החברות הסודיות בתיק ההשקעות של וורן באפט
וורן באפט וצ'רלי מאנגר אוהבים חברות פיננסיות. אחת ההשקעה הגדולות שלהן תחת ברקשייר האת'ווי כבר בתחילת הדרך היתה Geico שמהווה עדיין חלק משמעותי מאוד מתיק ההשקעות הלא סחיר. עם הזמן, הם רכשו עוד שורה ארוכה של חברות ביטוח. במקביל הם מאמינים גדולים בבנקים להשקעות בארה"ב כשגודלמן זאקס ובנק אוף אמריקה כיכבו בהשקעות שלהם. זכורה במיוחד, השקעת ענק בגולדמן זאקס בשיא המשבר הפיננסי של 2009 שהיתה גורם משמעותי בהצלתו של הבנק. בהמשך, ההשקעה הניבה לברקשייר תשואה של מעל 200%.
גורו השקעות כבר 50 שנה - וורן באפט
גם בתחום כרטיסי האשראי, ברקשייר כמובן דומיננטית עם החזקה גדולה באמריקן אקספרס, ויזה ומאסטר קארד. כעת מסתבר שבאפט ומאנגר "טועמים" בהחזקות נוספות מתחת לרדאר בתחום הפיננסי. ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B שומרת בסוד השקעה בסך מיליארד דולר. היא לא חייבת לדווח בהינתן שההחזקה לא מהותית מבחינתה ושהיא לא הגיעה להשקעה של מעל 5% בחברה המוחזקת כשבכל מקרה היא מבקשת מהרגולטור שלא לדווח על ההחזקה. בעבר, ברוב המקרים היא כן הודיעה למשקיעים במה היא מחזיקה גם בהשקעות קטנות.
ההשקעות הפיננסיות החדשות של באפט ומאנגר מעוררות בוול-סטריט ספקולציות רבות גם מכיוון שהרכישות בה נמשכות. לפי הערכות בוול סטריט מדובר באחת מהחברות הבאות - מורגן סטנלי, בלקרוק או צ'אב.
- אירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כזכור, ברקשייר חשפה את החזקותיה בארה"ב נכון ל-30 בספטמבר באמצעות דו"ח ה-13F שהגישה וביקשה מהרגולטור חיסיון לגבי אחת מההחזקות. זו בקשת החיסיון הראשונה של ברקשייר מאז סוף 2020, כשהחברה רכשה אז את שברון CHEVRON CORP וורייזון VERIZON .
החברה הסודית - למה היא כנראה חברה פיננסית?
בוול-סטריט סבורים כי החברה הסודית היא חברה פיננסית, מכיוון שברקשייר חשפה ב-10Q כי ההשקעות במגזר הפיננסים גדלו ב-1.2 מיליארד דולר, בעוד ההשקעות במגזרים אחרים ירדו. בנוסף, לפי הדו"ח, ברקשייר לא הגדילה החזקות קיימות במניות פיננסיות, מה שמצביע על כך שהיא פתחה פוזיציה בחברה חדשה. הנחה נוספת וחשוב שמדובר בחברה גדולה - ברקשייר רוכשת חברות גדולות מבחינת שווי שוק, על מנת לאפשר יכולת לצבור מניות ביתר קלות. באפו ומאנגר מדברים תמיד על פוזיציות גדולות כשאחרי הכל ברקשייר עם תיק שמגיע ל-800 מיליארד דולר, תעדיף להיות במגרש של החזקות במינימום של 5 מיליארד דולר, אחרת זה לא מדגדג לתיק.
גם 5 מיליארד דולר לא ממש מזיזים את המחט בפורטפוליו של ברקשייר, אבל זה כבר בכל זאת משהו. כך או אחרת, לפי הערכות, הרכישות החלו בסוף הרבעון השלישי כשהשוק עוד ירד וסביר שבאפט ומאנגר ירצו לסיים את הרכישות ברבעון הנוכחי. שמירת זהות המניה בסוד, תאפשר להם להמשיך לקנות את המניה מבלי שמשקיעים אחרים ידחפו את המחיר מעלה, כשהם מנסים לחקות את מהלכיו של וורן באפט ושותפו צ'רלס מאנגר.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כדאי לציין שבאפט חזר לרכוש חברות פיננסיות לאחר שבשנים האחרונות מימש מהחזקותיו בתחום, כולל החזקה בג'יי פי מורגן וגולדמן זקס, כמו גם החזקות בוולס פארגו.
המועמדות
אחת המועמדות היא מורגן סטנלי MORGAN STANLEY - ייתכן שהיא תיראה מעניינת לבאפט, מכיוון שהמניע העיקרי של החברה הוא ניהול הון, מה שהופך את הדוחות שלה לפחות תנודתיים לעומת המתחרה גולדמן זאקס ופחות פגיעים לכלכלה מאלו של הבנקים. מורגן סטנלי נסחרת בערך פי 11 מהרווח למניה הצפוי לשנת 2024 ועם תשואת דיבידנד של יותר מ-4%.
מועמדת נוספת היא בלקרוק BLACKROCK INC. מדובר בענקית של ניהול השקעות , הקבוצה מספר 1 בהיקף הנכסים המנוהלים בעולם. המניה של בלקרוק נסחרת ביציבות השנה ונסחרת כעת במכפיל רווח עתידי של 19 ותשואת דיבידנד של כמעט 3%. בלקרוק נחשבת כמנוהלת היטב תחת המנכ"ל לארי פינק עם פוזיציות מובילות בקרנות ואג"ח הנסחרות בבורסה. היא נמצאת במקום טוב מבחינת יכולתה להמשיך למשוך משקיעים חדשים.
מועמדת נוספת - צ'אב CHUBB CORP THE . מדובר בחברת ביטוח שנחשבת לאחת מחברות ביטוח הרכוש והתאונות הגדולות והטובות ביותר. באפט כנראה יודע את זה בהתחשב בניסיון של 50 שנה שיש לברקשייר בתחום הביטוח.
המועמדות הפחות סבירות, אבל האפשריות
יש 25 חברות פיננסיות שפחות סבירות עבור באפט. ברקשייר מחזיקה בוויזה VISA , מאסטרכארד MASTERCARD INCORPORATED , בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA , אמריקן אקספרס AMERICAN EXPRESS , סיטיגרופ CITIGROUP , ומוד'יס MOODY'S CORP . באפט מכר את ג'יי פי מורגן JP MORGAN , גולדמן GOLDMAN SACHS ווולס פארגו WELLS FARGO & CO בשנים האחרונות ולא סביר שירצה לרכוש אותן שוב במחיר יותר גבוה.
S&P Global S&P GLOBAL INC נמצאת באותו עסק כמו מודי'ס - דירוג אשראי ומוערכת בפי 30 מהרווחים. פרוגרסיב PROGRESSIVE CORP THE היא היריבה המושבעת של Geico של ברקשייר, חברת ביטוח הרכב. רכישת המניה תדגיש את ההצלחה של פרוגרסיב לעומת Geico, מה שהופך גם את זה לפחות סביר. באפט גם ידוע כאחד שלא חובב קרנות השקעות פרטיות, אז הוא כנראה לא היה רוצה לרכוש את מובילת התעשייה בלקסטון BLACKSTONE GROUP LP .
הרבעון השלישי אצל ברקשייר
הפעילות של ברקשייר ברבעון השלישי היתה נמוכה יחסית. החברה מכרה 7 מיליארד דולר במניות ורכשה 1.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי. בתשעת החודשים הראשונים של השנה מכרה ברקשייר כ-23 מיליארד דולר במניות, בעוד בתשעת החודשים הראשונים של 2022 היא רכשה מניות בשווי 49 מיליארד דולר. בסוף ספטמבר, ישבה ברקשייר על 157 מיליארד דולר במזומן, עלייה של כמעט 10 מיליארד דולר מסוף יוני. בנוסף, החברה רכשה מניות של עצמה בשווי של 1.1 מיליארד דולר.
ההחזקה המסתורית עשויה להיחשף בכל עת, אם ברקשייר תעבור את רף ההחזקה של 5% שידרוש ממנה חשיפה של הפוזיציה. אם זה לא יקרה, המשקיעים יכולים להמתין לדו"ח ה-13F הבא של ברקשייר שיגיע באמצע פברואר.
אפל - אפל - אפל
ההחזקה הסודית של באפט ומאנגר מעניינת מאוד. הרצון של המשקיעים לעקוב אחרי באפט ומאנגר ברור. הם רוצים להרוויח כסף. אם הגורואים האלו משקיעים בחברה ועוד סודית, אז מי שידי יכול להרוויח - גם כי הגורואים מאמינים בה וגם כי יהיה גל של משקיעים שייכנס כדי לחקות אותם. זו תופעה שמלבה את עצמה, אלו הם כללי המשחק. אבל, החברה הסודית, גם אם ההשקעה בה תגדל, לא תגרד את ההשקעה הכי גדולה מאז ומעולם שעשתה ברקשייר - אפל.
קרוב ל-80% מתיק ההשקעות של ברקשייר מתרכז בחמש חברות: אפל, בנק אמריקה, אמריקן אקספרס, קוקה קולה ושברון. גדולה מעל כולם במרחק היא אפל עם החזקה שמוערכת ב-190 מיליארד דולר - רבע מתיק ההשקעות של ברקשייר ומעל חצי מההשקעות הסחירות.
ברקשייר סבלה מירידת מניית אפל ברבעון השלישי, אבל כמעט כל ההפסדים חזרו - מאז סוף הרבעון השלישי הרוויחה ברקשייר כ-18 מיליארד דולר בזכות העלייה במניית אפל.
- 1.לרון 17/11/2023 18:34הגב לתגובה זואינם צריכים "לשחק משחקים" על חשבון אחרים,לא יאה ולא יאות,מה הנ"ל מרוויח בדיוק בהחזיקו מעל או מתחת 5%?
- המגיב 18/11/2023 01:34הגב לתגובה זומקבל כיסא בדירקטוריון החברה.
- ממש מעניין 19/11/2023 12:44לשבת בדירקטוריון כלשהו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
