קניות סופר
צילום: תמר מצפי

רשתות המזון בחודש שיא - הישראלים אגרו מזון וקנו אוכל לחיילים: זינוק של 16.7% בהוצאות

נתוני סטורנקסט מראים כי לא כולם הרוויחו באופן שווה מהבהלה. המרוויחות הגדולות מגל הרכישות הן החנויות הממוקמות בקרבת אזורי מגורים. כל המספרים
שלי אפלברג |

הישראלים נלחצו ממאורעות ה-7 באוקטובר, פתחו את הלב והארנק בזמן המלחמה ורצו לרכוש במהלך אוקטובר מוצרי צריכה בהיקף כולל של 5.2 מיליארד שקל - 745 מיליון שקל יותר מחודש ממוצע ב-2023. הנתונים עולים מסקר של חברת המידע הקמעונאי סטורנקסט. מדובר על זינוק של 16.7% ברכישות מוצרים ברשתות מוצרי הצריכה (Fast-moving consumer goods - FMCG).

 

אוגרים מזון וקונים לחיילים

הנתונים אותם אספה סטורנקסט מצביעים על כך שהפחד מטילים הוביל את הישראלים שנדבקו לטלוויזיה והממ"ד לרוץ לרכוש את מוצרי הצריכה בעיקר בחנויות הקרובות לביתם. עיקר הגידול התרחש בשבוע הראשון של המלחמה, כשמחזורי הרכישה בו זינקו ב-46%. לאחר מכן הישראלים ראו שטרם החלה חזית צפונית נוספת ואז נצפתה ירידה והתייצבות מתונה בצריכת המוצרים - מגמת ירידה שממשיכה עד היום.

 

לקוחות סטורנקסט מהווים למעלה מ-85% מסך המכר בשוק ה-FMCG בישראל. עם לקוחות סטורנקסט נמנות הרשתות הקמעונאיות הגדולות שופרסל, קארפור רמי לוי ויוחננוף, הספקיות שטראוס, תנובה, אסם וקוקה קולה, וכן בנקים, חברות ביטוח.

סטורנקסט נמכרה בספטמבר האחרון לקרן Israel Growth Partners (IGP) לפי שווי של כ-200 מיליון שקל. לאורך כל השנה, החברה אוספת מידע בזמן אמת מ-2800 חנויות המורכבות מרשתות ארציות, רשתות פארם, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות. חנויות אלו משדרות את נתוני הממכר בזמן אמת מהקופות למערכת סטורנקסט.

 

מהנתונים אותם אספה החברה ושהגיעו לידי ביזפורטל, עולה כי במהלך באוקטובר נרשם זינוק חד של 14% בממכר השבועי הממוצע שהסתכם בשבוע הלחימה הראשון בסכום כולל של כ-1.2 מיליארד שקל, זאת בהשוואה לממוצע בסך 1 מיליארד שקל לאורך שבוע סטנדרטי ב-2023.

 

הלב הרחב של הישראלים שרצו לאסוף תרומות לחיילים ולמפונים, כמו הפאניקה שנגרמה בשל הנחיות פיקוד העורף להצטיידות במרחבים המוגנים - הובילה לזינוק חד ברכישות מוצרי מזון וטיפוח. את גודל הבהלה ניתן היה לראות בעיקר בשבוע הראשון של הלחימה - אז נרשם זינוק של 45%  בממכר השבועי במוצרי הצריכה שהסתכם לסכום כולל של 1.547 מיליארד שקל.

 

איזה מוצרים "נהנו" מהפאניקה? תחום המזון בער והציג את העלייה השבועית הממוצעת החדה ביותר בהיקף 17. באוקטובר כולו נרשם זינוק חד של 46% חל ברכישות השימורים, עליה חדה של 33% ברכישות המאפים המתוקים והמלוחים.

קיראו עוד ב"בארץ"

במכירות מוצרי הטיפוח חלה עליה ממוצעת שבועית חדה של 11% בממוצע. מבט יותר ממוקד מראה כי התחולל באוקטובר זינוק של 27% ברכישות מוצרי היגיינה וטיפוח הגוף. מוצרי היגיינת הפה רשמו עליה של 23%, רכישת מוצרי שטיפת כלים עלו ב-17%.

לא כל המוצרים שגשגו. מוצרים אשר משמשים את הישראלים לאירוח רשמו ירידה חדה של 22% באוקטובר. השהייה בבתים הובילה גם לגידול חד של 7.5% במוצרי הבית ועליה קלה של 5% בענף המשקאות.

 

המרוויחות הגדולות

לא כולם הרוויחו באופן שווה מהבהלה. המרוויחות הגדולות מגל הרכישות הן החנויות הממוקמות בקרבת אזורי מגורים. חנויות אלו רשמו זינוק של 31% בממכר הממוצע השבועי שהסתכם ב-139 מיליון שקל. רשתות הדיסקאונט גלגלו מחזור ממכר שבועי ממוצע במלחמה בסך 623 מיליון שקל - כ-10% יותר מהיקף הממכר בשבוע סטנדרטי ב- 2023.

שוק חנויות הדיסקאונט הפרטיות רשמו גידול של 21% בממכר שהסתכם ב-154 מיליון שקל. המינימרקטים הקטנים רשמו גידול של 17% בממכר השבועי שהסכם ב-125 מיליון שקל בהשוואה ל-107 מיליון שקל בשבוע סטנדרטי. בשל השהייה בבתים והכבישים הריקים במהלך השבועות הראשונים ללחימה חנויות הנוחות ספגו ירידה של 15% בממכר שהסתכם בסכום של 26 מיליון שקל בהשוואה ל -31 מיליון שקל בשבוע רגיל ב- 2023.

 

החנויות ניצלו את הבהלה של הישראלים, שרצו להצטייד בכמויות גדולות של מוצרים גם בקטגוריות ובמותגים בהם לא התקיים מבצע באותו שבוע. הבהלה הובילה למצב שהיקף המכר תחת מבצע במהלך המלחמה ירד ל 28%, אולם בהתחשב במכר החריג בשבועות המלחמה החנויות הציגו עליה של 36% במכר תחת מבצע שהסתכם ב-438 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.