל יותר מחודש ממוצע ב-2023. הנתונים עולים מסקר של חברת המידע הקמעונאי סטורנקסט. מדובר על זינוק של 16.7% ברכישות מוצרים ברשתות מוצרי הצריכה (Fast-moving consumer goods - FMCG).
אוגרים מזון וקונים לחיילים
הנתונים אותם אספה סטורנקסט מצביעים על כך שהפחד מטילים הוביל את הישראלים שנדבקו לטלוויזיה והממ"ד לרוץ לרכוש את מוצרי הצריכה בעיקר בחנויות הקרובות לביתם. עיקר הגידול התרחש בשבוע הראשון של המלחמה, כשמחזורי הרכישה בו זינקו ב-46%. לאחר מכן הישראלים ראו שטרם החלה חזית צפונית נוספת ואז נצפתה ירידה והתייצבות מתונה בצריכת המוצרים - מגמת ירידה שממשיכה עד היום.
לקוחות סטורנקסט מהווים למעלה מ-85% מסך המכר בשוק ה-FMCG בישראל. עם לקוחות סטורנקסט נמנות הרשתות הקמעונאיות הגדולות שופרסל, קארפור רמי לוי ויוחננוף, הספקיות שטראוס, תנובה, אסם וקוקה קולה, וכן בנקים, חברות ביטוח.
סטורנקסט נמכרה בספטמבר האחרון לקרן Israel Growth Partners (IGP) לפי שווי של כ-200 מיליון שקל. לאורך כל השנה, החברה אוספת מידע בזמן אמת מ-2800 חנויות המורכבות מרשתות ארציות, רשתות פארם, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות. חנויות אלו משדרות את נתוני הממכר בזמן אמת מהקופות למערכת סטורנקסט.
- שיא כל הזמנים: מעל 51 מיליארד שקל בהוצאות כרטיסי האשראי ביולי
- קודם היקר או קודם הקטן? שתי שיטות לחיסול הלוואות, איזו מתאימה לכם יותר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהנתונים אותם אספה החברה ושהגיעו לידי ביזפורטל, עולה כי במהלך באוקטובר נרשם זינוק חד של 14% בממכר השבועי הממוצע שהסתכם בשבוע הלחימה הראשון בסכום כולל של כ-1.2 מיליארד שקל, זאת בהשוואה לממוצע בסך 1 מיליארד שקל לאורך שבוע סטנדרטי ב-2023.
הלב הרחב של הישראלים שרצו לאסוף תרומות לחיילים ולמפונים, כמו הפאניקה שנגרמה בשל הנחיות פיקוד העורף להצטיידות במרחבים המוגנים - הובילה לזינוק חד ברכישות מוצרי מזון וטיפוח. את גודל הבהלה ניתן היה לראות בעיקר בשבוע הראשון של הלחימה - אז נרשם זינוק של 45% בממכר השבועי במוצרי הצריכה שהסתכם לסכום כולל של 1.547 מיליארד שקל.
איזה מוצרים "נהנו" מהפאניקה? תחום המזון בער והציג את העלייה השבועית הממוצעת החדה ביותר בהיקף 17. באוקטובר כולו נרשם זינוק חד של 46% חל ברכישות השימורים, עליה חדה של 33% ברכישות המאפים המתוקים והמלוחים.
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
במכירות מוצרי הטיפוח חלה עליה ממוצעת שבועית חדה של 11% בממוצע. מבט יותר ממוקד מראה כי התחולל באוקטובר זינוק של 27% ברכישות מוצרי היגיינה וטיפוח הגוף. מוצרי היגיינת הפה רשמו עליה של 23%, רכישת מוצרי שטיפת כלים עלו ב-17%.
לא כל המוצרים שגשגו. מוצרים אשר משמשים את הישראלים לאירוח רשמו ירידה חדה של 22% באוקטובר. השהייה בבתים הובילה גם לגידול חד של 7.5% במוצרי הבית ועליה קלה של 5% בענף המשקאות.
המרוויחות הגדולות
לא כולם הרוויחו באופן שווה מהבהלה. המרוויחות הגדולות מגל הרכישות הן החנויות הממוקמות בקרבת אזורי מגורים. חנויות אלו רשמו זינוק של 31% בממכר הממוצע השבועי שהסתכם ב-139 מיליון שקל. רשתות הדיסקאונט גלגלו מחזור ממכר שבועי ממוצע במלחמה בסך 623 מיליון שקל - כ-10% יותר מהיקף הממכר בשבוע סטנדרטי ב- 2023.
שוק חנויות הדיסקאונט הפרטיות רשמו גידול של 21% בממכר שהסתכם ב-154 מיליון שקל. המינימרקטים הקטנים רשמו גידול של 17% בממכר השבועי שהסכם ב-125 מיליון שקל בהשוואה ל-107 מיליון שקל בשבוע סטנדרטי. בשל השהייה בבתים והכבישים הריקים במהלך השבועות הראשונים ללחימה חנויות הנוחות ספגו ירידה של 15% בממכר שהסתכם בסכום של 26 מיליון שקל בהשוואה ל -31 מיליון שקל בשבוע רגיל ב- 2023.
החנויות ניצלו את הבהלה של הישראלים, שרצו להצטייד בכמויות גדולות של מוצרים גם בקטגוריות ובמותגים בהם לא התקיים מבצע באותו שבוע. הבהלה הובילה למצב שהיקף המכר תחת מבצע במהלך המלחמה ירד ל 28%, אולם בהתחשב במכר החריג בשבועות המלחמה החנויות הציגו עליה של 36% במכר תחת מבצע שהסתכם ב-438 מיליון שקל.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
תיירות במרוקו קרדיט: גרוקבין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב
ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.
אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.
במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air), אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

- המלונות שאירחו מפונים יקבלו 160 מיליון ש' לשיפוצים
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.
